همانطور که آگاهید مطابق قانون، مهریه حق زن می باشد و او مالک آن است. زن این حق را داشته که با مهریه خود هر اقدامی که می داند، انجام دهد. حتی می تواند آن را به شوهر خود ببخشد.

امکان دارد زن طی توافقی در همان ابتدای انعقاد عقد ازدواج، مهریه خود را ببخشد اما بعدها به سبب پیش آمدن مشکلات زناشویی، از این کار خود پشیمان شده و تصمیم بگیرد مجددا آن را طلب کند.

حال سوالی که در اینجا پیش می آید این است که: بذل مهریه قابل رجوع است؟

در این مقاله سعی داریم پاسخ به این سوال که بذل مهریه قابل رجوع است یا خیر و بررسی رجوع از بخشیدن مهریه در روش های مختلف بخشیدن مهریه، نمونه متن رجوع از بذل مهریه را بیان نماییم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

بذل مهریه قابل رجوع است؟

پاسخ به این سوال مهم و کلیدی بسیار حائز اهمیت می باشد.

زیرا امکان دارد در ابتدای انعقاد عقد نکاح و زمانی که هیچگونه مشکلی میان زن و شوهر وجود نداشته، زن تصمیم به بخشش مهریه بگیرد و بعدها با حدوث مشکلات زناشویی، از این موضوع پشیمان شده و از بذل مهریه رجوع نماید.

در صورتی که می بایست این نکته را مد نظر داشت که:

زن تنها زمانی می تواند از بخشش مهریه رجوع نماید که مهریه خود را به شوهرش هبه کرده باشد. به جز روش هبه مهریه، رجوع از بخشش مهریه تنها تحت شرایطی امکان پذیر می باشد.

زن به محض واقع شدن نکاح دائم و یا موقت، مالک مهریه بوده و هرگونه دخل و تصرفی بخواهد، می تواند در آن انجام دهد حتی می تواند آن را به شوهرش ببخشد.

در اینجا پس از بخشش مهریه، چنانچه از کار خود پشیمان شده و بخواهد مهریه بخشیده شده را پس بگیرد یا اصطلاحا رجوع از بذل مهریه نماید، تنها در شرایطی این امکان برای او مهیا خواهد بود.

رجوع از بخشیدن مهریه

به این دلیل که موضوع پشیمانی از بخشیدن مهریه، بسیار مطرح بوده و امروزه شاهد آن می باشیم، در قانون شرایط خاصی برای آن پیش بینی و در نظر گرفته شده است که زن بتواند در صورت پشیمانی، مهریه را از همسر خود پس بگیرد.

همانطور که می دانید و در مقاله اقرار به وصول مهریه یا ابراء؟ توضیح دادیم برای بخشیدن مهریه، روش های گوناگونی وجود دارد که رجوع از آن می بایست در هر کدام از این روش ها بررسی گردد.

  1. هبه مهریه
  2. اقرار به وصول مهریه در دفترخانه
  3. ابراء مهریه
  4. بذل مهریه

از روش های بخشیدن مهریه می باشند که در میان این روش ها تنها در روش هبه مهریه و بذل مهریه در صورت وجود شرایطی، امکان بازگشت از بخشیدن مهریه یا رجوع از آن وجود دارد.

بطور مثال:

  • یکی از روش های بخشیدن مهریه، اقرار زن به وصول مهریه در دفاتر اسناد رسمی می باشد که البته در این روش امکان رجوع و پس گرفتن مهریه وجود ندارد.
  • روش دیگری که برای بخشش مهریه وجود داشته، هبه مهریه است که در این روش، زن می تواند در صورت پشیمانی برای پس گرفتن مهریه خود اقدام نماید.
  • بذل مهریه از دیگر روشهای بخشیدن مهریه می باشد که در این روش هم امکان رجوع و بازگشت از بخشش مهریه برای زن فراهم است.
  • و در انتها روش ابراء مهریه است که در این روش بدلیل بری شدن ذمه مرد از وجود دین، دیگر امکان بازگشت از بخشش مهریه وجود نداشته زیرا نمی توان مجددا ذمه کسی را به پرداخت دینی مشغول نمود.

***بنابراین زن در کلیه این روش ها نمی تواند از بخشش مهریه، رجوع نماید بلکه می بایست شرایط این امر برای وی فراهم باشد.

خانم چطور باید رجوع از بذل مهریه را انجام بدهد؟

زن در صورتی می تواند رجوع از بذل مهریه را انجام بدهد که:

طلاق بصورت توافقی باشد.

در طلاق توافقی چنانچه زن مهریه اش را طلب کند، از زمان ثبت صیغه طلاق در دفاتر اسناد رسمی تا 3 ماه این امکان را دارد که از مهریه بخشیده شده رجوع نماید.

لکن این تمام ماجرا نیست زیرا متقابلا مرد نیز می تواند در این حالت به همسر خود مراجعه کند.

در واقع بذل به معنای هبه و یا بخشش مهریه می باشد که امکان رجوع از آن برای زن وجود دارد. حتی اگر بذل یا بخشش مهریه در دفاتر اسناد رسمی ضمن ثبت سند انجام شده باشد.

البته این در صورتی است که زن حق رجوع از بذل مهریه را در دفترخانه طلاق از خود سلب و ساقط ننموده باشد.

برای رجوع از بذل مهریه، زن می بایست به دفاتر ثبت اسناد رسمی مراجعه نموده و اعلام نماید که می‌خواهد رجوع از مابذل کند. در اینجا اخطاریه ای برای همسرش ارسال می‌شود.

***چنانچه بخشش مهریه در ازای طلاق انجام شده باشد، مرد می‌تواند به زندگی خود بازگردد. یعنی طلاق به طلاق رجعی تبدیل می‌شود.

رجوع از بخشش مهریه به روش هبه مهریه

هبه مهریه، یکی از انواع روش های بخشش مهریه می باشد، لکن چنانچه زن، از انجام این کار پشیمان شود و بخواهد از بخشش مهریه رجوع نماید، می بایست این موضوع را مد نظر داشته باشد که:

براساس ماده 806 قانون مدنی:

چنانچه مهریه به صورت سکه بهار آزادی و یا مبلغ مشخصی پول باشد، امکان رجوع از بخشش مهریه برای زن وجود نخواهد داشت. لکن در صورتی که مهریه، عین معین باشد، زن می‌تواند از بخشش مهریه خود رجوع نماید.

رجوع از بخشش مهریه به روش صلح مهریه

عقد صلح یکی از انواع روش های بخشش مهریه می باشد.

بر اساس قانون مدنی عقد صلح، عقدی لازم بوده که هر یک از طرفین هر زمان که بخواهند نمی توانند آن را بر هم بزنند مگر در شرایطی که در اینخصوص توافق دوجانبه صورت بگیرد و یا حق فسخی در عقد ذکر شده باشد.

مرجع صالح رسیدگی به رجوع از بذل مهریه

بمنظور رجوع از هبه‌، زن می بایست به دادگاه حقوقی مراجعه و دادخواست خود را ارائه نماید.

که در اینجا دو فرض مطرح می گردد:

  1. اول اینکه هبه ثبت شده و دارای سند می باشد که در اینجا نیازی به اثبات وقوع هبه نبوده و زن می تواند مستقیما درخواست رجوع خود را مطرح نماید.
  2. دوم اینکه هبه به صورت رسمی به ثبت نرسیده است که در اینجا زن می بایست در ابتدا وقوع هبه را اثبات نماید و بعد از آن اعلام کند که می خواهد رجوع کند.

***در هر دو فروض فوق الذکر زن می بایست با ارائه ادله ای اثبات نماید که از حق رجوع برخوردار است. این ادله عبارتند از: اقرار، سند، امارات، قسم، شهادت

بذل مهریه قابل رجوع است؟/رجوع از بخشیدن مهریه/متن رجوع از بذل مهریه

نمونه متن رجوع از بذل مهریه

خواهان……………………

خوانده………………………………

موضوع: اثبات رجوع از بذل مهریه

دلایل و منضمات:

  • طلاق نامه شماره……………مورخه……………دفتر رسمی طلاق شماره………..
  • شهادت شهود
  • تحقیقات محلی
  • شماره پرونده استنادی
  • اتیان سوگند
  • سایر دلایل و مستندات

شرح ماوقع:

ریاست محترم دادگاه عمومی………………..

با سلام و عرض ادب

اینجانب نظر به اینکه در زمان اجرای صیغه طلاق، بخشی از مهریه خود به میزان ……………………. را به خوانده بذل نموده ام و پیش از انقضاء مدت عده، به مهریه بذل شده رجوع نموده ام.

فلذا تقاضای صدور حکم به اثبات رجوع از بذل مهریه از محضر عالی، مورد استدعاست.

سوالات متداول بذل مهریه قابل رجوع است؟

آیا بذل مهریه قابل رجوع می باشد؟

زن تنها زمانی می تواند از بخشش مهریه پشیمان شده و مهریه خود را پس بگیرد که مهریه خود را به شوهرش هبه کرده باشد. به جز روش هبه مهریه، بازگشت از بخشش مهریه تنها تحت شرایطی امکان پذیر می باشد.

رجوع از بذل مهریه توسط زن چگونه انجام می شود؟

زن در صورتی می تواند رجوع از بذل مهریه را انجام بدهد که:
طلاق بصورت توافقی باشد.برای رجوع از بذل مهریه، زن باید به دفاتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کرده و اعلام نماید که می‌خواهد از بذل مهریه رجوع نماید. در اینجا اخطاریه ای برای همسرش ارسال می‌شود.

آیا زن بعد از بخشیدن مهریه میتواند باز مطالبه کند؟

در اینجا پس از بخشیدن مهریه، بسته به شرایط و روش بخشیدن مهریه امکان مطالبه مجدد آن از مرد وجود دارد.
زن می تواند با مراجعه به محاکم قضایی و تنظیم شکایت نسبت به دریافت مهریه بخشیده شده خود اقدام نماید.

مشاوره بذل مهریه قابل رجوع است؟ از دفتر اسناد رسمی

بمنظور دریافت اطلاعات در زمینه رجوع از بذل مهریه و پاسخ به این پرسش، توصیه می شود با شماره های ذیل تماس حاصل نمایید.

تماس بگیرید

5/5 - (1 امتیاز)