با سلام خدمت بینندگان عزیز سایت دفتر اسناد رسمی ۱۱۷ کرج

موضوع دیگری که در مورد نقل و انتقال خودرو باید مورد توجه تان قرار بگیرد این است که زمانی که خودرو و وکالت کاری یا تعویض پلاک را به طرف مقابلتان می دهید حتماً باید تسویه حساب کامل کنید.

حالا شاید خریدار ادعا کند که من کل مبلغ معامله را پرداخت کردم اگر فروشنده که سند وکالت کاری هم دارد حاضر به انتقال سند به نام من نباشد آنوقت چه می شود و از این بابت نگران است.

ببینید تجربه ای که من در این چند سال در دفترخانه داشته ام این است که اکثراً فروشندگان زمانی که پولشان را کامل گرفته اند و محدوده ی زمانی هم کم بوده است اگر فوت هم نکرده باشند حتی از کشور خارج نشده باشند خیلی به ندرت دیده ام که اقدام به تنظیم و امضا سند نکنند.

حال این اختلاف را دیده ام که برای صرفه جویی در هزینه ی محضر خودرو را با کاغذ عادی بین یکدیگر در 5 سال گذشته 4 دست معامله کرده اند که فروشنده اول بیاد سند را به نام نفر آخر انتقال بدهد خب 5 سال هم که گذشته و هزینه ها و ارزش خودرو هم که سال به سال تغییر می کنند و به خاطر پرداخت هزینه ی سند اختلافات زیادی بین شان پیش آمده ولی برعکسش زیاد دیدم برعکسش چیه ؟

فروشنده به خریدار ، خودرو ، کل مدارک و وکالت تعویض پلاک را اعطا کرده و از مبلغ نهایی خودروی 100 میلیون تومانی مبلغ 15 میلیون تومان مانده است ، خریدار هم اقدام به تعویض پلاک کرده و متاسفانه شایعه ای هم در کشور چندین سال است که پابرجاست و مبنای قانونی هم ندارد مبنی بر اینکه همین برگ سبز سند است و دیگر نیاز به انتقال سند در دفاتر اسناد رسمی نیست.

(نکته : لازم به ذکر است زمانی که خودرو را توقیف می کنند نیاز به برگ سبز خودرو است کلاً به جز بحث نیروی انتظامی در همه ی موارد سند مالکیت خودرو لازم است یعنی اگر شما شکایتی داشته باشید یا خودرو مورد سرقت قرار بگیرد یا بخواهید خودرو را بیمه کنید و امور مربوط به مراجع قضائی و مالکیتی و وراثت را انجام بدهید سند خودرو یا بنچاق (سندی که دفتر خانه مبنی بر نقل و انتقال صادر می کند) لازم است نه برگ سبز).

به همین خاطر بسیار سخت است که به شما رجوع کند که بیا و سند را به نام من انتقال بده تا منم باقی مانده ی مبلغ معامله را به شما پرداخت کنم متاسفانه با گذشت زمان و افزایش ارزش خودرو و مبالغ پرداختی بالفرض حساب کنید شما دوسال پیش مبلغ 20 میلیون تومان از مبلغ معامله تان باقی مانده بوده که خریدار پرداخت نمی کند اگر هم اقدام به پرداخت کند که دیگر ارزش پولتان از بین رفته است و شما باید برید به عنوان فروشنده در شورای حل اختلاف طرح شکایت کنید و درخواست توقیف خودرو را بگیرید در نتیجه تمام حرف من این است که اگر وکالت تعویض پلاک هم می دهید تقریباً باید تسویه حساب کامل کنید.

حال اگر فروشنده از بابت این موضوع نگرانی دارد که شما برای انتقال سند اقدام نکنید می توانید وکالت بلاعزل فروش گرفته و در همان جلسه تسویه حساب نمائید و مدت زمانی هم برای تعویض پلاک تعیین کنید که بالفرض در 10 یا 20 روز کاری اقدام به تعویض پلاک کند و دیگر با هم تسویه حسابی نداشته باشید.

پس در معاملاتتان این نکات را رعایت کنید تا متضرر نشوید.

اطلاعات بیشتر را می توانید در لینک روبرو از اینستاگرام من مشاهده کنید: https://www.instagram.com/p/CJGzJwMjUGK/

ارادتمند شما سید محمد جواد بلندی

سردفتر دفتر اسناد رسمی شماره ۱۱۷ کرج

امتیاز دهید