با سلام خدمت بینندگان عزیز سایت دفتر اسناد رسمی ۱۱۷ کرج

افراد زیادی برای کاهش مهریه به دفاتر اسناد رسمی مراجعه می کنند ، موارد نادری هم هست که می خواهند مهریه ای که قبلاً از بین رفته و از آن صرف نظر کرده اند یا کاهش داده اند را  برگردانند یا اصلاً مهریه ای نیست و می خواهند مهریه جدید ایجاد کنند.

لازم است بدانید کاهش و افزایش مهریه مبنای قانونی نداشته و خلاف شرع است و انجام نمی شود ولی در خصوص کم کردن حالتی وجود دارد که شما می توانید مهریه خود را ابراء کنید.

ابراء یعنی چی ؟

یعنی صرف نظر کردن غیر قابل برگشت از مهریه (دینی که از بین می رود و دیگر وجود نخواهد داشت).

خانم به این شکل می تواند تعدادی از مهریه اش را صرف نظر کند بالفرض  200 عدد است بشود 100 عدد در نتیجه همان کار کاهش را می کند ولی اسمش ابراء است.

در خصوص افزایش مهریه هم باز نمی توانیم کاری انجام بدهیم ولی اگر مهریه از بین رفته باشد و دوطرف همکاری کنند راه هایی برای برگشت مهریه وجود دارد.

راه دیگری هم هست که آقا به خانم تعهد مالی ای مبنی بر اینکه مبلغی به شما بدهکار است می دهد و یک سند ذمه ای تنظیم می شود که به این سند حق الثبت به میزان مبلغ بدهی تعلق می گیرد.

راه دیگرش هم این است که شما بخشی از مهریه را به خانم پرداخت کنید تا سند اقرار به وصول مهریه تنظیم شود ، حالا به تعدادی که بین خودتان تصمیم می گیرید این قابلیت وجود دارد.

بالفرض شما 50 میلیون تومان به خانم پرداخت کردید می توانید بگوئید این 50 میلیون تومان در ازای 50 عدد سکه است ، زوجین می توانند بین خودشان این موضوع را تحریر کنند که قابل استناد هم هست.

اما باید مد نظر داشته باشید که در تنظیم سند اقراربه وصول مهریه اگر مبلغی پرداخت نشود و خانم حاضر شود و اقرار کند که من مهریه را دریافت کرده ام این اقرار صحیح نیست.

برای نوشتن سند اقرار به وصول بقای مهریه از دفتر ازدواج پرسش می شود اگر صدور اجرائیه شده باشد دفتر اسناد رسمی از اجرای ثبت محل پرسش می کند اگر حقوق دولتی و حقوق اجرائی بدهکار بودید نیم درصد ارزش مالی که به اجرا گذاشته شده است را دریافت می کند در غیر اینصورت نامه ی بلامانع بودن را صادر می کند.

ولی برای سند ابراء نیازی به اخذ استعلام از هیچ مرجع خاصی نیست و در همان جلسه می توانید سند ابراء را تنظیم کنید.

اطلاعات بیشتر را می توانید در لینک روبرو از اینستاگرام من مشاهده کنید: https://www.instagram.com/p/CI_OhDBjPEX/

ارادتمند شما سید محمد جواد بلندی

سردفتر دفتر اسناد رسمی شماره ۱۱۷ کرج

امتیاز دهید