زمانی که زن و مرد دیگر قادر به ادامه زندگی با یکدیگر نیستند و تنها چاره زندگی خود را در جدایی می بینند، بهترین راه این است که به صورت توافقی از یکدیگر جدا شوند.

طلاق توافقی 7 روزه یکی از آسان ترین و سریع ترین روش های طلاق می باشد.

بدین صورت که زن و مرد در مورد مسائل مختلف مالی و غیرمالی مانند: نفقه، مهریه، اجرت المثل ایام زوجیت، حضانت فرزندان و … توافق می کنند و توافقات صورت گرفته میان خود را به یکی از دفاتر اسناد رسمی برده و یا در یک برگه عادی نوشته و با حضور شاهدین امضا می کنند که این موضوع می تواند از بروز اختلافات در آینده جلوگیری نماید.

در این مقاله طلاق توافقی 7 روزه، وکیل طلاق توافقی 7 روزه، مدارک مورد نیاز طلاق توافقی 7 روزه، شرایط و مراحل طلاق توافقی 7 روزه، بخشنامه طلاق توافقی را بیان نمودیم.

پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

طلاق توافقی 7 روزه

بمنظور انجام طلاق توافقی ۷ روزه، زن و مرد می بایست بر سر موارد مختلف با هم توافق نمایند و هر دو به امر طلاق رضایت دهند، زیرا طلاق توافقی با لجبازی و یا اراده ی یکی از طرفین امکان پذیر نمی باشد.

بطور مثال: زن می تواند طبق توافق صورت گرفته، مهریه خود را بصورت اقساطی دریافت نموده و یا بخشی را نقدا دریافت کند.

هم چنین می تواند بر اساس توافق، مهریه خود را به مرد ببخشد.

طلاق توافقی سریعترین نوع طلاق میان زوجین می باشد که می تواند در مدت زمان 7 روز بدون نیاز به حضور زوجین توسط وکیل پایه یک دادگستری در دادگاه انجام شود.

بر اساس ماده 1133 قانون مدنی:

“مرد می‌تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید.”

مطابق قانون، حق طلاق برای مرد در نظر گرفته شده است بدین معنا که:

مرد هر زمان بخواهد می تواند همسرش را طلاق دهد. لکن متقابلا برای اینکه زن بتواند تقاضای طلاق نماید، می بایست شرایط خاصی وجود داشته باشد که عبارتند از:

  1. اثبات عسر و حرج
  2. داشتن حق طلاق
  3. اثبات شرایط 12 گانه مقرر شده درعقد نامه و …

اثبات موارد فوق الذکر در دادگاه، بسیار دشوار و تقریبا غیر ممکن می باشد.

یکی از شرایط مهمی که در عقدنامه ذکر می شود و انجام طلاق از ناحیه زن را تسهیل می نماید، داشتن وکالت در طلاق و یا اصطلاحا “حق طلاق” می باشد که از ناحیه مرد به زن واگذار می شود.

نکته :

در طلاق توافقی، زن با داشتن حق طلاق می بایست برای انجام مراحل طلاق، یک وکیل پایه یک دادگستری اخذ نموده و از جانب مرد به او وکالت دهد تا در کلیه مراحل طلاق به جای او در محاکم قضایی حاضر شود.

نکته :

در طلاق توافقی، هر توافقی که میان زن و مرد صورت گرفته باشد نیز در دادگاه معتبر است.

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره نمودیم در طلاق توافقی، زن می تواند کلیه مهریه را مطالبه نموده و یا بخشی را نقدا و مابقی را از طریق اقساط دریافت نماید و هیچگونه الزامی به بخشیدن مهریه ندارد.

برای انجام طلاق توافقی، زن و مرد در ابتدا می بایست به سایت تصمیم برای اخذ نوبت مشاوره و ثبت نام مراجعه نموده و سپس در زمان تعیین شده در مرکز مشاوره خانواده حضور پیدا کنند.

شرکت در جلسات مشاوره‌ معمولا 5 جلسه و گاهی بیش از چند ماه زمان می برد، و در نهایت در صورت عدم سازش و مصمم بودن طرفین در امر طلاق، گواهی عدم انصراف از طلاق برای زوجین صادر می گردد.

طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی به طلاقی گفته می شود که زن و مرد بر سر موارد مختلفی از جمله:

  • نفقه
  • مهریه
  • اجرت المثل ایام زوجیت
  • حضانت فرزندان و ….

به توافق رسیده باشند و در این مورد هیچ گونه مشکل و یا ابهامی وجود نداشته باشد.

برخی بر این باورند که در طلاق توافقی مهریه ای به زن تعلق نمی گیرد در صورتیکه این تصور کاملا غلط بوده و مطابق قانون، مهریه حق مالی است که برای زن در نظر گرفته شده و به محض انعقاد عقد نکاح، می تواند آن را مطالبه کند و طلاق توافقی مانع از دریافت مهریه توسط زن نمی باشد. تنها شرایط پرداخت به توافق میان زن و مرد بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: بخشیدن مهریه بدون شاهد

وکیل طلاق توافقی 7 روزه

وکیل طلاق توافقی 7 روزه فردی است که:

دارای پروانه وکالت از کانون وکلای دادگستری بوده و تمرکز خود را بر حوزه دعاوی خانواده معطوف نموده است. و در این حوزه دارای تخصص، تبحر و تجربه عملی نیز می باشد.

انجام مراحل طلاق توسط زوجین به دلیل عدم آگاهی، تغییرات صورت گرفته در قانون و عدم تجربه، قدری زمانبر خواهد بود و اخذ وکیل طلاق توافقی 7 روزه تاثیر به سزایی داشته و می تواند منجر به تسریع روند پرونده شود.

وکیل طلاق در کرج و مهرشهر می تواند در این زمینه شما را راهنمایی نموده و در کسب نتیجه مطلوب و احقاق حقوقتان به شما یاری رساند.

وکیل طلاق توافقی 7 روزه می تواند با استفاده از تخصص، مهارت، آگاهی به رویه محاکم، کلیه مراحل طلاق از ثبت دادخواست تا اجرای صیغه طلاق در دفترخانه را ظرف مدت 7 الی 10 روز کاری انجام دهد و دیگر نیازی به حضور زوجین در هیچ یک از جلسات دادگاه نمی باشد.

طلاق توافقی 7 روزه/وکیل طلاق توافقی 7 روزه/بخشنامه جدید طلاق توافقی

مدارک مورد نیاز طلاق توافقی 7 روزه

برای طلاق توافقی 7 روزه مدارکی مورد نیاز می باشد که عبارتند از:

  • گواهی عدم انصراف از طلاق
  • اصل سند ازدواج و یا تصویر مصدق آن
  • توافق نامه تنظیمی فی ما بین زوجین
  • مدارک هویتی زوجین (کارت ملی و شناسنامه)
  • وکالتنامه در طلاق (در صورتی که زوجه وکالت در طلاق داشته باشد)

شرایط و مراحل طلاق توافقی 7 روزه

انجام طلاق توافقی، شرایط و مراحلی داشته که می بایست رعایت گردد.

بمنظور اطلاع از شرایط و قوانین حاکم بر طلاق توافقی و هم چنین مراحل انجام آن، توصیه می شود مقاله طلاق توافقی را مطالعه نمایید.

اعتبار رای طلاق توافقی 7 روزه

بر اساس ماده 34 قانون حمایت خانواده:

“مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش برای تسلیم به دفتر رسمی ازدواج و طلاق سه ماه پس از تاریخ ابلاغ رای قطعی یا قطعی شدن رای است. چنانچه گواهی مذکور ظرف این مهلت تسلیم نشود یا طرفی که آن را به دفترخانه رسمی طلاق تسلیم کرده است ظرف سه ماه از تاریخ تسلیم در دفترخانه حاضر نشود یا مدارک لازم را ارائه نکند، گواهی صادر شده از درجه اعتبار ساقط است.
تبصره – هرگاه گواهی عدم امکان سازش صادر شده بر اساس توافق زوجین به حکم قانون از درجه اعتبار ساقط شود کلیه توافقاتی که گواهی مذکور بر مبنای آن صادر شده است ملغی می‌گردد.”

بخشنامه جدید طلاق توافقی

در مورخه یکم آذر سال 1397 بخشنامه ای از طرف قوه قضائیه خطاب به مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی صادر شد که بیان نمود:

دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دیگر مجاز به ثبت دادخواست طلاق توافقی بدون داشتن گواهی مرکز غربالگری و یا مشاور خانواده نمی باشند. بدین معنا که زن و مرد برای انجام طلاق توافقی ابتدا می بایست به سامانه تصمیم مراجعه نموده و نسبت به ثبت اطلاعات و مشخصات خود اقدام نمایند.

پس از ثبت نام در سامانه تصمیم به آدرس zaman.behzisti.net و تعیین وقت، زوجین برای حضور به مراکز مشاوره خانواده در وقت مقرر، معرفی میشوند. جلسات مشاوره معمولا 5 جلسه و 45 روز می باشد. و در نهایت چنانچه مشاور خانواده نتواند زوجین را از طلاق منصرف کند، گواهی عدم انصراف از طلاق را برای زوجین صادر می نماید.

با توجه تغییرات مراحل طلاق توافقی از آذر ماه سال 97 تاکنون، انجام مراحل طلاق توافقی توسط زوجین و یا از طریق وکلا متفاوت می باشد.

بدین صورت که چنانچه زوجین وکیل اخذ ننموده و خودشان مراحل طلاق را انجام دهند، مطابق مطالب فوق، ابتدا باید در سامانه تصمیم ثبت نام نموده و بعد از طی نمودن جلسات مشاوره و اصرار بر طلاق، گواهی عدم سازش را دریافت نمایند و در انتها دادخواست طلاق توافقی را ثبت کنند.

لکن در صورتی که زوجین تصمیم به اخذ وکیل بگیرند، می توانند کلیه این مراحل را به وکیل سپرده و مدت زمان انجام این مراحل را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

***مدت زمان انجام مراحل طلاق توافقی توسط وکیل، از زمان تقدیم دادخواست تا اجراء حکم در دفاتر ازدواج و طلاق، 7 الی 10 روز می باشد.

سوالات متداول طلاق توافقی 7 روزه

آیا در طلاق توافقی 7 روزه امکان گرفتن مهریه وجود دارد؟

در طلاق توافقی تمامی شرایط به توافق طرفین بستگی خواهد داشت و در صورتیکه میزان مهریه مشخص یا بخشیده شده باشد و حق بازگشت از بخشیدن مهریه، اسقاط شده باشد دیگر زن نمیتواند بعد از طلاق مهریه ی خود را مطالبه نماید.

در طلاق توافقی 7 روزه درباره چه چیزهایی توافق می شود؟

در طلاق توافقی زن و مرد باید درباره کلیه حق و حقوق مالی و غیر مالی اعم از: مهریه، نفقه، اجرت المثل ایام زوجیت، حضانت فرزند و یا فرزندان، نحوه ملاقات با فرزند و نفقه فرزندان توافق نمایند تا در این مورد ابهامی وجود نداشته باشد.

مدارک لازم برای طلاق توافقی 7 روزه چه چیزهایی می باشد؟

برای طلاق توافقی 7 روزه مدارک زیر مورد نیاز می باشد:
گواهی عدم انصراف از طلاق
اصل سند ازدواج و یا تصویر مصدق آن
توافق نامه تنظیمی فی ما بین زوجین
مدارک هویتی زوجین (کارت ملی و شناسنامه)
وکالتنامه در طلاق (در صورتی که زوجه وکالت در طلاق داشته باشد)

مشاوره طلاق توافقی 7 روزه از دفتر اسناد رسمی

بمنظور کسب اطلاع از شرایط و مراحل طلاق توافقی 7 روزه، توصیه می شود از مشاوره دفتر اسناد رسمی 117 کرج بهره مند شوید. و با شماره های ذیل تماس حاصل نمایید.

تماس بگیرید

5/5 - (1 امتیاز)