همانطورکه می دانید، بر اساس قانون، هرگونه ملکی که در محدوده شهر ساخته شده باشد، نیاز به دریافت پایان کار دارد. به عبارتی دیگر چنانچه ملکی فاقد هرگونه بنایی در زمین خود باشد، از شمول قانون مذکور خارج است و نیازی به دریافت این گواهی از شهرداری نمی باشد.

پس نتیجه می گیریم، در املاکی که در محدوده شهر واقع شده اند و در آن ها بنایی ساخته شده است، ارائه پایان کار الزامی می باشد. حال سوالی که امکان دارد پیش بیاید این است که، مدت اعتبار پایان کار ساختمان چقدر است؟ پاسخ به این سوال را در مقاله قرار داده ایم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

مدت اعتبار پایان کار ساختمان

در گذشته مدت اعتبار پایان کار، محدود به زمانی خاصی بود و این موضوع حساسیت و پیگیری را برای سازنده دو چندان می نمود. در صورتیکه در حال حاضر بر اساس تبصره 8 ماده واحده لایحه قانونی اصلاح تبصره های ماده ۱۰۰ قانون شهرداری که بیان می کند:

“دفاتر اسناد رسمی مکلفند قبل از انجام معامله قطعی در مورد ساختمانها، گواهی پایان ساختمان و در مورد ساختمانهای ناتمام، گواهی عدم‌ خلاف تا تاریخ انجام معامله را که توسط شهرداری صادر شده باشد ملاحظه و مراتب را در سه بند قید نمایند.
‌در مورد ساختمانهایی که قبل از تصویب قانون ۶ تبصره الحاقی به ماده صد قانون شهرداریها (۱۳۵۵.۱۱.۲۴) معامله انجام گرفته و از ید مالک اولیه ‌خارج شده باشد در صورتی که مورد معامله کل پلاک را شامل نگردد، گواهی عدم خلاف یا برگ پایان ساختمان الزامی نبوده و با ثبت و تصریح آن در‌ سند انجام معامله بلامانع می‌باشد.
‌در مورد ساختمانهایی که قبل از تاریخ تصویب نقشه جامع شهر ایجاد شده در صورتی که اضافه بنا جدید حادث نگردیده باشد و مدارک و اسناد نشان‌دهنده ایجاد بنا قبل از سال تصویب طرح جامع شهر باشد با ثبت و تصریح مراتب فوق در سند مالکیت انجام معامله بلامانع می‌باشد.”

به منظور کاهش حساسیت و مراجعات غیر ضروری سازندگان، مدت اعتبار گواهی پایان کار ساختمان و گواهی ساختمان بعد از سال ۱۳۸۱، به صورت نامحدود تغییر پیدا کرد و این مدت تنها زمانی از درجه اعتبار ساقط می شود که:

از طرف مردم و یا شهرداری گزارشی مبنی بر انجام تخلف برای ملک ثبت شود.

هم چنین مستندا به تبصره ۸ ماده واحده لایحه قانونی اصلاح تبصره های ماده ۱۰۰ قانون شهرداری و با در نظر گرفتن مفاد بخشنامه به شماره ۲۵/۵ مورخ 76/01/15:

دفاتر اسناد رسمی بمنظور تنظیم اسناد قطعی، مکلف به اخذ پایان کار از مالکین و سازندگان می‌باشند و انقضای مدت اعتبار گواهی پایان کار و هم چنین سلب حق نقل و انتقال مالک از طرف شهرداری در گواهی‌های صادر شده، مانعی برای تنظیم سند قطعی نمی‌باشد.

بنابراین تنها با یکبار صدور گواهی پایان کار ولو با قید محدوده زمانی مشخص برای اعتبار و انقضا آن‌، امکان نقل و انتقال و تنظیم سند رسمی انتقال ملک در دفاتر اسناد رسمی، وجود خواهد داشت.

پس از قطعی شدن حکم دادگاه و صدور اجرائیه، محکوم علیه مکلف می باشد ظرف مدت 10 روز اقدام به اخذ پایان کار نماید و در غیر این صورت، محکوم له قادر می باشد با هزینه خود و با اخذ اجازه از دادگاه، گواهی پایان کار را دریافت نموده و سپس این هزینه ها را از محکوم علیه مطالبه نماید.

مدت زمان دریافت گواهی پایان کار ساختمان

ضمن توجه به این نکته که سازنده پیش از شروع عملیات ساخت و ساز، می بایست مجوزی تحت عنوان مجوز ساختمان سازی از شهرداری منطقه دریافت نماید، هم چنین پس از اتمام ساخت و ساز نیز موظف به اخذ گواهی پایان کار از همان شهرداری منطقه می باشد.

که در واقع در این مرحله شهرداری، ضمن بررسی وقوع تخلف در مراحل ساخت ساختمان و یا عدم وقوع تخلف، اقدام به صدور این گواهی می نماید.

با توجه به بخشنامه تصویب شده در سال ۱۳۹۶، سازمان نظام مهندسی کشور و شهرسازی موظف می باشد تا مجوز استفاده از مصالح با نمای قابل اشتعال در سازه، هم چنین صدور پایان کار و پروانه را مشروط به دریافت گواهینامه فنی از مرکز مربوط به تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نمایند.

تفاوت گواهی عدم خلاف ساختمان با پایان کار چیست؟

این دو اصطلاح در واقع دارای یک وجه تمایز عمده بوده که به شرح ذیل می باشد:

گواهی عدم خلاف ساختمان زمانی صادر می شود که عملیات اجرایی ساختمان به پایان نرسیده است. در صورتیکه گواهی پایان کار، بعد از اتمام عملیات ساختمانی صادر می شود.

به عبارتی دیگر، در دریافت پایان کار ساختمان به این نتیجه می رسیم که نه تنها عملیات اجرایی به پایان نرسیده، بلکه ساختمان دارای خلافی هم نمی باشد.

نکات مهم پیرامون دعوای الزام به اخذ پایان کار ساختمان

دریافت گواهی پایان کار ساختمان، یکی از وظایف مالک (فروشنده) می‌باشد که می‌تواند خود اینکار را انجام دهد و یا این مسئولیت را به نماینده قانونی خود بسپارد.

لکن چنانچه فروشنده در مواقعی به این وظیفه خود عمل ننماید و پایان کار را دریافت نکند، خریدار می تواند دادخواستی مبنی بر الزام فروشنده به دریافت پایان کار ساختمان از شهرداری را ارائه نماید.

توصیه می شود بمنظور جلوگیری از حدوث چنین مشکلاتی در قراردادهای ساخت و ساز، مدت زمانی را جهت اخذ گواهی پایان کار به وسیله فروشنده تعیین نموده تا چنانچه فروشنده به تعهد خود مبنی بر دریافت این گواهی عمل ننمود، بتوانید از او خسارت دریافت نمایید.

مدت اعتبار پایان کار ساختمان/مدت زمان دریافت گواهی پایان کار ساختمان

چرا دریافت پایان کار ساختمان ضرورت دارد؟

ادارات ثبت اسناد و املاک، بمنظور صدور و تنظیم صورت مجلس تفکیکی، بیش از هر چیز دیگری به گواهی پایان کار ساختمان، توجه می نمایند بطوریکه مادامی که گواهی پایان کار ساختمان صادر نشود، تنظیم سند برای آن ساختمان امکان پذیر نخواهد بود و به دنبال آن، ساختمانی که سند مالکیت نداشته باشد، دیگر امکان نقل و انتقال قطعی آن در دفاتر اسناد رسمی نیز وجود نخواهد داشت.

بیشتر بدانید: بمنظور اخذ اطلاعات بیشتر در این زمینه، توصیه می شود مقالات استعلام شهرداری برای انتقال سند، تنظیم سند بدون پایان کار، انتقال سند خانه کلنگی بدون پایان کار، پایان کار بدون بازدید را مطالعه نمایید.

کمیسیون ماده صد

بر اساس ماده 100 قانون شهرداری:

“مالکین اراضی و املاک واقع در محدوده شهر یا حریم آن، باید قبل از هر اقدام عمرانی یا تفکیک اراضی و شروع به ساخت، از شهرداری پروانه بگیرند.

شهرداری می‌تواند از عملیات ساختمانی ساختمان‌های بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه به وسیله مأمورین خود اعم از آنکه ساختمان در زمین محصور یا غیر محصور واقع باشد جلوگیری نماید.”

قانونگذار در تبصره یک ماده 100 قانون مرقوم، اعضای کمیسیونی اداری را مشخص نموده که به تخلفات مربوط به نداشتن پروانه و یا ساخت بنا بر خلاف مشخصات تعیین‌شده در جواز ساخت یا خلاف قوانین و مقررات تعیین شده از ناحیه شهرداری، رسیدگی می‌کنند و در انتها رای نهایی را صادر می نمایند.

اعضای این کمیسیون عبارتند از:

  • نماینده وزارت کشور به انتخاب وزیر کشور (همان نماینده فرمانداری)
  • یکی از قضات دادگستری به انتخاب وزیر دادگستری (نماینده دادگستری)
  • نماینده شورای شهر
  • نماینده شهرداری که البته دارای حق رای نیست و صرفا نظر کارشناسی و فنی خود را در موضوع پرونده اعلام ‌می‌دارد.

رسیدگی در کمیسیون، با ارائه لایحه صورت می‌گیرد.

آرای صادره از کمیسیون ممکن است مبنی بر تخریب و یا جریمه باشد. همچنین رای صادره از کمیسیون ماده ۱۰۰ در کمیسیون هم‌ عرض قابل تجدیدنظر خواهی است. همچنین آرای قطعی کمیسیون در شعب دیوان عدالت اداری قابل اعتراض خواهند بود.

سوالات متداول مدت اعتبار پایان کار ساختمان

گواهی عدم خلاف ساختمان با پایان کار چه تفاوتی دارد؟

این دو اصطلاح در واقع دارای یک وجه تمایز عمده بوده که به شرح ذیل می باشد:
گواهی عدم خلاف ساختمان زمانی صادر می شود که عملیات اجرایی ساختمان به پایان نرسیده است. در صورتیکه گواهی پایان کار، بعد از اتمام عملیات ساختمانی صادر می شود

مدت اعتبار پایان کار ساختمان چقدر است؟

در گذشته مدت اعتبار پایان کار، محدود به زمانی خاصی بود لکن در حال حاضر به منظور کاهش حساسیت و مراجعات غیر ضروری سازندگان، مدت اعتبار گواهی پایان کار ساختمان و گواهی ساختمان بعد از سال ۱۳۸۱، به صورت نامحدود تغییر پیدا کرد.

مدت زمان دریافت گواهی پایان کار ساختمان چقدر می باشد؟

سازنده پیش از شروع عملیات ساخت و ساز، می بایست مجوزی تحت عنوان مجوز ساختمان سازی از شهرداری منطقه دریافت نماید، هم چنین پس از اتمام ساخت و ساز نیز موظف به اخذ گواهی پایان کار از همان شهرداری منطقه می باشد.

مشاوره مدت اعتبار پایان کار از دفتر اسناد رسمی

بمنظور کسب اطلاع از مدت اعتبار پایان کار ساختمان و مراحل اخذ آن، توصیه می شود از مشاوره دفتر اسناد رسمی ۱۱۷ کرج بهره مند شوید و با تلفن های ذیل تماس حاصل نمایید.

تماس بگیرید

5/5 - (1 امتیاز)