با سلام خدمت بینندگان عزیز سایت دفتر اسناد رسمی ۱۱۷ کرج

گاهاً پیش می آید که افراد تمایل دارند خودرویی که خریداری می کنند را به نام فرزندشان انتقال قطعی بدهند و اگر یک نکته کوچک را رعایت نکنند باعث می شود که هزینه ی سندشان دوبرابر شود !!!

زمانی که شما با خود فروشنده برای تعویض پلاک به مرکز تعویض پلاک خودرو و سپس به دفاتر اسناد رسمی مراجعه می کنید و قصد دارید با ولایتی که از سمت فرزندتان دارید انتقال قطعی بدهید مبلغی را بابت سندتان پرداخت کرده و سند را بنام فروشنده انتقال می دهید.

نکته :

اما زمانی هست که به هر دلیل یا شما یا فروشنده فرصتش را ندارید و همزمان نمی توانید با هم به مرکز تعویض پلاک و سپس دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید و یک وکالت فروش از فروشنده دریافت می کنید مبنی بر اینکه اقدام به تعویض پلاک کنید و سپس به نام فرزندتان انتقال قطعی بدهید.

وقتی که اینکار را می کنید حتماً باید به دفتر اسناد رسمی اطلاع بدهید که قصد خریداری این خودرو برای فرزندم را دارم تا دفتر اسناد رسمی شما را به عنوان وکیل انتخاب کرده و در متن سند این عبارت را قید کند : انتقال سند بنام فرزند صغیرش و یا هر شخص حقیقی و حقوقی دیگر.

اگر این متن را قید نکنند به این صورت می شود که انگار شما این خودرو را برای خودتان خریده بودید و حالا دوباره به شخص سومی انتقال می دهید که حالا هر چند که فرزندتان است ولی چون در سند قید نشده دوباره باید خرج محضر مجدد پرداخت کنید ، نمونه اش همین امروز داشتم سند انتقالی را تنظیم می کردم که پدری به نام خودش وکالت فروش گرفته بود و به اسم فرزندش تعویض پلاک کرده بود ماشین هم سراتو بود که  4.800.000 هزار تومن هزینه ی نقل و انتقال اش می شد حال چون نام فرزندش را در متن وکالت قید نکرده بودند دوباره برای انتقال به نام فرزندش باید همان هزینه ی سند را پرداخت می کرد در صورتی که طبق بخشنامه سازمان امور مالیاتی اگر نام فرزندش همراه با عبارت بالا در متن وکالت تصریح شده بود نیاز به پرداخت هزینه مجدد و مالیات نقل و انتقال نیست اگر این عبارت را تصریح کرده بودند هزینه ی سند ایشان فقط یک حق التحریر دفترخانه بود که تقریباً معادل 500 هزار تومن می شد.

حالا یک زمانی هم به اشتباه دیده شده که فرزند صغیر را با ولایت پدرش وکیل انتخاب می کنند در صورتی که صغیر نمی تواند وکیل با ولایت بشود و عقد باطل است.

چون فرزند صغیر به سن قانونی نرسیده که وکیل بشود و خودش نیاز به قیومیت شخص دیگری دارد در نتیجه یکی از شرایط عادی هر عقدی این است که طرف مقابل یعنی شخصی که با او عقدی را برقرار می کنید باید بالغ باشد ولی متاسفانه این موضوع رعایت نمی شود.

پس این دو موضوع را در نظر بگیرید اگر نظرتان به این است که سند خودرو و پلاک را به نام فرزندتان انتقال بدهید ، حتماً در متن وکالتنامه قید شود که شما در انتقال و تعویض پلاک این خودرو بنام فرزندتان یا شخص ثالث وکیل هستید.

اگر قصد انتقال به شخص ثالثی را دارید که عیناً یک معامله است و به موجب قانون باید هزینه های مجدد پرداخت کنید ولی اگر قصد انتقال به نام فرزندتان را دارید باید به نام فرزندتان تعویض پلاک انجام بدهید سپس دوباره خودتان به دفتر اسناد رسمی مراجعه می کنید و به نام فرزندتان سند را انتقال قطعی می دهید و بابت هزینه فقط یک حق التحریر دفترخانه را پرداخت می کنید.

لازم به ذکر است این سند کمی هم بحث فنی دارد چون سیستم ثبت آنی این موضوع را متوجه نمی شود و تغییرات باید توسط خود کاربر انجام پذیرد تا سیستم دوباره مالیات نقل و انتقال و حق الثبت را مجدداً محاسبه نکند پس این دو نکته را در معاملاتی که قرار است با وکالتی که دارید خودرویی را به نام فرزند صغیر خود انتقال بدهید رعایت کنید که دچار هزینه های اضافی نشوید.

اطلاعات بیشتر را می توانید در لینک روبرو از اینستاگرام من مشاهده کنید: https://www.instagram.com/p/CI1E-1JDoS9/

ارادتمند شما سید محمد جواد بلندی

سردفتر دفتر اسناد رسمی شماره ۱۱۷ کرج

امتیاز دهید