ازدواج امری مقدس می باشد که در زندگی هر شخص از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

ایجاد شدن این عقد وظایف و حقوقی را برای طرفین ایجاد می کند که یکی از این حقوق و مهمترین آن حق دریافت مهریه برای زن می باشد. به این معنی که به محض وقوع ازدواج، زن می تواند مهریه خود را از مرد تقاضا کند و در مقابل مرد باید آنرا پرداخت نماید. اما در نقطه مقابل زن می تواند از این حق خود چشم پوشی کرده و آن را به مرد ببخشد.

در قانون برای بخشش مهریه روش های متفاوتی وجود دارد که هر کدام از آنها آثار و ویژگیهای مخصوص به خود را دارند. در این مقاله سعی داریم انواع این روش ها را تک به تک بررسی نموده و آنها را مقایسه نماییم و پاسخ به این سوال که در میان این روش ها اقرار به وصول مهریه یا ابراء بهتر است را بیان نماییم:

اقرار به وصول مهریه یا ابراء

برای بخشیدن مهریه روش های متفاوتی وجود دارد که هر کدام از آنها دارای آثار متفاوت و مختص به خود می باشند.

یکی از سوالاتی که امکان دارد برای هر فردی پیش بیاید این است که:

برای بخشیدن مهریه، اقرار به وصول مهریه بهتر است یا ابراء؟

در پاسخ به این سوال باید بیان داشت، چنانچه هدف از بخشیدن مهریه غیر قابل رجوع بودن آن در آینده باشد، بهتر است از ابراء مهریه استفاده نموده و اقدام به تنظیم سند آن در دفترخانه نمایید.

زیرا اقرار به دریافت مهریه بعدا قابل اثبات و ابطال می باشد و امکان رجوع از بخشش در آینده تحت شرایطی برای زن میسر است.

به اینصورت که زن بتواند با ادله و مدارکی نزد دادگاه اثبات نماید اقرارش کذب و به غلط بوده است که اثبات این موضوع نیز، امر دشواریست.

روش های بخشیدن مهریه

روش های بخشیدن مهریه، متفاوت می باشند. حال سوالی که در اینجا پیش می آید این است که:

چرا دانستن روش های مختلف بخشش مهریه حائز اهمیت است؟

در پاسخ به این سوال می توان بیان داشت، نوع روشی که برای بخشش مهریه استفاده می شود، در رجوع و بازگشت از بخشیدن آن بسیار موثر می باشد.

بطور مثال در روش هبه مهریه و یا بذل آن، زمانیکه زن با رضایت خود مهریه را می بخشد تحت شرایطی امکان بازگشت و پس گرفتن آن وجود دارد.

لکن در روشهایی مثل اقرار به وصول یا دریافت مهریه در دفاتر اسناد رسمی و ثبت آن و هم چنین ابراء مهریه، دیگر رجوع یا بازگشت از بخشیدن مهریه امکانپذیر نمی باشد.

به همین دلیل بمنظور احقاق حقوق خود توصیه می شود از همان ابتدا با وکیل مهریه مشورت نموده تا در این زمینه با راهنمایی اصولی و صحیح به شما در اخذ نتیجه مطلوب یاری رسانند.

روش های بخشیدن مهریه عبارتند از:

1- اقرار به وصول مهریه یا ابراء

در این روش زن به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و اقرار نامه ای مبنی بر دریافت تمامی و یا بخشی از مهریه از ناحیه همسر خود را تنظیم می نماید. و به نوعی اقرار می کند دیگر طلبی از شوهر خود بعنوان مهریه ندارد.

حال چنانچه در آینده ادعای نگرفتن مهریه را مطرح کند ادعای وی پذیرفته نمی شود مگر آنکه بتواند این موضوع را نزد محکمه اثبات نماید که اقرارش مبنی بر اشتباه و غلط بوده است.

2- هبه مهریه

هبه در لغت به معنای بخشیدن یک هدیه، مال و… به دیگری می باشد.

لکن در اصطلاح هبه عقدی است که:

” به موجب آن یک نفر مالی را مجاناً به کس دیگری تملیک می‌کند، تملیک‌ کننده واهب، طرف دیگر را متهب، مالی را که مورد هبه است عین موهوبه می‌گویند. “

در این روش زن با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی، سندی مبنی بر هبه مهریه را با اراده و رضایت و خود امضا می نماید. و همانطور که می دانیم زمانیکه شخصی با رضایت خود مال و یا دارایی را به دیگری ببخشد می تواند رجوع کرده و از بخشش خود صرف نظر نماید که در قانون برای انجام این موضوع شرایطی در نظر گرفته شده است.

اقرار به وصول مهریه یا ابراء/شرایط و روش های بخشیدن مهریه/اقرارنامه وصول مهریه

3- بذل مهریه

در روش بذل مهریه زن به دلیل کراهت از مرد و زندگی مشترک می بایست تمام یا بخشی از مهریه خود را ببخشد تا مرد به امر طلاق رضایت دهد.

لکن چنانچه بخشش مهریه، در ازای طلاق خلع باشد زوجه در ایام عده می تواند نسبت به آنچه بخشیده است رجوع نماید.

به طور مثال:

در طلاق از نوع توافقی چنانچه زوجه تمام مهریه خود را در قبال طلاق ببخشد در ایام عده می تواند به آن رجوع کند.

برای انجام اینکار می بایست به دفترخانه ای که صیغه طلاق در آن جاری شده است مراجعه نموده و درخواست رجوع به ما بذل نماید.

***توجه به این نکته ضروری است:

این رجوع در صورتی از ناحیه دفترخانه مورد پذیرفته می شود که زن عده داشته باشد و (باکره یا یائسه) نباشد.

4- ابراء مهریه

در این روش زن به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و سندی مبنی بر ابراء مهریه را تنظیم و ثبت می نماید.

بر اساس ماده 289 قانون مدنی:

” ابراء عبارت از این است که داین از حق خود به اختیار صرف نظر کند”

ابراء یک عمل حقوقی می باشد که نیازمند یک اراده است و آن هم اداره صاحب حق (زن) می باشد و در اینجا رضایت یا عدم رضایت مرد هیچ تاثیری در روند ابراء مهریه نخواهد داشت.

***در این روش ذمه مرد از پرداخت مهریه بری شده و دیگر امکان رجوع و بازگشت از بخشیدن مهریه برای زن وجود ندارد.

بمنظور دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه ابراء مهریه توصیه می شود مقاله ابراء مهریه چیست؟ را مطالعه نمایید.

5- تنظیم سند عادی

در این روش همانطور که از نام آن پیداست زن و مرد نوشته ای عادی میان خود  تنظیم نموده و اقدام به افزایش، کاهش و یا بخشش مهریه می نمایند.

که این اسناد از اعتبار اندکی برخوردار بوده و مهمولا دادگاه ها به اینگونه اسناد تنظیمی ترتیب اثر نمی دهند. ولکن بهتر است در هنگام تنظیم آن دو نفر شاهد ذیل سند را امضا نموده تا در آینده ایراداتی از قبیل (انکار و تردید) به سند وارد نشود.

اقرارنامه وصول مهریه

اینجانب ……….. فرزند ….. به شماره شناسنامه ………………. صادره از …………. متولد ……………. دارای کد ملی ………….. ساکن………………………ضمن برخورداری از اراده و با رضایت کامل اقرار و اعتراف می نمایم مبنی بر اینکه تمامی مهریه خود را که عبارت است از………………………. موضوع سند نکاحیه شماره …………………. دفتر ازدواج شماره …………….. بوده است از شوهرم آقای …………. فرزند ……. به شناسنامه شماره ……… صادره از ……….. متولد ……… دارای کد ملی …………….. ساکن ………………. را اخذ و دریافت و وصول نموده ام و از این پس نسبت به مهریه موصوف هیچ گونه ادعا و اعتراضی ندارم.

بذل مهریه قابل رجوع است

در روش هبه مهریه و یا بذل آن، زمانیکه زن با رضایت خود مهریه را می بخشد تحت شرایطی امکان بازگشت و پس گرفتن آن وجود دارد لکن در روشهایی مثل اقرار به وصول یا دریافت مهریه در دفاتر اسناد رسمی و هم چنین ابراء مهریه، دیگر رجوع یا بازگشت از بخشیدن مهریه امکانپذیر نمی باشد.

برای بخشیدن مهریه به کجا باید مراجعه کرد؟

بخشش مهریه حقی است که مطابق قانون برای زن در نظر گرفته شده است و زن می بایست برای ثبت آن به همراه مدارک هویتی خود به انضمام عقدنامه، به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کند.

سوالات متداول اقرار به وصول مهریه یا ابراء

اقرار به وصول مهریه بهتر است یا ابراء؟

اگر هدف از بخشیدن مهریه غیر قابل بازگشت بودن آن در آینده باشد، بهتر است از ابراء مهریه استفاده کنیم زیرا اقرار به وصول (دریافت) مهریه بعدا قابل اثبات و ابطال می باشد و امکان بازگشت از بخشش در آینده تحت شرایطی برای زن امکانپذیر است.

برای بخشیدن مهریه به کجا مراجعه کنیم؟

بخشش مهریه حقی است که طبق قانون برای زن در نظر گرفته شده است و زن باید برای ثبت آن به همراه مدارک هویتی خود به علاوه عقدنامه، به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کند.

روش های بخشیدن مهریه چیست؟

در قانون برای بخشش مهریه روش های متفاوتی وجود دارد که هر کدام از آنها آثار و ویژگیهای مخصوص به خود را دارند.انواع این روش ها شامل هبه مهریه، ابراء مهریه، اقرار به وصول(دریافت) مهریه و بذل مهریه می باشند.

مشاوره اقرار به وصول مهریه یا ابراء از دفتر اسناد رسمی

برای کسب اطلاعات تکمیلی درباره مشاوره اقرار به وصول مهریه یا ابراء مهریه، می‌توانید از طریق شماره‌های درج شده در باکس زیر با ما تماس حاصل فرمایید.

تماس بگیرید

5/5 - (1 امتیاز)