مهریه حق مالی است که در اثر وقوع عقد ازدواج، برای زن به وجود آمده و بلافاصله بعد از وقوع عقد، می تواند آن را از مرد تقاضا کند و مرد وظیفه دارد آن را تمام و کمال پرداخت نماید.

اما گاهی زن به دلیل داشتن رضایت از زندگی زناشویی و نشان دادن محبت خود، تصمیم به بخشیدن مهریه و صرف نظر کردن از آن می گیرد. اما سوالی که پیش می آید دقیقا همینجاست که: آیا زن بعد از بخشیدن مهریه میتواند باز مطالبه کند؟

در این مقاله، پاسخ به این پرسش، راه های بخشیدن مهریه، فریب در بخشش مهریه و حکم تحت فشار قرار دادن زن برای بخشیدن مهریه را بیان نموده ایم.

پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

آیا زن بعد از بخشیدن مهریه می‌ تواند آن را مطالبه کند؟

بسیاری از زنان به دلایل متعددی مانند رضایت از زندگی زناشویی، تحت فشار قرار گرفتن از ناحیه همسر، گرفتن حق حضانت فرزندان، اخذ حق طلاق و یا …، مهریه خود را می‌بخشند. لکن بعداً شرایطی پیش می آید که زن از این کرده خود پشیمان شده و می خواهد مهریه خود را مجددا مطالبه نماید. در اینجا همه چیز به نوع بخشش مهریه بستگی داشته و این نوع بخشش مهریه است که تعیین می کند، مطالبه مجدد مهریه امکان پذیر است و یا این حق برای همیشه از زن سلب می گردد.

بر اساس قانون، در برخی موارد زن می تواند مهریه بخشیده شده را پس بگیرد.

در ذیل به بررسی این موارد می پردازیم:

  • بخشش مهریه در طلاق خلع و مبارات

طلاق خلع و مبارات در اسلام نوعی طلاق محسوب می شود که:

در آن زن، در ازای اعطا کردن مالی به مرد، از او طلاق می‌گیرد.

بدین معنا که در طلاق خلع و مبارات، زن از شوهرش تنفر داشته و سعی دارد با پرداخت پول خود را از این زندگی برهاند. در این مورد زن تنها تا پایان مدت عده، حق رجوع از مهریه (بازگشت از مهریه بخشیده شده) را دارد.

  • اقرار زن به وصول (دریافت) مهریه

چنانچه زن در قالب سند و یا دست نوشته ای اقرار به این موضوع نماید که مهریه خود را دریافت نموده است، مطالبه آن بسیار دشوار خواهد بود. زیرا این موضوع، انکار بعد از اقرار محسوب شده و اثبات آن بر عهده زن خواهد بود.

یعنی زن می بایست اثبات نماید که اقرار او بی اعتبار بوده است.

  • بخشش مهریه در قالب عقد صلح

عقد صلح در معنای حقوقی به منظور پیشگیری از ادامه یافتن اختلاف حاصله و یا خاتمه دادن هر گونه اختلاف می باشد. چنانچه مهریه در قالب عقد صلح بخشیده شده باشد، امکان رجوع از بخشش آن، تحت هیچ شرایطی وجود نخواهد داشت.

  • بری الذمه کردن شوهر

زمانی که زن، ذمه مرد را از پرداخت مهریه بری کند، دیگر تحت هیچ شرایطی نمی تواند مهریه خود را مجددا مطالبه نماید. زیرا نمی توان ذمه کسی را به پرداخت دینی، مجددا مشغول ساخت.

  • بخشش مهریه در قالب عقد هبه

چنانچه زن، مهریه خود را به همسرش هبه نموده باشد. (چه این هبه در دفترخانه اسناد رسمی انجام شده باشد و چه بصورت نوشته‌ای عادی)، برای رجوع از مهریه بخشیده شده در این فرض، 2 اعتقاد وجود داشته:

  1. برخی معتقدند زن می تواند به مهریه بخشیده شده، رجوع نماید.
  2. گروه دیگر بر این باورند که به استناد ماده 806 قانون مدنی:

“هرگاه دائن طلب خود را به مدیون ببخشد حق رجوع ندارد.”

  • بخشش مهریه بدون حضور شاهد

در قوانین ما قانونی در خصوص حضور شاهد برای بخشش مهریه، وجود نداشته لکن برخی از دفاتر اسناد رسمی بدون حضور شاهد که همان (پدر و یا برادر خانم) می باشد، بخشش مهریه و ثبت آن را انجام نمی دهند.

بیشتر بدانید: طلاق توافقی ۷ روزه چیست و چگونه برای آن اقدام کنیم؟

  • بخشش مهریه بدون اجازه پدر

در قوانین ما، هیچگونه قانونی مبنی بر اخذ رضایت پدر برای بخشیدن مهریه وجود ندارد، لکن برخی از دفاتر اسناد رسمی برای ثبت بخشش مهریه، اخذ رضایت پدر را ضروری می دانند. زیرا بر این باورند که امکان دارد زن در گرفتن این تصمیم احساسی برخورد کرده و برای جلوگیری از بروز مشکلاتی در آینده، رضایت پدر را برای انجام این مهم لازم می دانند.

راه‌های بخشیدن مهریه

برای بخشیدن مهریه، راه‌های گوناگونی وجود دارد. لکن تنها در برخی از این راه ها و تحت شرایطی خاص، زن می تواند مهریه بخشیده شده را مجددا مطالبه نماید.

برای پاسخ به این سوال که: آیا زن بعد از بخشیدن مهریه می‌تواند باز مطالبه کند یا خیر؟، ابتدا می بایست راه‌های بخشیدن مهریه را بشناسید. برای شناخت راه های بخشیدن مهریه و امکان رجوع از آنها توصیه می شود مقاله اقرار به وصول مهریه یا ابراء و مقاله بذل مهریه قابل رجوع است؟ را مطالعه نمایید.

1- بخشیدن مهریه به صورت دست نوشته ای عادی

در این روش، زن و مرد نوشته ای عادی را تنظیم می نمایند که در آن زن با دستخط خود می نویسد که تمام و یا قسمتی از مهریه‌اش را بخشیده و ذیل نوشته را امضاء می کند.

اما باید بدانید که این روش هیچ گونه ضمانت اجرایی وجود نداشته و در صورت پشیمانی زن و مطالبه مجدد مهریه از مرد، وی می بایست آن را تمام و کمال پرداخت نماید.

2- بخشیدن مهریه به صورت شفاهی

یکی از روش‌هایی که زن می تواند برای بخشش مهریه از آن استفاده نماید، بخشیدن مهریه بصورت شفاهی می باشد.

در این روش زن در حضور تعدادی شاهد اعلام می کند که مهریه را بخشیده است و در این خصوص، دیگر هیچ گونه دینی بر گردن مرد ندارد.

اما نظر به اینکه در این روش، بخشیدن مهریه مکتوب و رسمی نشده است، زن مجددا می‌تواند مهریه خود را مطالبه نماید و حتی شهادت افرادی که شاهد این موضوع بوده‌اند، نیز تاثیری در تایید بخشش مهریه و عدم استرداد آن از ناحیه زن، نخواهد داشت.

3- بخشیدن مهریه در دفتر اسناد رسمی

برای بخشیدن مهریه در دفتر اسناد رسمی، زن می بایست به همراه مدارک هویتی خود اعم از: (شناسنامه، کارت ملی، سند ازدواج) و هم چنین حاضر نمودن پدر خود به دفترخانه مراجعه کند.

در دفتر اسناد رسمی یک سند برای بخشش مهریه از ناحیه زن، آماده می‌شود و زن تمام مهریه و یا بخشی از آن را در ازای دریافت مال و یا ملک و یا اخذ حق طلاق، به مرد می‌بخشد.

آیا زن بعد از بخشیدن مهریه میتواند باز مطالبه کند؟/راه های بخشیدن مهریه

تحت فشار قرار دادن زن برای بخشیدن مهریه

همانطور که می دانید، مهریه یکی از آثار مالی عقد نکاح می باشد که برای زن در نظر گرفته شده و به محض انعقاد عقد نکاح، می تواند آن را مطالبه نماید.

حال چنانچه مرد به دلایل مختلفی زن را برای بخشیدن مهریه تحت فشار قرار دهد، زن می تواند از همسر خود شکایت کرده و این موضوع را در مراجع قضایی پیگیری کند تا قاضی مجازاتی متناسب با جرم واقع شده، برای مرد در نظر بگیرد.

فریب در بخشش مهریه

فریب در بخشش مهریه زمانی اتفاق می افتد که:

مرد با دادن وعده های دروغین و پوشالی، زن را برای بخشش مهریه فریب دهد و بعد از بخشش مهریه از ناحیه زن، دیگر از انجام تعهداتش سر باز زند و خلف وعده نماید.

در اینجا زن تنها می تواند دعوای فریب در بخشش مهریه را مطرح کند. و در این روش، امکان رجوع از بخشش مهریه وجود دارد.

سوالات متداول مطالبه مهریه بعد از بخشش

آیا زن بعد از بخشیدن مهریه می تواند آن را مجددا مطالبه کند؟

بسیاری از زنان به دلایل مختلفی مهریه خود را می بخشند. در اینجا همه چیز به نوع بخشش مهریه بستگی داشته و این نوع بخشش مهریه است که تعیین می کند، مطالبه مجدد مهریه امکان پذیر است و یا این حق برای همیشه از زن سلب می شود.

حکم تحت فشار قرار دادن زن برای بخشیدن مهریه چه می باشد؟

چنانچه مرد به دلایل مختلفی زن را برای بخشیدن مهریه تحت فشار قرار دهد، زن می تواند از همسر خود شکایت کرده و این موضوع را در مراجع قضایی پیگیری کند تا قاضی مجازاتی متناسب با جرم واقع شده، برای مرد در نظر بگیرد.

راه های بخشیدن مهریه چه می باشند؟

برای بخشیدن مهریه، راه‌های گوناگونی وجود دارد. اما تنها در برخی از این راه ها و تحت شرایطی خاص، زن می تواند مهریه بخشیده شده را مجددا مطالبه کند.
بخشیدن مهریه به صورت دست نوشته ای عادی
بخشیدن مهریه به صورت شفاهی
بخشیدن مهریه در دفتر اسناد رسمی

مشاوره مطالبه مهریه بعد از بخشش از دفتر اسناد رسمی

بمنظور شناخت راه های بخشیدن مهریه و امکان رجوع از آنها و هم چنین دریافت پاسخ این سوال که آیا زن بعد از بخشیدن مهریه می تواند باز مطالبه کند؟ توصیه می شود از مشاوره دفترخانه 117 کرج بهره مند شوید و با شماره های ذیل تماس حاصل فرمایید.

تماس بگیرید

5/5 - (1 امتیاز)