یکی از انواع طلاق ها طلاق توافقی می باشد که به دلیل سادگی روند کار و سرعت انجام بسیار رایج شده است. در این مقاله به مواردی که زوجین توافق میکنند میپردازیم:

1. مهریه

2. حضانت فرزند

3. نفقه زن و فرزندان

نفقه به معنای تأمین نیازمندی‌های اولیه و ضروری زندگی است. ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی می‌گوید: «نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن، از قبیل: مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج، به واسطه نقصان یا مرض».

مطابق قانون، در دورانی که مادر مسئولیت حضانت فرزندان بعد از طلاق را بر عهده دارد، سرپرستی مالی و پرداخت نفقه به عهده پدر است. اما در طلاق توافقی، زن و شوهر می‌توانند در مورد نفقه فرزندان توافق کنند. یعنی با توافق طرفین، معین شود که نفقه را چه کسی و به چه مقداری باید بپردازد. کسی که متعهد به پرداخت نفقه می‌شود، باید نفقه‌ دختر را تا زمان ازدواج دختر (در صورتی که دختر شاغل نباشد) و نفقه پسر را تا 18 سالگی و پایان خدمت سربازی پرداخت کند. همچنین اگر پسر توانایی کار کردن و کسب درآمد نداشته باشد، نفقه او کماکان باید پرداخت شود. اگر زن و شوهر به هر دلیلی نتوانند در هنگام طلاق بر سر مقدار نفقه به توافق برسند، می‌توانند با مراجعه به دادگاه، حکمِ مقدار نفقه را از دادگاه بگیرند.

4. اجرت‌المثل

معمولاً همه زن‌ها در محیط خانه‌ و خانواده کارهایی انجام می‌دهند. کارهایی مانند: شیر دادن به بچه، طبخ غذا، ‌شستشوی لباس‌ها و ظرف‌ها و غیره. خانه‌داری (خدمت زن در خانه شوهر) زن نوعی کار به شمار می‌شود که دارای ارزش مالی است و مطابق قانون و شرع، زن‌ها حق دارند برای انجام این نوع کارها در منزل، از شوهرشان پول دریافت کنند. بنابراین، اجرت‌المثل، ‌همین حق دریافت پول توسط زن در ازای انجام کارهای خانه است. البته اگر زن این کارها را به صورت مجانی انجام داده باشد، اجرت‌المثل به او تعلق نمی‌گیرد. مثلاً: زن برای رضای خدا یا به طور رایگان و بدون انتظار دریافت پول، این نوع کارها را در خانه انجام داده باشد.

5. استرداد جهیزیه

جهیزیه همان اموال و وسایل زندگی است که زن مطابق رسم و عرف، به خانه شوهر می‌آورد. جهیزیه جزو اموال زن به حساب می‌آید. زن می‌تواند جهیزیه خود را در لیستی بنویسد. به این لیست، «سیاهه جهیزیه» می‌گویند. اما سیاهه جهیزیه بدون امضای شوهر اعتباری ندارد. در طلاق توافقی، زوجین باید درباره جهیزیه زن با هم توافق کنند که در این مورد، زوجین معمولاً به این نتیجه می‌رسند که زن، جهیزیه‌اش را با خودش می‌برد. چنانچه زوجین نتوانند درباره جهیزیه توافق کنند، زن می‌تواند با استناد به سیاهه، جهیزیه خود را بگیرد.

منبع: dadpardaz.com

3/5 - (3 امتیاز)