امروزه صنعت املاک و خرید و فروش در آن، به یکی از مهم ترین قطب های اقتصادی در هر کشور تبدیل شده است، به طوریکه عمده سرمایه مردم در این صنعت در گردش بوده و افراد بمنظور سرمایه گذاری و افزایش پول خود، به این صنعت روی می آورند.

در همین راستا برای فعالیت در این حوزه و انجام معاملاتی صحیح و قانونی، باید به نکاتی در این خصوص توجه بنمایید.

در این مقاله انتقال سند بدون استعلام شهرداری، انتقال سند با استعلام شهرداری، انتقال سند بدون پایان کار و … را بیان نموده ایم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

انتقال سند بدون استعلام شهرداری

همانطور که در صدر مقاله بیان نمودیم، در خصوص معاملات ملکی می بایست توجه داشته باشیم که سند تنظیم شده، اعتبار قانونی دارد یا خیر؟ و هم چنین از وضعیت حقوقی ملک اطمینان حاصل نماییم تا بتوانیم معامله ای صحیح و قانونی منعقد نماییم.

یکی از مهم‌ترین گام ها در اینخصوص، استعلام ملک و همچنین سند مورد معامله، می باشد. زیرا این راهی است که ما را از قانونی بودن سند تنظیمی، مطمئن می سازد.

انتقال سند با استعلام ملک از شهرداری

این فرض دقیقا بالعکس توضیحات فوق می باشد و زمانی اتفاق می افتد که طرفین (خریدار و فروشنده) بر سر انتقال سند ملک بطور رسمی، توافق نمایند. که در اینصورت مالک می بایست کلیه بدهی‌های خود اعم از: (عوارض شهرداری، هزينه‌های نوسازی و …) را پرداخت نموده و سپس اقدام به فروش ملک و انتقال سند نماید.

انتقال سند بدون پایان کار

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که:

چرا دریافت پایان کار برای انتقال سند، حائز اهمیت می باشد؟

در پاسخ به این سوال می بایست بیان داشت:

دریافت پایان کار برای یک ملک، نشان دهنده این است که در ساخت آن ملک، کلیه قوانین و مقررات رعایت شده است و هیچ گونه تخلفی در اینخصوص صورت نگرفته است. در صورتیکه چنانچه پایان کار دریافت نشود، قطع به یقین تخلفی صورت گرفته که مورد تایید کارشناسان شهرداری نمی باشد.

هم چنین اهمیت این موضوع از نگاهی دیگر این است که چنانچه ملکی پایان کار نداشته باشد، دفاتر اسناد رسمی از انتقال این سند بدون پایان کار، خودداری می نمایند.

بیشتر بدانید: تنظیم سند بدون پایان کار

نکات مهم:

  1. اخذ گواهی پایان کار الزاما می بایست توسط مالکین و یا وکلای قانونی آنها اخذ شود.
  2. برای مناطقی که خارج از شهر قرار گرفته و حریم شهرداری می باشند، پایان کار توسط نهاد هایی همچون: بخشداری، وزارت کشور، استانداری، فرمانداری، دهیاری، صادر می گردد.
  3. قرارداد‌های پیش‌فروش می بایست در دفاتر اسناد رسمی ثبت شوند.

انتقال سند بدون پایان کار، بسیار پرخطر بوده و منجر به بروز خسارات هنگفت خواهد شد.

نحوه اخذ استعلام ملک از شهرداری

بمنظور اخذ استعلام از شهرداری، می بایست مراحلی طی شود، که این مراحل به شرح ذیل می باشد:

  • در ابتدا مالک میبایست برگه‌ای را از دفاتر اسناد رسمی دریافت نموده و آن را به شهرداری محل وقوع ملک، ارائه نماید. سپس درخواست خود را مبنی بر استعلام ملک را ثبت نموده و منتظر پاسخ از شهرداری بماند.
  • حال کارشناسان شهرداری در ابتدا بررسی می نمایند که ملک، بدون اخذ پروانه از مراجع ذی ربط، ساخته نشده باشد. و در صورت وقوع تخلف و ساخت ملک بدون پروانه، مالک می بایست جریمه آن را پرداخت نماید.
  • در مرحله بعد سپس کارشناسان شهرداری، بررسی می نمایند که مالک هزینه های مربوط به عوارض نوسازی و شهرداری را پرداخت نموده باشد و بدهی در این زمینه نداشته باشد. در صورت عدم پرداخت این هزینه ها، مالک می بایست اقدام به پرداخت آن نماید.

نکته مهم:

یکی از شروط انتقال سند و ثبت آن در دفاتر اسناد رسمی، پرداخت هزینه های مربوط به عوارض شهرداری و نوسازی می باشد.

در انتها مالک پس از تسویه کلیه بدهی‌های مرتبط با ملک، می بایست پاسخ استعلام را از شهرداری دریافت نموده و بمنظور انتقال و ثبت سند در دفاتر اسناد رسمی، به دفترخانه تحویل دهد.

کلیه دفاتر اسناد رسمی، تا زمانی که مالک، استعلامات لازم را از شهرداری، اداره ثبت و اداره دارایی اتخاذ نکند، سند مالکیت ملک را تنظیم نخواهند کرد.

مدت زمانی که برای انجام استعلامات ملک از شهرداری مورد نیاز است، بسته به منطقه مورد نظر، متغیر خواهد بود.

اما غالبا این استعلامات و دریافت پاسخ از شهرداری، امکان دارد تا سه روز الی یک هفته نیز به طول بیانجامد.

انتقال سند بدون استعلام شهرداری/ نحوه اخذ استعلام ملک از شهرداری

نگاهی به قوانین مربوط به استعلام شهرداری

بر اساس ماده 1 قانون تسهیل اسناد مصوب 1385:

“ماده ۱- دفاتر اسناد رسمی موظفند با رعایت بندهای زیر پس از دریافت دلایل مالکیت و پاسخ استعلام از اداره ثبت محل به منظور تطبیق سند با دفتر املاک و اعلام وضعیت ثبتی (حسب مورد)‌ و عدم بازداشت نسبت به تنظیم سند رسمی انتقال عین اراضی و املاک اقدام نمایند:

الف_ گواهی پایان ساختمان یا عدم خلاف موضوع تبصره (۸) ماده (۱۰۰) ‌اصلاحی قانون شهرداری در مورد املاک مشمول قانون مذکور.

ب_ اعلام نظر وزارت جهاد کشاورزی (حسب مورد سازمان امور اراضی و سازمان جنگلها و مراتع و آبخیزداری کشور)‌ مبنی بر عدم شمول مقررات قانون مرجع تشخیص اراضی موات و ابطال اسناد آن و ماده (۵۶) قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگلها و مراتع، در مورد املاک واقع در خارج از محدوده قانونی شهرها.

ج_ دفاتر اسناد رسمی مکلفند هنگام نقل و انتقال عین املاک، مفاصاحساب مالیاتی و بدهی موضوع ماده (۳۷)‌ قانون تأمین اجتماعی مصوب ۱۳۵۴ را از انتقال‌دهنده مطالبه و شماره آن را در سند تنظیمی قید نمایند مگر اینکه انتقال‌گیرنده ضمن سند تنظیمی متعهد به پرداخت بدهی احتمالی گردد که در این‌ صورت متعاملین نسبت به پرداخت آن مسؤولیت تضامنی خواهندداشت.”

تبصره_ در موارد مذکور در ماده فوق مراجع ذی‌ربط مکلفند در تاریخ مراجعه،‌ به مراجعه‌کنندگان گواهی وصول تقاضا، تسلیم و ظرف مدت بیست روز از تاریخ صدور گواهی یادشده پاسخ آن را صادر نمایند. اعلام نظر مراجع مذکور باید روشن و با ذکر علت و مستند به دلایل قانونی باشد در غیر این‌ صورت ثبت سند با تصریح موضوع در سند تنظیمی بلامانع خواهد بود.

دفاتر اسناد رسمی مکلف هستند پس از تنظیم سند رسمی، نسبت به واگذاری همان ساختمان ها در داخل محدوده، از شهرداری استعلام نمایند.

دفاتر اسناد رسمی در خصوص گواهی پایان کار ساختمان یا عدم خلاف، ملزم به رعایت تبصره 8 ماده پیش از تنظیم سند انتقال املاک موضوع تبصره مذکور می باشند.

بر اساس تبصره 8 ماده 100 اصلاحی قانون شهرداری:

“دفاتر اسناد رسمی مکلف هستند پیش از انجام معامله قطعی در خصوص ساختمان ها، گواهی پایان کار ساختمان و در خصوص ساختمان های ناتمام گواهی عدم خلاف تا تاریخ انجام معامله را که به وسیله شهرداری صادر شده باشد ملاحظه و مراتب را در سند ملک قید کنند”.

بر اساس مواد فوق الذکر نتیجه می گیریم که:

چنانچه شهرداری در پاسخ استعلام گرفته شده اعلام نماید که ساختمان مذکور متخلف می باشد، دفترخانه مجاز به تنظیم سند برای آن ملک نخواهد بود. و در صورت تخلف دفترخانه و تنظیم سند بدون استعلام از شهرداری، خود نیز متخلف شناخته شده و برابر مقررات با وی برخورد خواهد شد.

هم چنین طبق ماده 8 این آیین نامه، دفاتر اسناد رسمی موظف هستند در زمان تنظیم سند، در صورتی که پاسخ استعلامات از شهرداری واصل نشده و یا پاسخ ارائه شده مشروط و مبهم باشد، منتقل الیه را از آثار و تبعات سند تنظیم شده با این اوصاف مطلع نمایند.

بیشتر بدانید: انتقال سرقفلی مغازه

سوالات متداول انتقال سند بدون استعلام شهرداری

اخذ استعلام ملک از شهرداری به چه صورت می باشد؟

بمنظور اخذ استعلام از شهرداری، می بایست مراحلی همچون درخواست مالک مبنی بر استعلام ملک، بررسی کارشناسان شهرداری و مطابقت ملک با قوانین، پرداخت هزینه های مربوط به ملک، طی شود که در مقاله بصورت کامل و جامع، توضیح داده شده است.

آیا انتقال سند بدون استعلام شهرداری ممکن است؟

همانطور که در صدر مقاله بیان نمودیم، در خصوص معاملات ملکی می بایست توجه داشته باشیم که سند تنظیم شده، اعتبار قانونی دارد یا خیر؟ و هم چنین از وضعیت حقوقی ملک اطمینان حاصل نماییم تا بتوانیم معامله ای صحیح و قانونی منعقد نماییم...

چرا دریافت پایان کار اهمیت دارد؟

دریافت پایان کار برای یک ملک، نشان دهنده این است که در ساخت آن ملک، کلیه قوانین و مقررات رعایت شده است و هیچ گونه تخلفی در اینخصوص صورت نگرفته است. در صورتیکه چنانچه پایان کار دریافت نشود، قطعا تخلفی صورت گرفته که مورد تایید کارشناسان شهرداری نمی باشد.

مشاوره انتقال سند بدون استعلام شهرداری از دفتر اسناد رسمی

بمنظور کسب اطلاع از دریافت پایان کار و مراحل آن و انتقال ملک بدون استعلام از شهرداری، توصیه می شود از مشاوره دفتر اسناد رسمی 117 کرج بهره مند شوید و با تلفن های ذیل تماس حاصل نمایید.

تماس بگیرید

5/5 - (1 امتیاز)