ازدواج یکی از شیرین ترین و مهمترین مراحل زندگی هر شخص می باشد که شکل گیری این پیمان، آثار گوناگونی بدنبال دارد. یکی از این آثار، برقرار شدن حقوق مالی مثل (مهریه، نفقه و …) برای زن می باشد. بطوریکه به محض ایجاد شدن این عقد، زن می تواند درخواست پرداخت مهریه را از جانب مرد داشته باشد و مرد متقابلا می بایست، آنرا تمام و کمال پرداخت کند. با این حال در قوانین، شرایطی برای زن پیش بینی شده است که می تواند از این حق خود، چشم پوشی نماید.

زن می تواند به شیوه های مختلف مهریه خود را ببخشد. که یکی از راههای بخشیدن و صرف نظر نمودن از دریافت مهریه، ابراء مهریه می باشد.

در این مقاله قصد داریم به سوالات شما درباره اینکه ابراء مهریه چیست؟ پاسخ دهیم و شما را با شرایط ابراء مهریه با سند عادی و رسمی، فریب در ابراء مهریه، مراحل آن و… آشنا نماییم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

ابراء مهریه چیست؟

در پاسخ به این سوال مهم و کلیدی که ابراء مهریه چیست؟ می بایست بیان داشت که:

مهریه یکی از مهم‌ترین حقوق مالی زن، بعد از ازدواج دائم و یا موقت می باشد که مرد، در صورت مطالبه زن، موظف به پرداخت آن می باشد.

لکن در صورت ابراء مهریه از ناحیه زن و یا عدم تمکن مالی مرد و توافق طرفین، پرداخت این دین بطور کلی (طی یک سند عادی و یا رسمی) از مرد ساقط می گردد.

براساس ماده 289 قانون مدنی:

“ابراء عبارت از این است که داین از حق خود به اختیار صرف‌نظر نماید.”

بر اساس تعریف ماده فوق الذکر، زوجه نیز می تواند در صحت و سلامت عقل و ضمن داشتن اراده و بلوغ، از حق مطالبه مهریه خود، صرف نظر نموده و ذمه مرد را بری نماید. بطوریکه گویی از ابتدا هیچ دینی بر ذمه مرد قرار نگرفته است.

به همین‌دلیل توصیه می شود در اینخصوص ابتدا با وکیل مهریه در کرج مشورت نموده و  سپس اقدام نمایید. زیرا در صورت ابراء مهریه، دیگر امکان رجوع از آن وجود ندارد.

شرایط ابراء مهریه

همانطورکه مستحضرید زن برای ابراء مهریه (بری الذمه نمودن مرد از پرداخت مهریه) می بایست شرایطی داشته باشد.

شرایط ابراء مهریه، عبارتند از :

  • شرط نخست برای ابراء مهریه از ناحیه زن، داشتن اهلیت می باشد.

اهلیت به معنای صلاحیت و شایستگی لازم برای دارا شدن حق و تکلیف و اجرای آن می باشد که،

در قانون و بمنظور ابراء مهریه، تنها اهلیت زن ضروری بوده و اهلیت مدیون(مرد)، شرط نمی باشد.

  • شرط دوم برای ابراء مهریه، وجود قصد و اراده و رضایت زوجه می باشد.

بطوریکه چنانچه زن طی اکراه و بدون داشتن رضایت قلبی اقدام به ابراء مهریه نماید، این عمل غیرنافذ بوده و صحیح نمی باشد.

  • شرط نهایی برای ابراء مهریه، مشروعیت جهت و هم چنین معین‌بودن موضوع ابراء می باشد.

این بدین معنا می باشد که:

زوجه می بایست بدون داشتن هدف و نیت خلاف شرع، اقدام به ابراء مهریه (بری الذمه نمودن شوهر از پرداخت مهریه) نماید.

نحوه ابراء مهریه

بر اساس قوانین ما:

شخص مدیون (متعهد) می بایست قرض خود را پرداخت نموده و یا به تعهد خود عمل نماید، چرا که قانونگذار در قانون ضمانت اجراهایی را پیش بینی نموده است تا در صورت استنکاف متعد از انجام تعهد خود، آنها را درباره وی عملی نماید. لکن این تمام ماجرا نیست زیرا قانون گذار، راه هایی را نیز برای سقوط دیون و یا تعهدات مالی، پیش بینی نموده است که یکی ازین نهادها، ابراء می باشد. و به واسطه آن، داین(متعهد له)، می تواند، مدیون(متعهد علیه) را از پرداخت دین معاف نموده و ذمه او را بری سازد.

نحوه ابراء مهریه، از دو طریق عملی می گردد:

  1. بموجب تنظیم یک سند عادی(دست نویس)
  2.  بموجب تنظیم یک سند رسمی(در دفترخانه)

که در ادامه به توضیح هر یک خواهیم پرداخت:

ابراء مهریه با تنظیم سند عادی:

طرفین(زوج و زوجه) طی یک توافق و سند عادی(دستنویس) و هم چنین در صورت امکان حضور شهود، اقدام به تنظیم سند ابراء مهریه می نمایند که در این سند، زن مرد را از پرداخت تمام و یا بخشی از دین معاف می دارد.

ذکر نکات ذیل در سند ضروری است:

  • مشخصات هویتی طرفین عقد نکاح (زوجه و زوج، به عنوان ابراء کننده و ابراء شونده)
  • میزان مهریه و نوع آن
  • شماره سند نکاحیه

در انتها طرفین و شهود حاضر سند را با ذکر تاریخ، امضا می نمایند.

ابراء مهریه با تنظیم سند رسمی در دفترخانه:

در این فرض، زن و مرد، می بایست به همراه مدارک هویتی و سند نکاحیه، به یکی از دفاتر اسناد رسمی، مراجعه نموده و اقدام به تنظیم سند رسمی ابراء مهریه از طریق دفترخانه نمایند و پس از پرداخت هزینه تنظیم سند رسمی ابراء مهریه و امضای متن آن، سند رسمی را نیز، دریافت نمایند.

ابراء مهریه چیست؟/شرایط ابراء با سند عادی و رسمی

شرایط ابطال سند ابراء مهریه

ابطال سند ابراء مهریه، تنها تحت شرایطی امکان پذیر می باشد که این شرایط عبارتند از:

  • جعلی‌بودن سند ابراء مهریه
  • عدم اهلیت زوجه
  • عدم وجود رضایت و قصد و اراده زوجه

درصورت وجود شرایط فوق، زوجه و یا نماینده قانونی وی می بایست به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و دادخواستی تحت عنوان ابطال سند رسمی ابراء مهریه را ثبت نمایند.

و سپس با ارائه ادله و مستنداتی مبنی بر اثبات عدم وجود اهلیت و یا قصد و اراده و یا جعلی بودن سند ابراء مهریه در مراجع قضایی، صدور حکم ابطال سند رسمی ابراء مهریه را از دادگاه تقاضا نمایند.

فریب در ابراء مهریه

فریب در ابراء مهریه زمانی اتفاق می افتد که:

مرد از طریق دادن وعده های دروغین و پوشالی، اقدام به فریب و متقاعد نمودن زن برای ابراء مهریه نماید و پس از رسیدن به خواسته خود خلف وعده نموده و به تعهدات خود عمل ننماید. که در اینصورت، زن تنها زمانی می تواند شکایت رجوع از بخشش مهریه را مطرح نماید که مهریه را به شوهر خود هبه نموده باشد لکن در صورتیکه مهریه را ابراء نموده باشد، دیگر امکان رجوع از آن مجددا میسر نیست زیرا نمی توان ذمه کسی را بدون اجازه وی به پرداخت بدهی مجددا مشغول ساخت.

ابراء مهریه قابل رجوع است؟

در پاسخ به این سوال که آیا ابراء مهریه قابل رجوع است یا خیر می بایست بیان داشتکه:

قانون گذار، رجوع از ابراء را نسبت به دیون و تعهدات مالی از قبیل قرض و یا مهریه امکان پذیر نمی داند. بنابراین چنانچه زوجه، ذمه مرد را از پرداخت مهریه بری نماید، دیگر امکان رجوع از ابراء مهریه، وجود نداشته و نمی تواند مجددا ذمه مرد را به پرداخت این بدهی مشغول نماید.

سوالات متداول درباره ابراء مهریه چیست؟

ابراء مهریه به چه معنی است ؟

در قانون شرایطی پیش بینی شده است که با توجه به آن، زن می تواند با اراده و رضایت قلبی، از دریافت مهریه از مرد، صرف نظر کند. و انجام این کار، می تواند از طریق سند عادی و یا سند رسمی باشد .

شرایط ابراء مهریه چه می باشد ؟

زن برای چشم چوشی از مهریه یا بخشش آن به مرد باید شرایطی داشته باشد :1-به لحاظ عقلی در صحت و سلامت کامل باشد 2-اینکار را با رضایت قلبی و اراده خود انجام دهد 3-نیت او برای انجام اینکار خلاف قانون نباشد .

مدارک لازم برای ابراء مهریه چیست؟

زن و مرد برای ابراء مهریه می توانند به دفترخانه مراجعه کنند و برای انجام اینکار در دفترخانه، باید مدارکی را ارائه بدهند که این مدارک شامل: شناسنامه زن و مرد، کارت ملی، سند ازدواج آنها می باشد .

مشاوره ابراء مهریه چیست؟ از دفترخانه

همانطور که مستحضرید بمنظور ابراء مهریه از طریق تنظیم سند رسمی، می بایست به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نموده و از طریق دفترخانه اقدام به تنظیم سند رسمی ابراء مهریه نمایید و به این منظور بایستی مدارک احراز هویتی از قبیل شناسنامه، کارت ملی و سند نکاحیه را نیز به همراه داشته باشید.

تماس بگیرید

4.5/5 - (2 امتیاز)