همانطور که می دانید صنعت املاک، بخش عمده ای از اقتصاد هر کشور را تشکیل می دهد. و همینطور معاملات ملکی و معضلات آن نیز، بخش اعظمی از پرونده های قضایی ر ا تشکیل می دهند.

بنابراین می بایست قبل از انجام معاملات ملکی، تحقیقات کاملی انجام دهید و از وضعیت ملک اطمینان حاصل نمایید.

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که می بایست قبل از خرید ملک انجام دهید، اخذ استعلامات لازم برای خرید یک ملک می باشد. در این مقاله، استعلام های انتقال سند را قرار داده ایم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

استعلام های انتقال سند

بمنظور جلوگیری از کلاهبرداری های ملکی، توصیه می شود قبل از معامله یک ملک، استعلامات لازم را بصورت حضوری و یا آنلاین دریافت نمایید.

برای اخذ استعلامات، می توانید به سامانه استعلام الکترونیکی ملک که همان سامانه ثبت اسناد و املاک کشور است، مراجعه نموده و اعتبار سند مورد نظر را بسنجید.

استعلامات مربوط به ملک، انواع گوناگونی دارد که عبارتند از:

  • استعلام سند ملک از شهرداری 

در صورتی که طرفین بر فروش یک ملک، توافق نموده باشند، مالک می بایست به همراه درخواست کتبی که دفترخانه صادر نموده به شهرداری مراجعه کند.

در آنجا کارشناسان فنی شهرداری بررسی می‌می نمایند که:

  1. ساختمان مطابق قوانین و ضوابط شهرداری ساخته شده است یا خیر.
  2. بنا بر اساس کدام پروانه، ساخته شده است.
  3. علاوه بر آن آیا مالک هزینه های مربوط به نوسازی ساختمان و عوارض شهرداری را پرداخته است یا خیر.

چنانچه در اینخصوص مالک، کوتاهی کرده باشد، جریمه خواهد شد.

  • استعلام سند ملک مسکونی از دارایی

مالیات و دارایی معامله ملک، یکی از مهم‌ترین هزینه‌هایی است که خریداران ملک می بایست آن را مدنظر قرار دهند.

این هزینه‌ها، به‌طور کلی به دو بخش *مالیات نقل و انتقال ملک و *هزینه‌های دارایی تقسیم می شوند.

مالیات نقل و انتقال ملک، مالیاتی می باشدکه:

“فروشنده ملک، می بایست به دولت پرداخت کند.”

 این مالیات، بر اساس ارزش معاملاتی ملک محاسبه می‌شود.

هزینه‌های دارایی، شامل هزینه‌هایی می باشد که:

فروشنده  ملک، می بایست به سازمان‌های دولتی پرداخت نماید.

دلایل اهمیت استعلام های انتقال سند

اخذ استعلامات لازم برای خرید یک ملک، از اهمیت خاصی برخوردار می باشد که به شرح ذیل می باشد:

  • در وهله اول اعتبار شخص فروشنده و ملک مورد معامله، مشخص می‌شود.
  • مدارک مالکیت ملک توسط اشخاص متخصص، بررسی می‌شود.
  • چنانچه یک ملک بدهی و یا جریمه‌ای داشته باشد، با اخذ استعلام، این موضوع مشخص می شود.
  • هم چنین بررسی می گردد که سند ملک در رهن نباشد.
  • بررسی می گردد که ملک به چند نفر فروخته نشده باشد.
  • اخذ استعلامات مربوط به ملک، سبب شده تا کلاهبرداران دیگر نتوانند به مقاصد شوم خود و فریب قربانیان و بردن ما آن ها دست یابند.

استعلام حضوری سند ملک

در این روش، مالک و یا وکیل وی می بایست به همراه مدارک شناسایی به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه نموده و استعلام کتبی اسنادی که به اسم آنها ثبت شده است را دریافت نمایند.

***در صورت لزوم، کلیه پلاک‌های ثبتی که به نام فرد ثبت شده است، به همین شیوه استعلام گرفته و نمایش داده می‌شود.

مدارک مورد نیاز برای استعلام حضوری سند ملک، به شرح ذیل می باشد:

  • اصل و یا تصویر مصدق کارت ملی مالک یا وکیل وی
  • اصل و کپی سند مالکیت ملک
  • اصل و یا تصویر مصدق شناسنامه مالک یا وکیل وی

استعلام آنلاین سند ملک

شما می توانید با در دست داشتن اطلاعاتی نظیر شناسه یکتا، کد پیگیری، شناسه ملک و … که بر روی سندهای تک برگ نوشته شده‌اند، وارد سامانه ثبت اسناد به آدرس (ssaa.ir) شده و استعلام مرتبط با سند ملکی مورد نظر خود را دریافت نمایید.

شناسه یکتایی که توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به هر ملک اختصاص می‌یابد، دقیقا همانند کد ملی برای اشخاص حقیقی و شناسه ملی برای اشخاص حقوقی، می باشد. بطوریکه شناسه یکتای سند مالکیت یک ملک، مختص به همان ملک می باشد.

شما می‌توانید با مراجعه به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (ssaa.ir)، کلیه مراحل مربوط به استعلامات وضعیت ملک از قبیل:

  • صدور
  • پیگیری سند ملکی
  • اعتبار سند ملکی

و …

را انجام دهید.

هزینه استعلامات لازم برای خرید یک خانه

  • هزینه نوسازی ساختمان و زمین، نیز بخشی از هزینه انتقال سند می باشد که می بایست پرداخت شود.
  • هزینه‌ استعلامات مربوط به ملک در دفاتر اسناد رسمی بر عهده شخص فروشنده می باشد.
  • هزینه 2 درصد از کل مبلغ ملک تجاری مربوط به اداره دارایی
  • هزینه 5 درصد از کل مبلغ ملک مسکونی مربوط به اداره دارایی

بیشتر بدانید: بمنظور اخذ اطلاعات بیشتر در این زمینه، توصیه می شود مقالات تنظیم سند بدون استعلام جهاد کشاورزی، استعلام شهرداری برای انتقال سند، انتقال سند بدون استعلام شهرداری را مطالعه نمایید.

اخذ استعلام با استفاده از کد ملی:

خریدار، این امکان را داشته که پس از انجام معامله، از طریق کد ملی خود به سامانه الکترونیکی سازمان ثبت احوال و اسناد کشور مراجعه نموده و از روند معامله صورت گرفته، آگاه گردد.

ولیکن توجه به این نکته ضروری می باشد که:

این استعلام تنها با استفاده از کد ملی مالک و یا شخصی که ملک را خریداری نموده، آن هم مشروط به اینکه آن شخص، مالک آن ملک باشد، امکان پذیر خواهد بود.

استعلام های انتقال سند/اخذ استعلام با استفاده از کد ملی/استعلام حضوری و آنلاین

شرایط استعلام سند ملک با کد ملی:

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، در اخذ استعلام با استفاده از کد ملی، بدلیل حفظ حریم خصوصی افراد، تنها مالک سند ملک می تواند به همراه مدارک هویتی خود از قبیل: (شناسنامه و کارت ملی) به یکی از شعبه های سازمان ثبت احوال و اسناد کشور، مراجعه نموده و درخواست استعلام کلیه اسناد ثبتی به نام خود را بنماید. پس می توان اینگونه بیان داشت:

در اخذ استعلامات لازم از طریق کد ملی مالک برای تنظیم سند رسمی، حضور شخص مالک با به همراه داشتن مدارک هویتی از قبیل: (شناسنامه و کارت ملی)، الزامی می باشد.

نکات مهم در ثبت اسناد خرید ملک

بمنظور انجام یک معامله صحیح و تکمیل آن، شخص خریدار در وهله اول می بایست از وضعیت قانونی ملک اطمینان حاصل نماید، بدین صورتکه استعلام ملک و سند مربوطه را درخواست دهد.

استعلام به معنای احراز اعتبار سند ملک، از منظر قانونی بودن و یا نبودن آن، می باشد.

بنابراین بمنظور انجام معامله ای صحیح و قانونی که در آینده منجر به ورود ضرر هنگفت مالی نشود، می بایست نکاتی را مد نظر قرار دهید که به برخی از آن ها اشاره نموده ایم و به شرح ذیل می باشد:

  • قبل از خرید یک ملک، می بایست از قیمت واقعی آن در منطقه مورد نظر، اطلاع پیدا کنید. بطوریکه ملک را بالاتر از ارزش واقعی آن معامله نکرده باشید.
  • هم چنین چنانچه از آگاهی لازم در این زمینه برخوردار نبودید، می توانید از کارشناس ملک برای تعیین ارزش واقعی ملک، کمک بگیرید.
  • توصیه می شود از پرداخت هر گونه وجه قبل از تنظیم مبایعه‌نامه و دریافت کد رهگیری، اکیدا خودداری نمایید.

بیشتر بدانید: مدت اعتبار پایان کار ساختمان چقدر است؟ برای اطلاع از مدت زمان اعتبار پایان کار، توصیه می شود این مقاله را مطالعه نمایید.

مشاوره استعلام های انتقال سند

تماس بگیرید

سوالات متداول استعلام های انتقال سند

بمنظور کسب اطلاع از استعلام های انتقال سند و انواع آن، توصیه می شود از مشاوره دفتر اسناد رسمی ۱۱۷ کرج بهره مند شوید و با تلفن های ذیل تماس حاصل نمایید.

هزینه استعلامات لازم برای خرید یک خانه به چه صورت می باشد؟

هزینه نوسازی ساختمان و زمین، بخشی از هزینه انتقال سند می باشد که باید پرداخت شود.
هزینه‌ استعلامات ملک در دفاتر اسناد رسمی بر عهده فروشنده می باشد.
هزینه 2 درصد از کل مبلغ ملک تجاری مربوط به اداره دارایی
هزینه 5 درصد از کل مبلغ ملک مسکونی مربوط به اداره دارایی

نحوه اخذ استعلام با استفاده از کد ملی را بیان نمایید؟

خریدار، می تواند پس از انجام معامله، از طریق کد ملی خود به سامانه الکترونیکی سازمان ثبت احوال و اسناد کشور مراجعه نموده و از روند معامله، آگاه گردد.
ولیکن این استعلام تنها با استفاده از کد ملی مالک و یا شخصی که ملک را خریداری نموده امکان پذیر است.

استعلام سند ملک مسکونی از دارایی به چه شیوه می باشد؟

مالیات و دارایی معامله ملک، یکی از مهم‌ترین هزینه‌هایی است که خریداران ملک می بایست آن را مدنظر قرار دهند زیرا پرداخت آنها بر عهده خریدار می باشد.
این هزینه‌ها، به‌طور کلی به دو بخش *مالیات نقل و انتقال ملک و *هزینه‌های دارایی تقسیم می شوند.

امتیاز دهید