بر اساس قانون، حضانت فرزندان حق و تکلیفی است که قانونگذار برای پدر و مادر در نظر گرفته است. پدر و مادر نمی توانند این حق را از خود سلب نموده و یا به اشخاصی دیگر واگذار نمایند.

اما گاهی یکی از والدین به سبب داشتن شرایط نامساعد مالی، روحی و یا جسمی نمی تواند از فرزند مراقبت و نگهداری نماید و قصد دارد با میل و اراده خود، این حق را به طرف دیگر واگذار نماید. و یا بعضا امکان دارد زن به سبب وابستگی شدید عاطفی به فرزندان خود، در مقابل دریافت حق حضانت حتی بعد از 7 سالگی، مهریه خود را ببخشد. در این مقاله سعی داریم بررسی کنیم که آیا بخشیدن مهریه در قبال حضانت فرزند امکان پذیر است یا خیر؟

پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

بخشیدن مهریه در قبال حضانت فرزند

بر اساس ماده ۱۱۶۸ قانون مدنی:

“نگهداری اطفال هم حق و هم تکلیف ابوین است”

بدین معنا که همانطور که هر کدام از پدر و مادر حق نگهداری از فرزندان را داشته به نوعی در این زمینه تکلیف نیز دارند.

بر اساس ماده ۱۱۶۹ قانون مدنی:

حضانت فرزند دختر تا پایان ۷ سالگی، با مادر است و پس از آن تا سن بلوغ (9 سالگی)، با پدر می باشد. هم چنین حضانت فرزند پسر تا پایان ۷ سالگی با مادر است و پس از آن تا سن بلوغ (15 سالگی)، با پدر می باشد.

لکن بر اساس تبصره ماده فوق الذکر، ملاک حضانت فرزندان برای دادگاه، مصلحت طفل می باشد. یعنی این دادگاه است که می تواند تشخیص دهد فرزند مشترک نزد کدامیک از ابوین نگهداری شود و دیگری تنها حق ملاقات داشته باشد.

حال سوالی که در اینجا پیش می آید این است که:

بخشیدن مهریه در قبال حضانت فرزند امکان پذیر می باشد یا خیر؟

در پاسخ به این سوال می بایست بیان داشت که، رویه قضایی در این خصوص شفافیت لازم را نداشته و میان حقوقدان ها اختلاف نظر وجود دارد.

نظر اکثریت:

این گروه معتقدند حق حضانت با استناد به دلایل ذیل قابل اسقاط و قابل انتقال نمی باشد:

  • حق حضانتی که قانون برای پدر در نظر گرفته است، به سبب ولایت داشتن ایشان، قابل اسقاط نمی باشد. به بیان دیگر حق ولایت اصلا قابل اسقاط نمی باشد، ولو اینکه در این خصوص قرارداد و توافقی نیز منعقد شده باشد.
  • هم چنین از طرف دیگر به این سبب که قانونگذار حق حضانت را در مدت کوتاهی برای مادر در نظر گرفته است و این موضوع را بصورت تکلیف برای وی قرار داده، این حق قابل اسقاط نمی باشد.
  • زیرا در قانون مدنی و در مبحث حضانت، حق و تکلیف، چنان به هم آمیخته شده است که دیگر این حق قابل اسقاط نمی باشد و در فرض سوال، بخشش مهریه ای که از ناحیه زن صورت گرفته، یک شرط باطل و خلاف شرع و قانون می باشد.

نظر اقلیت:

عده ای دیگر معتقدند در قانون مدنی، آن بخش از حضانت که بصورت حق در نظر گرفته شده، قابل اسقاط بوده و آن بخش از حضانت که بصورت تکلیف در نظر گرفته شده است، قابل اسقاط نمی باشد.

بخشیدن مهریه در قبال حضانت فرزند در طلاق توافقی

طلاق توافقی طلاقی است که زوجین بر سر مسائل مختلف مالی و غیر مالی اعم از: (مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و …) توافق می نمایند. حال چنانچه زن و مرد توافق کنند که زن در مقابل اخذ حضانت فرزندان (حتی بیش از سن 7 سالگی)، مهریه خود را ببخشد آیا این توافق صحیح است؟

در پاسخ به این سوال می توان اینگونه بیان داشت:

بر اساس قانون حضانت فرزندان صغیر یا محجور به مادران آن ها مصوب 1364/05/06، حتی در صورت زنده بودن جد پدری (ولی قهری) نیز، امکان تفویض حضانت فرزندان به مادر وجود دارد.

بنابراین می توان نتیجه گرفت، حق حضانت بر خلاف حق ولایت، قابلیت تفویض را دارد و چنانچه زن در هنگام طلاق در قبال اخذ حضانت فرزندان، مهریه خود را ببخشد، این صلح صحیح می باشد.

بر اساس ماده 1169 و تبصره ای که بعد ها در سال 1382 به آن اضافه شد، حضانت فرزند تا 7 سالگی، با مادر می باشد و بعد از آن در صورت حصول اختلاف میان ابوین، دادگاه با رعایت مصلحت کودک برای حضانت طفل، تصمیم می گیرد.

بنابراین با توجه به اصلاحیه مذکور و این موضوع که این قانون منعی برای حضانت مادر قائل نشده است، در صورتی که زوجین هنگام طلاق برای حضانت فرزندان خود توافق کرده باشند، این توافق الزام آور می باشد.

نکته مهم:

توافق زوجین برای حضانت در طلاق توافقی و غیر آن، لازم الاجرا و معتبر می باشد. لکن چنانچه در آینده بتوان نزد دادگاه اثبات نمود که نگهداری فرزند توسط یکی از ابوین که حضانت به او واگذار شده است به مصلحت طفل نمی باشد و برای سلامتی و یا تربیت طفل مضر است، دادگاه می تواند از آن شخص سلب حضانت نموده و یا برای عملکرد او ناظر تعیین نماید.

بیشتر بدانید: هزینه وکیل برای طلاق

متن حضانت دائم فرزند به مادر

ریاست محترم دادگاه خانواده………

با سلام و عرض ادب

احتراما اینجانب……………….به استحضار می رساند:

بموجب سند نکاحیه شماره………………مورخه………………در دفتر اسناد رسمی شماره………………واقع در………………….به عقد نکاح دائم خوانده محترم……………………………..در آمده ام که ماحصل این زندگی مشترک، یک فرزند پسر……….ساله بوده است. مطابق حکم قانون، حضانت فرزند پسر و نگهداری وی بر عهده خوانده، یعنی پدر طفل می باشد.

متاسفانه، در چند ماه اخیر، از طریق شکایات متعدد برخی از همسایگان مطلع شده ام که خوانده، به دفعات، مواد مخدر مصرف کرده و حتی، اقدام به نگهداری و استفاده از مشروبات الکلی در منزل نیز می نماید.

نظر به آنکه چنین وضعیتی، قطع به یقین، مساله تربیت فرزند مشترکمان را تحت تاثیر قرار داده و هم چنین آثار نامطلوبی بر سلامت جسمی و روحی فرزند……ساله مان می گذارد.

فلذا، نظر به شرح ما وقع و مستندا به ماده ۱۱۷۳ قانون مدنی، صدور حکم حضانت مادر و تحویل طفل به اینجانب، مورد استدعا می باشد.

بخشیدن مهریه در محضر

همانطور که مستحضرید، روش‌های مختلفی برای بخشش مهریه وجود دارد، که در مقاله اقرار به وصول مهریه یا ابراء و بذل مهریه قابل رجوع است؟ انواع بخشیدن مهریه، شرایط آن و حتی رجوع از بخشیدن آن نیز ذکر شده است.

زن می‌تواند به یکی از دو روش‌ ذیل مهریه خود را به شوهرش ببخشد:

  • بخشش مهریه بدون نیاز به حضور در دفتر اسناد رسمی

زن می‌تواند از طریق نگارش یک دستنویس عادی، و درج امضاء و اثر انگشت بر روی آن، مهریه خود را به شوهر خود ببخشد.

  • بخشش مهریه با حضور در دفتر اسناد رسمی

در این روش زن برای بخشش مهریه، می بایست در دفتر اسناد رسمی حضور یابد و از طریق تنظیم اقرار نامه ای رسمی، مهریه را به شوهر خود ببخشد.

بخشیدن مهریه در قبال حضانت فرزند/متن وکالت بلاعزل حضانت فرزند

متن وکالت بلاعزل حضانت فرزند

وکالت عقدی است که:

“فرد برخی از اختیارات خود را به فرد دیگری بصورت انفرادی و یا افراد دیگری بصورت مجتمعا واگذار می نماید.”

وکالت بلاعزل به وکالتی گفته می شود که:

“در آن موکل علاوه بر اینکه برخی از اختیارات خود را به دیگری واگذار می کند، حق عزل وکیل را نیز از خود ساقط می نماید.”

وکالت بلاعزل در حضانت فرزند به این معنا می باشد که:

یکی از والدین  که بر اساس قانون مسئولیت نگهداری از فرزند را بر عهده دارد، با میل و اراده خود، این مسئولیت را از طریق وکالت بلاعزل به طرف دیگر واگذار نماید.

بطور مثال: حضانت فرزند دختر تا هفت سالگی با مادر می باشد و مادر می تواند در این مدت، حضانت را از طریق وکالت بلاعزل به پدر واگذار نماید.

همچنین حضانت فرزند دختر بعد از هفت سالگی تا سن 9 سالگی با پدر می باشد و پدر می تواند در این مدت حضانت را با تنظیم وکالت بلاعزل به مادر واگذار نماید.

سوالات متداول بخشیدن مهریه در قبال حضانت فرزند

آیا بخشیدن مهریه در قبال حضانت فرزند امکان پذیر است؟

در پاسخ به این سوال می بایست بیان داشت که، رویه قضایی در این خصوص شفافیت لازم را نداشته و میان حقوقدان ها اختلاف نظر وجود دارد.
در این خصوص دو اعتقاد وجود دارد که در مقاله این موضوع بطور کامل بررسی شده و پاسخ به این سوال قرار داده شده است.

بخشیدن مهریه در محضر به چه صورت می باشد؟

زن می‌تواند به یکی از دو روش‌ زیر مهریه را به شوهر خود ببخشد:
بخشش مهریه بدون نیاز به حضور در دفتر اسناد رسمی و از طریق دستنویس عادی و امضاء آن
بخشش مهریه با حضور در دفتر اسناد رسمی و تنظیم سند رسمی بخشش مهریه

وکالت بلاعزل حضانت فرزند به چه معنا می باشد؟

وکالت بلاعزل در حضانت فرزند به این معنا می باشد که:
یکی از والدین  که بر اساس قانون مسئولیت نگهداری از فرزند را بر عهده دارد، با میل و اراده خود، این مسئولیت را از طریق وکالت بلاعزل به طرف دیگر واگذار نماید.

مشاوره بخشیدن مهریه در قبال حضانت فرزند از دفتر اسناد رسمی

بمنظور اطلاع از بخشیدن مهریه در قبال حضانت از فرزند و امکان پذیر بودن آن، توصیه می شود از مشاوره دفتر اسناد رسمی 117 کرج بهره مند شوید و با شماره های ذیل تماس حاصل نمایید.

تماس بگیرید

5/5 - (1 امتیاز)