صنعت املاک از جایگاه ویژه ای در هر کشور برخوردار می باشد. و مردم بمنظور سرمایه گذاری و دریافت سودهای کلان، به این صنعت روی می آورند. از این رو این نقل و انتقالات دارای حسایست هایی می باشد که باید به آن توجه نمود.

یکی از مواردی که در این نقل و انتقالات بایستی بررسی شود این است که، ملکی که منتقل می شود، دارای پایان کار باشد. بدین منظور در این مقاله استعلام شهرداری برای انتقال سند، شرایط و نحوه انجام آن، مدارک لازم و … را قرار داده ایم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

استعلام شهرداری برای انتقال سند

برای انجام هر معامله، فرد معامله کننده می بایست از وضعیت حقوقی ملک اطمینان حاصل نموده و استعلام ملک و سند مربوطه را انجام دهد. با اخذ این استعلام مشخص می شود که، سند ملک مورد نظر به لحاظ قانونی دارای اعتبار می باشد یا خیر؟

سازمان ثبت اسناد و املاک بمنظور اخذ اینگونه استعلامات، نهادها و هم چنین اموری را در نظر گرفته است که طرفین در معاملات ملکی، ملزم به رعایت آنها می باشند. تا بدین ترتیب بتواند تا حدودی صحت و اطمینان معاملات انجام شده را تضمین نماید.

یکی از مزایای استعلام سند ملک این است که نشان می دهد:

  • اسناد مالکیتی که از ناحیه فروشنده ارائه شده جعلی نبوده و ملک واقعا متعلق به فروشنده می باشد. بطوریکه چنانچه ملک مورد نظر دارای چند مالک باشد، این امر در استعلام احراز خواهد شد.

  • هم چنین چنانچه ملک مورد نظر در رهن و بعنوان وثیقه دینی مورد استفاده قرار گرفته باشد، از طریق استعلام سند، نمایانگر خواهد شد.

استعلام شهرداری برای انتقال سند ملک

بمنظور تنظیم سند رسمی ملک و انتقال این سند به نام مالک جدید، مدارکی از قبیل: مفاصا حساب شهرداری در خصوص عوارض، جرایم و … می بایست به دفاتر رسمی ارائه شود. که برای انجام این کار در ابتدا فروشنده یا وکیل او بایستی مراحل استعلام شهرداری برای انتقال سند ملک را طی نمایند.

  • فروشنده در ابتدا می بایست به دفترخانه مراجعه کرده و برگه ی مخصوص این کار را از دفتردار دریافت نماید.
  • سپس به شهرداری مراجعه نموده و تقاضای استعلام شهرداری در خصوص ملک مورد معامله را بنماید.

***که در این مرحله، معمولا طی سه روز کاری، پاسخ استعلام شهرداری را به متقاضی ارائه می دهند.

  • در صورتی که فروشنده، به شهرداری بدهی داشته باشد، می بایست آن را پرداخت نماید و مفصا حساب شهرداری را به دفترخانه ارائه دهد؛ در غیر این صورت، انتقال سند ملک، امکان پذیر نمی باشد.

نحوه استعلام ملک از شهرداری

برای استعلام ملک از شهرداری، می بایست مراحلی طی شود که به شرح ذیل می باشد:

  • در ابتدا مالک می بایست برگه ای که از دفتر اسناد رسمی مبنی بر استعلام ملک دریافت نموده، نزد شهرداری ببرد.
  • در این مرحله باید بررسی نمود ملک در کدام منطقه می باشد. زیرا مالک باید به شهرداری محل وقوع ملک مراجعه نموده و درخواست استعلام ملک مذکور را از شهرداری بنماید و منتظر پاسخ بماند.
  • در این مرحله کارشناسان فنی شهرداری پروانه ساخت ملک را مورد بررسی قرار داده تا چنانچه در ساخت ملک تخلفی صورت گرفته و یا هزینه ای می بایست از ناحیه مالک پرداخت می شده و نشده، این بدهی ها پرداخت شوند.
  • در مرحله بعد کارشناسان فنی شهرداری، عوارض نوسازی ساختمان را مورد بررسی قرار می دهند زیرا یکی از شروط ثبت سند ملکی که مالک قصد انتقال آن را دارد در دفاتر اسناد رسمی، پرداخت هزینه نوسازی ملک و عوارض شهرداری می باشد.
  • در انتها بررسی می نمایند که مالک تمام بدهی ها را پرداخت نموده باشد.

بمنظور اخذ اطلاعات بیشتر در این زمینه، توصیه می شود مقالات تنظیم سند بدون پایان کار، انتقال سند بدون استعلام شهرداری، انتقال سند خانه کلنگی بدون پایان کار را مطالعه نمایید.

مدت زمان اعتبار استعلام ملک از شهرداری

مدت زمان صدور این استعلام کاملا بستگی به منطقه مورد نظر داشته و گاها از سه روز الی یک هفته زمان می برد و اما مدت اعتبار این استعلام، بین یک الی سه ماه می باشد. چرا که عوارض ملک، بعد از گذشت مدتی به روز می شوند.

مدارک لازم استعلام شهرداری برای انتقال سند

  • مدارک هویتی از قبیل: (کارت ملی و شناسنامه طرفین)
  • برگه استعلام از دفترخانه
  • گواهی پایان کار
  • کپی سند مالکیت
  • تصویر مصدق فیش نوسازی یا عوارض ساليانه
  • کپی صورت مجلس تفکیكی

استعلام اسناد و پلاک های ثبتی

انجام این استعلامات امری قائم به شخص بوده و تنها از طریق مالک و یا نماینده قانونی وی امکان پذیر خواهد بود.

بمنظور انجام این استعلامات، در ابتدا مالک می بایست به اداره ثبت اسناد و املاک شهر خود مراجعه نموده و درخواست استعلام را ارائه بدهد.

پس از آن کلیه پلاک های ثبتی که با کد ملی فرد ثبت شده است، اعلام شده و در ادامه اطلاعات لازم مبنی بر اثبات مالکیت فرد نیز اعلام خواهد شد.

حال چنانچه فردی غیر از مالک و نماینده قانونی وی بخواهد اقدام به اخذ این استعلامات نماید، این امر مستلزم اخذ حکم قضایی از دادگاه می باشد.

استعلام شهرداری برای انتقال سند/نحوه استعلام ملک از شهرداری/مدارک لازم

نحوه استعلام سند ملک از طریق شماره ملی

چنانچه کسی بخواهد از وضعیت اسناد ثبت شده به نام خود اطلاع پیدا کند، می تواند به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه نموده و درخواست استعلام اسناد ثبت شده به نام خود را بدهد.

توجه به این نکته ضروری می باشد که:

در خصوص این موضوع تنها خود شخص می تواند استعلام اسنادی که به نامش ثبت شده است را درخواست نماید و هیچ شخص دیگری، صلاحیت انجام اینکار را ندارد مگر از ناحیه مالک اجازه نامه رسمی و یا وکالت داشته باشد.

سامانه استعلام الکترونیکی ملک

مشاورین املاک موظفند قولنامه‌های تنظیمی میان طرفین را در سامانه مربوطه ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت برسانند.

علی رغم اینکه این استعلامات می بایست به صورت حضوری انجام شود و مالک بایستی شخصا به شهرداری و یا سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه نماید و تقاضای استعلام خود را ثبت کند، لکن گاهی بدلیل وجود مشغله و مسافت دور و هزینه های گزاف، امکان مراجعه حضوری وجود نداشته و مالک می تواند استعلام سند خود را به صورت آنلاین بگیرد. برای انجام این کار باید به سامانه ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه نماید.

از طریق این سامانه می توان استعلام‌هایی اعم از:

  • استعلام وضعیت ممنوع الخروجی
  • تصویق اسناد و اوراق اسناد رسمی
  • استعلام شناسنامه ملی و پیگیری آخرین وضعیت استعلام الکترونیکی ملک

را دریافت نمود.

بیشتر بدانید: مالیات انتقال و فروش سرقفلی

سوالات متداول استعلام شهرداری برای انتقال سند

مدارک مورد نیاز استعلام شهرداری برای انتقال سند چه می باشد؟

بمنظور استعلام ملک از شهرداری، مدارکی مورد نیاز می باشد که عبارتند از:
مدارک هویتی از قبیل: (کارت ملی و شناسنامه طرفین)
برگه استعلام از دفترخانه
گواهی پایان کار
کپی سند مالکیت
تصویر مصدق فیش نوسازی یا عوارض ساليانه
کپی صورت مجلس تفکیكی

از طریق سامانه استعلام الکترونیکی ملک چه چیزهایی را می توان استعلام نمود؟

از طریق سامانه استعلام الکترونیکی ملک نه تنها می توان بصورت آنلاین، درخواست استعلام ملک خود را ثبت نمود بلکه می توان استعلام‌هایی اعم از قبیل:
استعلام وضعیت ممنوع الخروجی
تصویق اسناد و اوراق اسناد رسمی
استعلام شناسنامه ملی و پیگیری آخرین وضعیت استعلام الکترونیکی ملک
را دریافت نمود.

نحوه استعلام سند ملک از طریق شماره ملی به چه صورت می باشد؟

چنانچه کسی بخواهد از وضعیت اسناد ثبت شده به نام خود اطلاع پیدا کند، تنها خود شخص می تواند به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه نموده و درخواست استعلام اسناد ثبت شده به نام خود را بدهد و نه هیچ شخص دیگری مگر با اجازه نامه رسمی

مشاوره استعلام شهرداری از دفتر اسناد رسمی

بمنظور کسب اطلاع از نحوه استعلام شهرداری برای انتقال سند، توصیه می شود از مشاوره دفتر اسناد رسمی ۱۱۷ کرج بهره مند شوید و با تلفن های ذیل تماس حاصل نمایید.

تماس بگیرید

4/5 - (1 امتیاز)