طلاق یکی از راه های پایان دادن به زندگی مشترک می باشد. طلاق معمولا وقتی اتفاق می افتد که استحکام ازدواج از بین می رود و میان زن و شوهر، تنش وجود دارد.

بر اساس قوانین، در ایران حق طلاق برای مرد در نظر گرفته شده است اما مرد می تواند به اختیار خود این حق را به همسرش واگذار نماید.

زمانی که زن از همسرش وکالت در طلاق در قبال ابراء مهریه می گیرد به این معناست که:

می تواند یک وکیل پایه یک دادگستری انتخاب کند تا بجای همسرش در مراحل مختلف طلاق حضور داشته باشد. و در اینجا دیگر مخالفت مرد تاثیری در روند پرونده نخواهد داشت. اما در نقطه مقابل با ابراء مهریه در قبال وکالت در طلاق، مرد دیگر وظیفه ای به پرداخت مهریه ندارد.

در این مقاله نحوه ابراء مهریه در دفترخانه، ابراء مهریه در قبال وکالت در طلاق، متن ابراء مهریه در قبال حق طلاق را برای شما عزیزان قرار دادیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

ابراء مهریه در قبال وکالت در طلاق

مهریه، یکی از آثار مالی ازدواج و حقی است که به محض انعقاد عقد نکاح دائم و یا موقت، برگردن مرد قرار می گیرد و به محض مطالبه زن، مرد می بایست آنرا تمام و کمال پرداخت نماید.

در نقطه مقابل زن می تواند، از این حق قانونی خود چشم پوشی کرده و پرداخت این دین را بطور کلی (طی یک سند عادی و یا رسمی) از گردن مرد ساقط نماید.

ابراء مهریه، لزوما ارتباطی با طلاق نداشته و زن در هر زمانی که تمایل داشته باشد، می تواند مهریه‌ خود را به همسرش ببخشد، بدون آنکه نیازی به طلاق گرفتن باشد.

ابراء مهریه در دفترخانه

همانطورکه می دانید ابراء مهریه به دو شیوه انجام می گیرد:

طی سند عادی(دستنویس) و یا از طریق تنظیم سند رسمی(در دفترخانه)

برای ابراء مهریه از طریق دفترخانه، زن و مرد می بایست به همراه مدارک هویتی خود از قبیل:(شناسنامه،کارت ملی، سند ازدواج) به دفترخانه مراجعه نموده و فرم درخواست ابراء مهریه را پر کنند و از طریق سامانه های الکترونیکی، اقدام به ابراء نمایند.

توجه به این نکته ضروری است:

ابراء یک عمل حقوقی می باشد که تنها نیازمند یک اراده است.

به بیان دیگر، برای ابراء مهریه تنها وجود اراده و رضایت زن کافی است و رضایت و یا عدم رضایت شوهر، در وقوع این امر تاثیری نخواهد داشت.

ابراء مهریه در طلاق توافقی

همانطورکه دریافتید ابراء مهریه به معنای صرف نظر نمودن زن از حق قانونی خود یعنی مطالبه مهریه از همسرش می باشد.

ابراء مهریه در طلاق توافقی، نیز به همین معنا بوده و زن می تواند در طلاق توافقی که بر پایه توافق طرفین صورت می گیرد، مهریه خود را به مرد ببخشد و برای انجام اینکار رضایت مرد، مورد نیاز نمی باشد.

بخشش مهریه در قبال وکالت در طلاق

در قوانین موجود، روش های متفاوتی برای بخشش مهریه در نظر گرفته شده است که، بهترین و مطمئن ترین آن، ابراء مهریه و تنظیم سند آن توسط طرفین در دفاتر ثبت اسناد رسمی می باشد. زیرا در این روش، امکان رجوع و پشیمانی برای زن وجود نداشته و مرد می تواند از بری الذمه بودن خود اطمینان داشته باشد.

به همین منظور توصیه می شود پیش از هر تصمیمی ابتدا با وکیل مهریه متخصص که تمرکز خود را بر حوزه دعاوی خانواده، معطوف نموده مشورت نمایید و از راهنمایی های اصولی و صحیح ایشان بهره مند شوید.

تفاوت حق طلاق و وکالت در طلاق

در ابتدا شاید این طور بنظر برسد که میان این دو عنوان تفاوتی وجود داشته و هر کدام دارای آثار حقوقی مختص به خود می باشند، در صورتیکه در واقع اینطور نیست و حق طلاق که بصورت عامیانه در میان مردم رواج یافته و استفاده می شود، در قانون و مراجع قضایی از آن تحت عنوان وکالت در طلاق یاد می شود.

ابراء مهریه در قبال وکالت در طلاق/متن ابراء مهریه در قبال حق طلاق

متن ابراء مهریه در قبال حق طلاق

برای بخشیدن مهریه در قانون، روش های متفاوتی وجود دارد که عبارتند از:

هبه (بخشش)، ابراء…

با این تفاوت که در هبه نمودن مهریه، امکان رجوع و پشیمانی تحت شرایطی وجود داشته لکن در ابراء مهریه، دیگر امکان رجوع وجود ندارد.

در این قسمت نمونه ای از متن ابراء مهریه در قبال حق طلاق را برای شما عزیزان قرار دادیم:

اینجانب………………… فرزند ……….. به شماره شناسنامه………………….. صادره از ……………… متولد…………. به شماره ملی …………….ساکن …………………………………………. با اراده و رضایت کامل اقرار می‌نمایم مبنی بر اینکه، تمامی مهریه مندرج در سند نکاحیه به شماره…………. مورخه……………. تنظیم شده در دفتر رسمی ثبت ازدواج شماره ……………. واقع در…………………………………………………که به اینجانب تعلق گرفته را ابراء نموده و ذمه زوج از پرداخت آن بری گردیده است.

در ضمن، اینجانب حق هرگونه اعتراض و ادعایی را در این خصوص، در آینده، از خود سلب و ساقط می نمایم.

فریب در ابراء مهریه

فریب در ابراء مهریه زمانی اتفاق می افتد که:

مرد از طریق دادن وعده های دروغین و پوشالی، اقدام به فریب و متقاعد نمودن زن برای ابراء مهریه نماید و پس از رسیدن به خواسته خود خلف وعده نموده و به تعهدات خود عمل ننماید. که در اینصورت، زن تنها زمانی می تواند شکایت رجوع از بخشش مهریه را مطرح نماید که مهریه را به شوهر خود هبه نموده باشد لکن در صورتیکه مهریه را ابراء نموده باشد، دیگر امکان رجوع از آن مجددا میسر نیست زیرا نمی توان ذمه کسی را بدون اجازه وی به پرداخت بدهی مجددا مشغول ساخت.

سوالات متداول ابراء مهریه در قبال وکالت در طلاق

فریب در ابراء مهریه چیست؟

فریب در ابراء مهریه، به این معنا می باشد که مرد از طریق دادن وعده های دروغین و پوشالی، سعی بر فریب و راضی کردن زن برای ابراء مهریه کند و پس از رسیدن به خواسته خود، به تعهدات گفته شده عمل نکند.

تفاوت وکالت در طلاق و حق طلاق؟

در ابتدا شاید این طور بنظر برسد که این دو عنوان متفاوتند اما در واقع اینطور نیست و حق طلاق که بصورت عامیانه در میان مردم رواج یافته و استفاده می شود، در قانون و مراجع قضایی از آن تحت عنوان وکالت در طلاق یاد می شود.

شرایط ابراء مهریه در دفترخانه چیست؟

زن و مرد باید به همراه مدارک خود مثل (شناسنامه،کارت ملی، سند ازدواج) به دفترخانه مراجعه کرده و فرم درخواست ابراء مهریه را پر کنند و از طریق سامانه های الکترونیکی اقدام به بخشش مهریه نمایند.

مشاوره ابراء مهریه در قبال وکالت در طلاق در دفتر اسناد رسمی

تماس بگیرید

5/5 - (1 امتیاز)