تنظیم سند بدون استعلام جهاد کشاورزی و منابع طبیعی【سال 1402】2024-01-22T18:34:59+03:30

تنظیم سند بدون استعلام جهاد کشاورزی و منابع طبیعی

ماده چهارم آیین‌نامۀ اجرائی قانون تسهیل تنظیم اسناد می‌گوید دفترخانه‌های اسناد رسمی بایستی هنگام تنظیم سند انتقال املاک خارج شهری یا اراضی خارج از شهر، ابتدا از اداره‌ی جهاد کشاورزی شهرستان مربوطه استعلام نموده و نظر این ارگان را جویا شوند.

با توجه به ملاحظات حقوقی فراوانی که درباره تنظیم سند بدون استعلام جهاد کشاورزی وجود دارد و سوالات متعددی که برای بسیاری از کاربران در این زمینه به وجود می‌آید، بر آن شدیم تا مقاله‌ای را در سایت دفترخانه 117 کرج به این موضوع اختصاص بدهیم. بنابراین تا انتها همراه ما باشید.

تنظیم سند بدون استعلام جهاد کشاورزی و منابع طبیعی

زیرنظر: سید محمدجواد بلندی

سید محمدجواد بلندی سردفتر دفترخانه شماره 117 کرج می‌باشد. وی دارای سال‌ها تجربۀ فعالیت حقوقی در زمینه ثبت اسناد مختلف قانونی است.

محمد جواد بلندی

ماده 4 آیین‌نامه اجرایی قانون تسهیل تنظیم اسناد

این ماده از قانون به بحث دربارۀ لزوم استعلام جهاد کشاورزی برای تنظیم سند اراضی و املاک خارج شهری می‌پردازد.

به دلیل اهمیت این قانون برآن شدیم تا متن کامل این ماده از قانون تسهیل تنظیم اسناد را در اینجا عیناً بیاوریم:

ماده ۴

دفاتر اسناد رسمی موظفند هنگام تنظیم سند رسمی انتقال اراضی و املاک واقع در خارج از محدوده و حریم شهر، اعلام نظر اداره جهاد کشاورزی شهرستان مربوط مبنی بر عدم شمول مقررات قانون مرجع تشخیص اراضی موات و ابطال اسناد آن و یا عدم شمول ماده (۵۶) قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع را اخذ و شماره و تاریخ آن را در سند تنظیمی قید نمایند. ادارات جهاد کشاورزی مکلفند با رعایت مفاد تبصره ماده (۱) قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی و ماده (۷) این آئین‌نامه، نسبت به ارجاع موضوع به سازمان‌های ذی‌ربط (حسب مورد سازمان امور اراضی یا سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور) و یا ادارات وابسته اقدام و اعلام نظر نمایند.

تبصره ۱

دفاتر اسناد رسمی موظفند به منظور تعیین موقعیت پلاک ثبتی مورد انتقال از جهت داخل یا داخل از محدوده و حریم شهر قرارداشتن آن، از سازمان مسکن و شهرسازی استعلام نمایند.

تبصره ۲

در صورت وجوه سابقه مبنی بر اعلام نظر نسبت به موات نبودن ملک از مرجع ذی‌ربط یا در صورتی که برای مورد معامله سند مالکیت به صورت اراضی کشاورزی، باغ مشجر و یا دارای اعیانی صادر شده و یا مستندات و پاسخ استعلام قبلی مؤید آن باشد، نیاز به اخذ نظر مجدد در این خصوص نخواهد بود.

آیین‌نامه اجرایی قانون تسهیل تنظیم اسناد
مشاوره تلفنی تنظیم سند مشارکت
مشاوره در واتساپ
استعلام جهاد کشاورزی

تنظیم سند بدون استعلام جهاد کشاورزی

با این حال با توجه به تبصره‌های مندرج در ماده 4 آیین‌نامه اجرایی قانون تسهیل تنظیم اسناد حقوقدانان معتقدند که در مورد برخی املاک و اراضی خارج شهری نیاز به استعلام از جهاد کشاورزی یا منابع طبیعی وجود ندارد. شامل:

  1. اراضی دارای سابقه‌ی استعلام از جهاد کشاورزی. همانطور که قانون‌گذار در تبصره 2 ماده فوق مقرر نموده است، در صورت وجود سابقه مبنى بر اعلام نظر نسبت به موات نبودن ملک از مرجع ذى‏ربط یا در صورتى که براى مورد معامله سند مالکیت به صورت اراضى کشاورزى، باغ مشجر و یا داراى اعیانى صادر شده و یا مستندات و پاسخ استعلام قبلى مؤید آن باشد، نیاز به اخذ نظر مجدد از سازمان جهاد کشاورزی نخواهد بود.

توجه داشته باشید طبق تعریف حقوقی «اراضی موات» به زمین‌های غیرآبادی گفته می‌شود که دارای سه شرط زیر باشند: «مجهول بودن سابقه مالکیت خصوصی»، «عدم مشغولیت به زراعت و مستحدثات در حال حاضر» و «عدم داشتن مالک در حال حاضر». اراضی موات در فقه و قانون اراضی موات از مباحات شمرده شده و شخص با حیازت (به‌تصرف در آوردن) آن مالک زمین مذکور تلقی خواهد شد.

  1. وضعیت دیگر مربوط به زمانی است که در سند مالکیت، نوع ملک «زمین مشجر» یا «زمین مزروعی» قید شده باشد. در این صورت نیز نیاز به استعلام جهاد کشاورزی از میان می‌رود و می‌توان مستقیما نسبت به تنظیم سند در دفترخانه اسناد رسمی اقدام نمود.
  2. در صورتی که در سند مالکیت نوع ملک «باغ» قید شده باشد، می‌توان بدون استعلام از جهاد کشاورزی اقدام به تنظیم سند در دفترخانه نمود.
  3. در صورتی که در سند نوع ملک «زمین» قید شده باشد نیز مطابق با قوانین نیازی به استعلام از جهاد کشاورزی نیست. بلکه تنها استعلام از منابع طبیعی کافیست. در این صورت بایستی مالک زمین مذکور ابتدا نقشه UTM را تهیه کرده و سپس از طریق دفاتر پیشخوان خدمات دولت آن را به اداره منابع طبیعی ارسال نماید. حدود 14 روز بعد نتیجه استعلام حاصل می‌شود و می‌توان سند مورد نظر را تنظیم نمود.

توجه: نقشه یو تی ام یا UTM نقشه‌ای بزرگ‌مقیاس از یک ملک یا زمین است که در آن مختصاص دقیق مشخص شده است.

آموزش تصویری استعلام سند تک برگ ملک

در این ویدیوی آموزشی که به صورت رایگان در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است، روش استعلام سند تک برگ ملک به شما آموزش داده شده است.

برای این کار کافیست مطابق با آموزش‌های ارائه شده در ویدیوی روبرو به سایت my.ssaa.ir مراجعه نمایید.

منبع: آپارات

آدرس مراجعه حضوری جهت تنظیم سند بدون استعلام جهاد کشاورزی

سردفتر: سید محمد جواد بلندی

■ آدرس: کرج عظیمیه خیابان شریعتی ابتدای خ پامچال جنوبی دفترخانه ۱۱۷ کرج

■ پست الکترونیکی: info@javad-bolandi.ir

■ ساعت کاری: 8 صبح تا 2:30 عصر

■ پشتیبانی: 09102939516

دفترخانه اسناد رسمی 117 کرج

سوالات متداول تنظیم سند بدون استعلام جهاد کشاورزی

آیا تنظیم سند املاک و اراضی خارج شهری بدون استعلام از جهاد کشاورزی ممکن است؟2024-01-20T12:00:25+03:30

بله همانطور که در متن مقاله هم ذکر شد، تحت شرایطی تنظیم سند بدون استعلام از جهاد کشاورزی در دفترخانه اسناد رسمی مقدور است. برای کسب اطلاعات بیشتر با دفترخانه تماس حاصل نموده یا حضورا مراجعه فرمایید.

آیا استعلام جهاد کشاورزی برای تفکیک، افراز، تقسیم و انتقال اراضی کشاورزی ضروری است؟2024-01-20T12:00:08+03:30

دفاتر اسناد رسمی موظف هستند در زمان تفکیک، افراز، تقسیم، و انتقال اراضی کشاورزی ضمن ارسال نقشه دقیق زمین که بایستی توسط مالک یا مالکین تهیه شود، از اداره جهاد کشاورزی شهرستان مربوطه در خصوص تایید نقشه و رعایت حد نصاب‌های قانونی مربوطه برای کاربری اراضی  استعلامات مربوطه را به عمل آورند.

اراضی کشاورزی به چه زمین‌هایی گفته می‌شود؟2024-01-20T11:59:54+03:30

طبق قانون اراضی کشاورزی به شرح زیر تعریف می‌شوند: «تمامی اراضی متعلق به اشخاص و اراضی اوقافی واقع در خارج از محدوده شهرها اعم از باغ‌ها و نهالستان‌ها و اراضی زیر کشت آبی و دیم و آیش که در آنها محصولات زراعی و باغی و دامی و شیلاتی تولید می‌گردد».

چه املاکی نیاز به استعلام از جهاد کشاورزی دارند؟2024-01-20T11:59:34+03:30

برابر بند ب ماده یک قانون تسهیل تنظیم اسناد مصوب ۱۳۸۵ دفاتر اسناد رسمی مکلفند هنگام تنظیم سند انتقال عین اراضی و املاک واقع در خارج از محدوده قانونی شهرها نظر اداره جهاد کشاورزی شهرستان مربوطه را در اجرای ماده ۴ آیین نامه اجرایی قانون مزبور مبنی بر عدم شمول مقررات قانون مرجع تشخیص اراضی موات و ابطال اسناد آن و ماده ۵۶ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع دریافت نمایند.

مشاوره تنظیم سند بدون استعلام جهاد کشاورزی

    نظر کاربران نی نی سایت درباره تنظیم سند بدون استعلام جهاد کشاورزی

    “نی نی سایت”، یک جامعه آنلاین برای زنان باردار و مادران است که به دنبال اطلاعات و پشتیبانی در مورد مراحل بارداری، زایمان و تربیت کودکان هستند. این وبسایت به صورت منظم مقالات، ویدئوها و منابع دیگر را منتشر می‌کند.

    اما به خصوص در سال‌های اخیر، نی نی سایت به یک منبع برای بحث و گفتگو درباره مسائل مختلف تبدیل شده است. امروزه بسیاری از افراد حتی به دنبال اطلاعات تخصصی و حقوقی، مانند تنظیم سند بدون استعلام جهاد کشاورزی، در نی نی سایت جستجوی خود را انجام می‌دهند. البته ما این کار را به شما هرگز توصیه نمی‌کنیم، زیرا مسائل حقوقی از حساسیت زیادی برخوردار هستند و شما بایستی درباره آنها با وکلا یا سردفتران اسناد رسمی گفتگو کنید.

    • استعلام جهاد کشاورزی نی نی سایت 2

    با توجه به اهمیت تنظیم سند بدون استعلام از جهاد کشاورزی برای برخی اراضی خود و شرکایم در سهیلیه کرج سوالاتی داشتم که با مراجعه حضوری به دفترخانه 117 کرج پاسخ سوالاتم را گرفتم. از سردفتر محترم مجموعه و کلیه کارکنان این دفتر کمال تشکر را دارم. یا علی

    عبدالله علی پورعبدالله علی پور, شغل آزاد
    4.6/5 - (5 امتیاز)

    عنوان

    Go to Top