امروزه با توجه افزایش تراکم جمعیت شهر و رواج صنعت املاک و هم چنین ساخت و ساز، نهادهایی همچون شهرداری و سازمان های مربوطه بمنظور نظارت بر استحکام بناهای ساخته شده و ایجاد امنیت شهروندان، قوانینی را تنظیم نموده که علاقه مندان به صنعت ساخت و ساز می بایست آنها را رعایت نمایند.

لکن برای تضمین انجام این کار، در ابتدا مامورین شهرداری، از ساختمان بازدید کرده و در صورت رعایت قوانین تنظیمی، پایان کار را نیز برای آن ساختمان صادر می نمایند که این امر نشان می دهد آن ساختمان، مطابق قوانین ساخته شده است. زیرا دفاتر اسناد رسمی از انتقال سند ملک بدون اخذ پایان کار، امتناع نموده و در صورت انتقال سند ملکی که دارای پایان کار نمی باشد، خود نیز متخلف شناخته می شوند.

در این مقاله شرایط و ضمانت اجرای انتقال سند خانه کلنگی بدون پایان کار، را بیان نموده ایم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

انتقال سند خانه کلنگی بدون پایان کار

همانطور که می دانید برای ثبت رسمی انتقال یک ساختمان در دفاتر اسناد رسمی، داشتن گواهی پایان کار، الزامی و ضروری می باشد.

و مامورین دفترخانه مجاز به ثبت رسمی انتقال ملکی که پایان کار و برخی استعلامات مربوطه را ندارد، نمی باشند. این استعلامات به شرح ذیل می باشد:

1- باید بررسی شود که طرفین، اهلیت انجام معامله را داشته باشند و ممنوع المعامله نباشند.

2- هم چنین باید بررسی شود ساختمان، دارای تخلفات ساختمانی نباشد.

3- باید بررسی شود که ساختمان، توقیف و یا بازداشت نباشد.

4- در وهله آخر باید بررسی شود کلیه هزینه های مربوط به ساختمان اعم از: پرداخت مالیات معاملاتی، هزینه های شهرداری، عوارض نوسازی و … پرداخت شده باشد.

توجه به این نکته ضروری می باشد که:

پاسخ استعلام گرفته شده از یک دفترخانه، تنها در همان دفترخانه مورد استفاده قرار می گیرد و در دفاتر دیگر معتبر نمی باشد.

مدت اعتبار این استعلامات:

  1. چنانچه دفترخانه و ثبت اسناد در یک شهر قرار داشته باشند، یک ماه و
  2. چنانچه دفترخانه و ثبت اسناد در یک شهر قرار نداشته باشند، 45 روز می باشد.

برای ثبت رسمی انتقال یک ملک، باید استعلامات لازم از مراجع ذی ربط اخذ شود. در غیر این صورت امکان ثبت معامله به صورت رسمی وجود ندارد. و در صورت ثبت توسط مامورین دفاتر اسناد رسمی، متخلف شناخته خواهند شد.

بیشتر بدانید: تنظیم سند بدون پایان کار

مراحل دریافت پایان‌کار برای خانه های کلنگی

  • مالک در ابتدا می بایست به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه نموده و تشکیل پرونده برای ملک مورد نظر بدهد.
  • در مرحله دوم مالک، می بایست هزینه بازدید از ملک را واریز نماید.
  • پس از واریز هزینه بازدید ملک، کارشناس مربوطه (مامور بازدید) به ملک رفته و آنجا را بازدید می نماید.

توجه به این نکته ضروری می باشد که:

در این مرحله مهندس ناظر در ابتدا بررسی می نماید، که ملک دارای پایان‌ کار می باشد یا خیر.

و در صورتیکه ملک دارای پایان کار باشد، در ابتدا ملک را با پایان کار تطبیق می دهد و در صورت مطابقت کامل، پایان کار نیز صادر می شود.

لکن چنانچه ملک با پایان کار تطابق نداشته باشد، دو فرض متصور است:

  • چنانچه تعمیرات انجام گرفته، به واحد شما ارتباط داشته باشد، در صورتی پایان‌ کار جدید برای ملک شما صادر می گردد که ملک را به حالت قبل از تعمیرات در بیاورید. و مجددا تقاضای بازدید نمایید.
  • هم چنین در مورد ساختمان‌هایی که دارای مشاعات می‌باشند، پایان‌ کار در صورتی برای شما صادر می گردد که تعهد محضری بدهید و بیان نمایید که امور انجام شده به شما مرتبط نمی‌باشد.

دریافت گواهی پایان‌کار برای خانه های کلنگی

  1. خانه‌هایی که قدیمی هستند بالطبع دارای پایان‌ کار قدیمی نیز می باشند. بمنظور اخذ پایان کار جدید، می بایست مدارک قدیمی ساختمان را تحویل داده و درخواست پایان‌ کار جدید بنمایید.
  2. گاهی مالک، بدون اخذ مجوز از مراجع ذی صلاح، اقدام به ایجاد تغییراتی در ملک می نماید، در این حالت برای دریافت پایان کار، می بایست به شهرداری مراجعه نموده و بعد از تحویل پروانه ساختمان به کمسیون ماده 100، می تواند با پرداخت جریمه نیز پایان کار جدید دریافت نماید.
  3. اخذ پایان کار برای ساختمان‌هایی که بدون سند، پایان‌ کار و یا مجوز ساخته شده‌اند، بسیار مشکل و پیچیده می باشد و می بایست مراحل قانونی خود را طی نماید.

نکاتی مهم در اخذ پایان کار

  1. اخذ گواهی پایان کار، می بایست توسط مالکین ملک، قائم مقام و یا وکلای قانونی آنها انجام گیرد.
  2. مطابق قانون پیش فروش آپارتمانها، قراردادهای پیش فروش ساختمان می بایست در دفاتر اسناد رسمی، ثبت شوند.
  3. در ساختمان هایی که مطابق قوانین عمل ننموده و دارای تخلف می باشند، صدور گواهی پایان کار، مستلزم صدور رای کمیسیون ماده 100 شهرداری می باشد. چنانچه کمیسیون ماده 100 شهرداری رای بر صدور پایان کار بدهد، صادر خواهد شد. لکن چنانچه رای به تخریب ساختمان و اعاده وضع به حالت سابق بدهد، این رای نیز در دیوان عدالت اداری قابل اعتراض خواهد بود.
  4. صدور گواهی پایان کار برای ساختمان هایی که خارج از محدوده قانونی و حریم شهرداری می باشند، بر عهده نهادهایی همچون: استانداری، فرمانداری، بخشداری، دهیاری، وزارت کشور می باشد.
  5. چنانچه فروشنده در تاریخ مقرر از حضور در دفاتر اسناد رسمی جهت انتقال سند، امتناع ورزید، و شما از عدم اقدام فروشنده، برای دریافت گواهی پایان کار، مطمئن می باشید، می توانید در دادگاه دعوای الزام فروشنده به دریافت پایان کار و الزام وی به تنظیم سند رسمی را مطرح نمایید.

بنابراین هنگام معامله یک ملک، توجه نمایید که پایان کار نیز داشته باشد. زیرا یکی از پر مخاطره ترین انواع معاملات ملکی، معامله ملک بدون داشتن پایان کار می باشد به این دلیل که این مهم می تواند منجر به بروز زیان های اقتصادی و بدهی به ارگان های صادر کننده استعلامات لازم، باشد.

هم چنین عدم وجود گواهی پایان کار، نشان دهنده وجود عیوبی در ساخت ملک، نقض قوانین و عدم رعایت نکات ایمنی می باشد و از این حیث هم می تواند ریسک زیادی را برای شما به همراه داشته باشد.

چگونه پایان کار ساختمان بگیریم

همانطور که مستحضرید، اخذ گواهی پایان کار، می بایست توسط سازنده و مالک صورت بگیرد.

در ابتدا سازنده درخواست صدور گواهی پایان کار از شهرداری می نماید.

سپس کارشناسان شهرداری، بمنظور بازدید ساختمان به محل وقوع ملک رفته تا بررسی نمایند که ساختمان مطابق دستور نقشه تصویب شده، احداث شده باشد، هم چنین ضمن بررسی استحکام بنا و رعایت مقررات قانونی و فنی مربوط به ساختمان‌سازی، مطابقت ملک را با قوانین، تایید نموده و گواهی پایان کار ساختمان صادر می‌شود.

بیشتر بدانید: انتقال سند بدون استعلام شهرداری

انتقال سند خانه کلنگی بدون پایان کار/مراحل دریافت پایان‌کار برای خانه های کلنگی

مدارک لازم برای اخذ گواهی پایان کار

  • اصل سند مالکیت و یا رونوشت مصدق آن
  • مدارک هویتی مالک اعم از: (شناسنامه و کارت ملی)

*** چنانچه مالک فوت نموده باشد، ارائه کپی انحصار وراثت و کپی مدارک شناسایی ورثه، الزامی می باشد.

  • اصل فیش واریزی عوارض نوسازی و یا رونوشت آن
  • اصل و کپی فیش آب، برق، گاز، تلفن …
  • ارائه کارت سازه، برگه اتمام عملیات ساختمانی و کلیه گزارش‌های مرحله‌ای و همچنین تأییدیه استاندارد برای آسانسور در ساختمان‌های نوساز
  • اصل پروانه ساختمانی و یا رونوشت مصدق آن

سوالات متداول انتقال سند خانه کلنگی بدون پایان کار

مراحل دریافت پایان کار برای خانه های کلنگی به چه صورت می باشد؟

مالک در ابتدا می بایست به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه نموده و تشکیل پرونده برای ملک مورد نظر بدهد.
در مرحله دوم مالک، می بایست هزینه بازدید از ملک را واریز نماید.
پس از واریز هزینه بازدید ملک، کارشناس مربوطه به ملک رفته و آنجا را بازدید می نماید.

مدارک مورد نیاز برای اخذ گواهی پایان کار چه می باشند؟

اصل سند مالکیت و یا کپی آن
 (شناسنامه و کارت ملی)
اصل یا کپی فیش واریزی عوارض نوسازی
اصل و کپی فیش آب، برق و...
ارائه کارت سازه، برگه اتمام عملیات ساختمانی و کلیه گزارش‌های مرحله‌ای و همچنین تأییدیه استاندارد برای آسانسور در ساختمان‌های نوساز
اصل یا کپی پروانه ساختمانی

برای انتقال سند خانه کلنگی بدون پایان کار چه چیزهایی می بایست بررسی شود؟

1- باید بررسی شود که طرفین، اهلیت داشته باشند و ممنوع المعامله نباشند.
2-باید بررسی شود ساختمان، دارای تخلفات ساختمانی نباشد.
3- باید بررسی شود که ساختمان، توقیف نباشد.
4-باید بررسی شود کلیه هزینه های مربوط به ساختمان اعم از: پرداخت مالیات معاملاتی، هزینه های شهرداری، عوارض نوسازی و ... پرداخت شده باشد.

مشاوره انتقال سند بدون پایان کار از دفتر اسناد رسمی

بمنظور کسب اطلاع از انتقال سند خانه کلنگی بدون پایان کار و شرایط آن، توصیه می شود از مشاوره دفتر اسناد رسمی 117 کرج بهره مند شوید و با شماره های  ذیل تماس حاصل نمایید.

تماس بگیرید

5/5 - (1 امتیاز)