همانطور که می دانید یکی از مهمترین حقوق مالی که در اثر ازدواج برای زن بوجود می آید، مهریه می باشد. زن به محض وقوع امر ازدواج می تواند مهریه را از همسرش مطالبه کند، آن را ببخشد یا از آن صرف نظر کند.

روش هایی که زن می تواند مهریه را به شوهرش ببخشد، متفاوت می باشند به این صورت که، وی می تواند در یک برگه عادی اقرار کند که مهریه را به همسرش بخشیده و زیر آن برگه را امضا نماید و یا با حضور در دفتر اسناد رسمی و از طریق سند رسمی، اقدام به بخشیدن مهریه نماید.

در این مقاله علاوه بر بیان شرایط و مراحل بخشیدن مهریه بدون شاهد، بخشیدن مهریه بدون شاهد و بدون حضور در دفترخانه، عواقب بخشیدن مهریه بدون شاهد، متن بخشش مهریه روی کاغذ، به بررسی این موضوع می پردازیم که آیا امکان بخشیدن مهریه توسط زن بدون حضور در دفتر اسناد رسمی وجود دارد و یا خیر.

پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

بخشیدن مهریه بدون شاهد

بمنظور بخشیدن مهریه و بری نمودن ذمه شوهر از پرداخت هر گونه دینی تحت عنوان مهریه، زن می تواند از هر طریقی اینکار را انجام دهد.

بدین صورت که:

زن می تواند با حضور در دفترخانه اسناد رسمی و تنظیم سند رسمی، مهریه را بخشیده و یا بدون حضور در دفترخانه اسناد رسمی و از طریق سند عادی اقدام به بخشیدن مهریه نماید.

توجه به این نکته ضروری است که:

*** برای بخشیدن مهریه، الزام قانونی برای حضور شاهد و امضای او نمی باشد.

زن می تواند هنگام طلاق و قبل از انجام مراحل آن، به دفتر اسناد رسمی مراجعه نموده و مهریه خود را ببخشد و یا می تواند در همان ابتدا و هنگام وقوع عقد، سند بخشش مهریه خود را تنظیم و امضاء نماید.

همانطورکه اشاره نمودیم، برای بخشیدن مهریه، الزام قانونی برای حضور شاهد و امضای وی وجود ندارد. البته برخی از دفاتر اسناد رسمی، بخشیدن مهریه از سوی زن را بدون حضور پدر و یا اعضای درجه یک خانواده آنها نمی پذیرند. و این موضوع بسته به دفتر اسناد رسمی که مراجعه می کنید، متفاوت می باشد.

توصیه می شود برای کسب اطلاع از شرایط بخشیدن مهریه بدون شاهد و اطلاع از این موضوع که برای بخشیدن مهریه الزامی به حضور شاهد وجود دارد یا خیر از مشاوره دفترخانه اسناد رسمی 117 کرج بهره مند شوید.

بخشیدن مهریه بدون شاهد و بدون حضور در دفترخانه

برای بخشیدن مهریه و هنگام تنظیم سند آن توسط زن، حضور شاهد الزامی نمی باشد. لکن بمنظور ثبت رسمی این سند در دفتر اسناد رسمی، زن می بایست به همراه پدر و یا یکی از بستگان درجه یک خود به دفتر ثبت اسناد رسمی مراجعه نماید.

گاهی عده ای بر این باور می باشند که:

زن می تواند از طریق یک برگه عادی مهریه خود را ببخشد و حضور شاهد برای انجام این روند الزامی نخواهد بود. لکن باید به این نکته توجه نمود که زن و مرد می بایست پس از تنظیم سند بخشش مهریه و بمنظور ثبت رسمی آن، این سند را به دفتر اسنادی که در آن نکاح خود را منعقد نموده اند، برده و آن را به ثبت برسانند.

عواقب بخشیدن مهریه بدون شاهد

بسته به دفتر اسنادی که زن بمنظور بخشیدن مهریه به آنجا مراجعه می نماید، برای تنظیم سند بخشیدن مهریه و ثبت آن، حضور شاهد می تواند الزامی باشد و یا خیر.

چنانچه زن مهریه خود را هبه نماید، در واقع این حق خود را (حق دریافت مهریه) به مرد هدیه داده و می تواند در صورت پشیمانی، بعد از مدتی ادعا کند که مهریه را نبخشیده و به این دلیل که هیچ سند معتبری در دست مرد وجود نداشته، برای رجوع از بخشیدن مهریه اقدام نماید.

البته در صورتی که زن در دفتر اسناد رسمی مهریه خود را ببخشد، باز هم امکان رجوع وجود داشته و زن می تواند مهریه را تحت شرایطی دریافت نماید.

امکان و نحوه رجوع از بخشش مهریه بسته به نوع بخشش مهریه، متفاوت می باشد.

بطور مثال: چنانچه زن مهریه خود را ابراء نماید، دیگر امکان رجوع تحت هیچ شرایطی وجود نداشته و نمی تواند مهریه خود را دریافت نماید.

بمنظور کسب اطلاع از روش های بخشیدن مهریه و امکان رجوع از آنها توصیه می شود مقاله بذل مهریه قابل رجوع است؟ را مطالعه نمایید.

ابراء محکمترین سند برای بخشش مهریه می باشد. زیرا زن دیگر نمی تواند بخشیدن مهریه را انکار نماید. در غیر این صورت با ثبت غیر رسمی و بخشیدن مهریه بدون شاهد، زن می‌تواند بخشیدن مهریه از ناحیه خود را تکذیب نماید.

بخشیدن مهریه بدون شاهد ممکن است؟

در پاسخ به این پرسش می بایست بیان داشت که:

بخشیدن مهریه بدون حضور شاهد، امکان پذیر بوده زیرا در قوانین جمهوری اسلامی، هیچ قانونی مبنی بر الزام حضور شاهد هنگام بخشش مهریه وجود ندارد.

زن می‌تواند به صورت رسمی و بدون حضور شاهد، مهریه خود را ببخشد. (بستگی به دفتر ثبت اسنادی که مراجعه می کند، دارد)

چنانچه زن مهریه خود را به مرد، هبه نماید، می‌تواند برای رجوع از بخشیدن مهریه، اقدام کند و همین موضوع بخشیدن مهریه بدون شاهد را با پیامدهایی مواجه می نماید.

بیشتر بخوانید: سریعترین راه طلاق از طرف زن

مدارک لازم برای بخشیدن مهریه بدون شاهد

بمنظور بخشیدن مهریه بدون حضور شاهد، مدارکی مورد نیاز است که به شرح ذیل می باشند:

  • مدارک هویتی طرفین (زن و مرد) اعم از، شناسنامه زوجین
  • سند ازدواج (اصل و یا تصویر مصدق آن)
  • کارت ملی زن و مرد

شرایط بخشیدن مهریه بدون اجازه پدر

مهریه حق مسلمی است که در نتیجه انعقاد عقد نکاح، برای زن بوجود می آید و تنها اوست که می تواند این حق را مطالبه نموده، ببخشد یا اسقاط نماید و برای انجام این امر، نیازی به اجازه هیچ کس ندارد.

لکن برخی از دفترخانه ها، اجازه پدر را برای بخشیدن مهریه الزامی می دانند زیرا علی رغم اینکه اغلب اوقات زن ها بدلیل رضایتی که از زندگی زناشویی خود داشته و از روی محبت مهریه خود را می بخشند، گاهی پیش می آید که زن بدلیل رهایی از زندگی و راضی نمودن شوهر به امر طلاق و یا از روی اجبار و ناشی از تهدید اقدام به انجام اینکار می نماید و چون دفترخانه ها به کرات شاهد این موضوع می باشند، بخشیدن مهریه را بدون اذن پدر خانم نمی پذیرند.

نتیجه می گیریم که:

برای بخشیدن مهریه، حضور شاهد الزامی نمی باشد. لکن برخی از دفترخانه‌ها حضور و اذن پدر زن را برای بخشیدن مهریه، الزامی می دانند.

بخشیدن مهریه بدون شاهد/بخشیدن مهریه بدون حضور در دفترخانه/عواقب آن

متن بخشش مهریه روی کاغذ

سرکار خانم…………. فرزند……………………… دارای کد ملی……………………..به شماره شناسنامه……………..و به آدرس محل سکونت ………….. به موجب سند نکاحیه به شماره ……………..مورخه………….. در دفترخانه شماره ………….. واقع در……………. به عقد نکاح زوج درآمده است.

زوجه به موجب این سند اقرار نموده که تمامی یا بخشی از مهریه مندرج در سند نکاحیه فوق الذکر را به همسر خود آقای …………….. فرزند ………….. دارای کد ملی…………… به شماره شناسنامه …………… ابرا نموده و ذمه  زوج در خصوص پرداخت مهریه به زوجه بری گردیده و زوجه در این خصوص حق هیچگونه مطالبه ای در آینده را نخواهد داشت.

زوجه در صحت کامل جسمی و روحی این سند را امضا نموده و حق  هرگونه ادعا و اعتراض احتمالی را از خود سلب و ساقط نمود.

سوالات متداول بخشیدن مهریه بدون شاهد

آیا بخشیدن مهریه بدون شاهد امکان پذیر است؟

در پاسخ به این پرسش باید بیان داشت که:
بخشیدن مهریه بدون حضور شاهد، امکان پذیر می باشد. زیرا در قوانین جمهوری اسلامی ایران، هیچ قانونی مبنی بر الزام حضور شاهد هنگام بخشیدن مهریه وجود ندارد. و این موضوع کاملا بستگی به دفترخانه اسناد رسمی که مراجعه می کنید، دارد.

مدارک لازم برای بخشیدن مهریه بدون شاهد چه می باشد؟

باید توجه داشته باشید که برای بخشیدن مهریه بدون حضور شاهد، مدارکی مورد نیاز می باشد که عبارتند از:
مدارک هویتی طرفین (زن و مرد) اعم از، شناسنامه زوجین
سند ازدواج (اصل و یا تصویر مصدق آن)
کارت ملی زن و مرد

آیا بخشیدن مهریه بدون اجازه پدر امکان پذیر می باشد؟

مهریه حق مالی است که متعلق به زن می باشد و می تواند این حق را مطالبه کند و یا آن را ببخشد. در نتیجه
برای بخشیدن مهریه، حضور شاهد الزامی نمی باشد. لکن برخی از دفترخانه‌ها حضور و اجازه پدر زن را برای این موضوع، الزامی می دانند.

مشاوره بخشیدن مهریه بدون شاهد از دفتر اسناد رسمی

برای کسب اطلاع از این موضوع که آیا بخشیدن مهریه بدون شاهد، امکان پذیر است یا خیر؟ توصیه می شود از مشاوره دفتر اسناد رسمی 117 کرج بهره مند شوید و با شماره های ذیل تماس حاصل نمایید.

تماس بگیرید

5/5 - (1 امتیاز)