همانطور که می دانید هر ساختمان پس از ساخت، می بایست گواهی پایان کار از شهرداری دریافت نماید. زیرا این موضوع از طرفی بیانگر این است، ملک مطابق ضوابط و مقررات شهرداری ساخته شده و دارای هیچ گونه تخلفی نمی باشد. از طرف دیگر، دفاتر اسناد رسمی از انتقال سند ملک بدون اخذ پایان کار، امتناع می نمایند.

اما برای اخذ پایان کار در ابتدا مامورین شهرداری باید از ملک مورد نظر بازدید بعمل آورده و بررسی نمایند که ملک مطابق ضوابط و قوانین ساخته شده است یا خیر؟، آیا دارای تخلفات ساختمانی می باشد یا خیر و بعد از مطابقت کامل، پایان کار نیز صادر می شود. با این حال گاهی امکان دارد تحت شرایطی این پایان کار بدون بازدید، صادر شود.

در این مقاله پایان کار بدون بازدید، شرایط دریافت پایان کار بدون بازدید، تفاوت گواهی پایان کار واحد آپارتمان با بازدید و بدون بازدید و نمونه تعهد اخذ پایان کار بدون بازدید را بیان نموده ایم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

پایان کار بدون بازدید

ممکن است در ابتدا این سوال پیش بیاید که:

آیا اخذ پایان کار برای ملکی، بدون بازدید از آن ملک توسط مامورین شهرداری، امکان پذیر است یا خیر؟

در پاسخ به این سوال می بایست بیان داشت:

برای اخذ پایان کار بدون بازدید میدانی، الزاما می بایست کاربری واحد آپارتمانی، مسکونی باشد. زیرا گواهی پایان کار آپارتمان با هر کاربری به غیر از کاربری مسکونی، بدون بازدید انجام نمی پذیرد.

عامل دیگری که امکان دارد شهرداری از قبول درخواست صدور گواهی پایان کار آپارتمان بدون بازدید، خودداری نماید، محل قرارگرفتن ملک می باشد. بدین صورتکه چنانچه ملک واقع در خیابان اصلی باشد، بدلیل احتمال استفاده اداری و یا تجاری از ملک، امکان دارد شهرداری از صدور گواهی پایان کار بدون بازدید، امتناع ورزد.

در حالت دیگر فرض نمایید، دارای آپارتمان مسکونی هستید که در پایین آن، سوپر مارکتی وجود دارد، یعنی مجموعه شما دارای یک واحد تجاری می باشد. در این حالت هم، احتمال بازدید شهرداری از ملک برای صدور گواهی پایان کار، بسیار زیاد است.

شرایط دریافت گواهی پایان کار بدون بازدید

برای صدور گواهی پایان کار ملک بدون بازدید، مالک در ابتدا می بایست به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه نموده و فرم تعهد نامه ای را از آنجا تهیه نماید.

مفاد این تعهد نامه، به این صورت می باشد که مالک، مسئولیت وجود هر گونه تخلف در ملک را در صورت وجود تخلف، بر عهده می گیرد.

مراحل اخذ گواهی پایان کار بدون بازدید

مالک بمنظور اخذ گواهی پایان کار از شهرداری، می بایست مراحلی را طی نماید که به شرح ذیل می باشند:

  • مالک در ابتدا می بایست با به همراه داشتن مدارک گفته شده و بمنظور تشکیل پرونده و تکمیل فرم درخواست پایان کار ساختمان، به شهرداری منطقه مراجعه نماید.
  • پس از تکمیل فرم مربوطه توسط مالک و ناظر بر اساس نوع پروژه،
  • کارشناسان فنی شهرداری، بمنظور ارائه گزارش بازدید از ملک و مطابقت آن با ضوابط و مقررات شهرداری و بررسی عدم تخلف، می بایست به محل ساختمان رفته و از آن ملک، بازدید بعمل بیاورند.
  • لکن قبل از این مرحله مالک باید هزینه این بازدید و مراجعه کارشناسان را پرداخت نماید.
  • حال پس از تحویل مدارک و ارائه گزارش کارشناسان شهرداری، چنانچه ملک،
  1. دارای گزارش خلافی نباشد، گواهی پایان کار در سریع ترین زمان ممکن صادر می شود.
  2. لکن چنانچه ملک دارای تخلفات ساختمانی باشد، این موضوع می بایست در کمسیون داخلی ماده 100 شهرداری مورد بررسی قرار گیرد.

در این حالت یا به مالک ساختمان 10 روز فرصت می دهند تا تخلف انجام گرفته را یا برطرف نماید در غیر اینصورت، توضیحات لازم را ارائه دهد.

چنانچه در طول مدت 10 روز، توضیحات ارائه شده از ناحیه مالک مورد قبول واقع نشود، جریمه خواهد شد.

  1. در صورتی که مالک این جریمه را پرداخت نماید، عملیات تمدید پروانه ساخت و صدور گواهی پایان کار، نیز ادامه خواهد داشت.
  2. لکن در صورتی که مالک جریمه را پرداخت ننماید، کمیسیون تجدیدنظر، حکم تخریب ساختمان را صادر می نماید.
  • در انتها برگ گواهی پایان کار که در بخش پروانه ساختمان شهرداری تکمیل شده به امضای معاون، شهردار، محاسب و پیش نویس گیرنده، رسیده و جواز آن صادر می شود.

تفاوت گواهی پایان کار واحد آپارتمان با بازدید و بدون بازدید

اولین تفاوتی که امکان دارد در صدور گواهی پایان کار برای ملکی که بازدید از آن انجام گرفته با ملکی که بازدیدی از آن انجام نشده، وجود داشته باشد،

در مدت زمان اخذ این گواهی می باشد. بدین صورتکه، قطع به یقین سرعت صدور گواهی پایان کار، برای ملکی که از آن بازدید شده بدلیل طی نمودن این مرحله، بیشتر می باشد.

هم چنین چنانچه بمنظور صدور گواهی پایان کار، بازدیدی از ملک انجام گیرد و آن ملک دارای تخلفات ساختمانی باشد، به دلیل رفع این تخلفات و بررسی مجدد توسط کارشناسان مربوطه، صدور گواهی، مدت زمان بیشتری به طول می انجامد در صورتی که چنانچه این گواهی بدون بازدید از ملک، صادر شود، دیگر این مدت زمان را نخواهد داشت.

جریمه پایان کار ساختمان

چنانچه ساختمانی پس از اتمام عملیات ساختمانی، دارای تخلفات ساختمانی باشد، اگر تصمیم کمیسیون داخلی نظارت فنی، مبنی بر اخذ جریمه از مالک این ساختمان باشد، جریمه مطابق فرمول های از پیش تعیین شده، دریافت می گردد.

***هر سال به میزان متراژ مازاد بر تراکم، جریمه پایان کار ساختمان از متقاضی، دریافت می شود.

***طبیعی است هر چه میزان اختلاف در بنای موجود و بنای مجاز در نقشه های مصوب، کمتر باشد، بالطبع جریمه کمتری نیز در پایان کار، اخذ می گردد.

پایان کار بدون بازدید/مراحل آن/نمونه تعهد نامه اخذ پایان کار بدون بازدید

مزایای اخذ گواهی پایان کار

زمانی که شرکای یک مجموعه ساختمانی، سند تفکیکی برای هر یک از واحدهای خود دریافت نمودند، هر یک می توانند بصورت جداگانه، اقدام به اخذ گواهی پایان کار، برای واحد مربوط به خود نمایند.

اما اخذ گواهی پایان کار برای هر یک از واحد ها، این مزیت را بدنبال دارد که، چنانچه بعدها یکی از واحدها دچار تخلفات ساختمانی شود، دیگر واحدها بدلیل داشتن این گواهی، دچار مشکل نخواهند شد.

بیشتر بدانید:

توصیه می شود بمنظور اطلاع از تنظیم و انتقال سند بدون پایان کار و مراحل آن، مقاله تنظیم سند بدون پایان کار، انتقال سند خانه کلنگی بدون پایان کار را مطالعه نمایید.

مدارک مورد نیاز برای اخذ گواهی پایان کار

  • اصل سند
  • اصل جواز ساختمانی
  • اصل مدارک شناسایی و یا هویتی (شناسنامه و کارت ملی)
  • وکالتنامه (در صورت داشتن وکیل)

تعهد اخذ پایان کار بدون بازدید

اینجانب ………………… نام پدر……………………… به شماره شناسنامه………………. و کد ملی ………………. به نشانی…………………………. و شماره تماس………………. مالک/مالکین  ملک دارای پلاک ثبتی………….. فرعی از………………..اصلی واقع در…………………….. و حوزه ثبتی……………………….. با توجه به تقاضای صدور پایان کار آپارتمانی از شهرداری تهران بدون انجام بازدید، اعلام و اقرار می‌دارم هیچ گونه تخلف ساختمانی در اختصاصیات و مشاعات ملک موصوف بصورت مشهود یا غیر مشهود حادث نگردیده و در صورت وجود و یا وقوع هرگونه تخلف در حال و آینده،

اینجانب متعهد و ملزم می‌گردم نسبت به موضوع مطروحه شخصا پاسخگوی شهرداری و مراجع ذیصلاح قضایی و اداری و یا شخصیت حقیقی و حقوقی و ذینفعان احتمالی باشم و در این خصوص ضمن قبول مسئولیت تامه بلا قید و شرط، هرگونه ادعا و اعتراض در حال و آینده از شهرداری و دفاتر خدمات الکترونیک شهر را از خود و قائم مقامان قانونی خود، سلب و ساقط می‌نمایم.

نام                          امضا

سوالات متداول پایان کار بدون بازدید

پایان کار بدون بازدید در په شرایطی امکان پذیر است؟

برای اخذ پایان کار بدون بازدید میدانی، الزاما می بایست کاربری واحد آپارتمانی، مسکونی باشد.
عامل دیگری که امکان دارد شهرداری از قبول درخواست صدور گواهی پایان کار آپارتمان بدون بازدید، خودداری نماید، محل قرارگرفتن ملک می باشد. اینکه در خیابان اصلی واقع است یا خیر.

مدارک مورد نیاز برای پایان کار بدون بازدید چه می باشد؟

 برای اخذ گواهی پایان کار ملک بدون بازدید، مدارکی مورد نیاز می باشد. که این مدارک به شرح ذیل است:
اصل سند
اصل جواز ساختمانی
اصل مدارک شناسایی و یا هویتی (شناسنامه و کارت ملی)
وکالتنامه (در صورت داشتن وکیل)

مراحل اخذ گواهی پایان کار بدون بازدید به چه صورت می باشد؟

مالک در ابتدا باید با به همراه داشتن مدارک گفته شده و بمنظور تشکیل پرونده و تکمیل فرم درخواست پایان کار ساختمان، به شهرداری منطقه مراجعه نماید.
پس از تکمیل فرم مربوطه توسط مالک و ناظر بر اساس نوع پروژه،
توصیه می شود ادامه مراحل را در مقاله مطالعه نمایید.

مشاوره پایان کار بدون بازدید از دفتر اسناد رسمی

بمنظور کسب اطلاع از پایان کار بدون بازدید و مراحل آن، توصیه می شود از مشاوره دفتر اسناد رسمی ۱۱۷ کرج بهره مند شوید و با تلفن های ذیل تماس حاصل نمایید.

تماس بگیرید

5/5 - (1 امتیاز)