در این مطلب قصد داریم تا شما را با مفاد قانونی مرتبط با مرجع صدور اجرائیه آشنا کنیم.

مرجع صدور اجراییه در مورد اسناد رسمی و اسنادی که در حکم اسناد رسمی لازم الاجرا باشد متفاوت است و ما این مطلب را در دو بخش بیان می کنیم .

بخش اول – صدور اجراییه در مورد اسناد ثبت شده

الف- اگر سند ثبت شده راجع به دیون و اموال منقول و املاک ثبت شده و یا املاک مورد وثیقه و اجاره ی مشمول قانون روابط مالک و مستاجر باشد اعم از اینکه مورد ثبت شده یا نشده باشد، درخواست اجراء مفاد آن از دفتر خانه ای که سند ر ا ثبت کرده است به عمل می آید و مرجع صدور اجراییه نسبت به این قبیل اسناد  ، دفتر خانه ی تنظیم کننده ی سند است.

یعنی مثلا برای استیفاء دین یا اخذ مال منقول یا تخلیه ی ملک ثبت شده مورد معامله باید به دفتر خانه ی ثبت کننده ی سند مراجعه و از آن دفتر خانه در خواست صدور اجراییه نمود.

در این مورد بند الف ماده ی 1 آیین نامه ی اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجراء و طرز رسیدگی به شکایت از عملیات اجرایی مصوب تیر ماه 1356 می گوید:

در مورد اسناد رسمی لازم الاجراء نسبت به دیون و اموال منقول واملاک ثبت شده و نیز املاک مورد وثیقه و اجاره (مشمول قانون روابط مالک و مستاجر ) اعم از اینکه ملک مورد وثیقه اجاره ثبت شده یا نشده باشد از دفتر خانه ای که سند را ثبت کرده است .

تبصره – اگر سند راجع به ملک ثبت نشده باشد و موضوع آن وثیقه یا اجاره مشمول قانون روابط مالک و م مستاجر نباشد ، اداره یا دفتر خانه ی تنظیم کننده ی سند نمی تواند نسبت به آن اجراییه صادر نماید و ذینفع برابر مستفاد از مفهوم ماده ی 93 قانون ثبت اسناد و املاک و منطوق قسمت اخیر بند الف ماده ی 1 آیین نامه ی اجرای مفاد اسناد رسمی باید به دادگاه عمومی صلاحیتدار مراجعه نماید .

در این خصوص قسمت آخر بند الف ماده ی 1 آیین نامه ی مذکور چنین تصریح می کند : در مورد سایر اسناد راجع  به املاکی که ثبت دفتر املاک نشده است برای اجراء مفاد سند ذینفع باید به دادگاه صالحه مراجعه کند.

ب- در مورد قبوض اقساطی مربوط به اسناد رسمی، درخواست صدور اجراییه از اداره ی ثبت محل و در تهران از اداره ی اجراء ثبت باید به عمل آید ، مگر اینکه طلبکار بخواهد از شرط سند هر نوع که باشد استفاده نماید یا موجر در خواست وصول وجه قبوض اقساطی و فسخ و تخلیه ی مورد اجاره را باه هم داشته باشد که در این صورت باید به دفتر خانه ی اسناد رسمی تنظیم کننده سند مراجعه نماید.

در خصوص استفاده از شرط سند بند 201 مجموعه ی بخش نامه های ثبتی تصریح نموده که صدور اجراییه با دفتر خانه ی مربوطه است و در مورد قبوض اقساطی بند ب ، ماده ی 1 آیین نامه ی اجرای مفاد اسناد رسمی تصریح دارد به اینکه در مورد وجه یا مال موضوع قبوض اقساطی و سند پیوست در خواست نامه به ثبت محل داده شود وعین قبوض اقساطی و سند نیز ارائه گردد . در تهران درخواست نامه ی اجرای قبوض اقساطی به اجراء داده می شود.

بند د همان ماده می گوید : در مواردی که موجر با درخواست وصول وجه قبوض اقساطی فسخ و تخلیه مورد اجاره را بخواهد باید به دفتر اسناد رسمی مربوطه مراجعه کند.

ج- اگر موضوع لازم الاجراء مهریه یا تعهداتی که ضمن قباله ی نکاحیه یا طلاقنامه یا رجوع نامه شده است باشد ، در صورتی که راجع به مال منقول باشد درخواست صدور اجراییه از دفتر ازدواج یا طلاقی که سند را ثبت کرده است به عمل می آید و مرجع صدور اجراییه دفتر ازدواج یا طلاق مربوطه است و ، اگر مربوط به اموال غیر منقول ثبت شده در دفتر املاک باشد درخواست اجراییه باید از دفتر خانه ی اسناد رسمی تنظیم کننده سند بشود واگر مربوط به اموال غیر منقول ثبت نشده باشد باید به دادگاه صالح مراجعه شود.

بند ج ماده ی 1 آیین نامه ی اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجراء و طرز رسیدگی … می گوید در مورد مهریه و تعهداتی که ضمن ثبت ازدواج و طلاق و رجوع شده نسبت به امول غیر منقول که به ثبت دفتر املاک رسیده است از دفتر اسناد رسمی تنطیم کننده ی سند.

بخش دوم در مورد اسنادی که در حکم اسناد رسمی لازم الاجراء می باشد

درخواست صدور اجراییه برای سایر اسناد لازم الاجراء از قبیل چک و اظهار نامه ی موضوع ماده ی 10 مکرر اصلاحی قانون تملک آپارتمان‌ها  وغیره از اداره ثبت محل باید بشود و مرجع صلاحیتدار برای صدور اجراییه در مورد آنها، اداره ی ثبت است نه دفتر خانه ی اسناد رسمی، زیرا سند در دفتر خانه ثبت نشده است تا بگوییم که دفتر خانه ی تنظیم کننده ی سند باید نسبت به آن اجراییه صادر کند و تنها اداره ی ثبت محل صلاحیت صدور اجراییه و وظیفه ی اجراء مفاد آن اسناد را دارد.

بنابراین مثلا دارنده ی چک باید به اداره ثبت اسناد و املاک محلی که بانک محال علیه (یعنی بانکی که چک بر عهده ی حساب جاری آن بانک صادر شده است) در آن محل واقع است مراجعه و از آن اداره درخواست اجراء مفاد چک و وصول وجه از صادر کننده و ایصال آن به دارنده را بنماید.ودر مورد آپارتمانها مدیر یا مدیران آپارتمانها باید به اداره ی ثبتی که آپارتمان در حوزه ی آن واقع است مراجعه و از آن اداره درخواست اجراییه نماید . دراین خصوص ماده ی 245 آیین نامه ی اجراء مفاد اسناد رسمی می گوید: درخواست اجراء چک از ثبت محلی که بانک طرف حساب صادر کننده ی چک د رآن محل واقع است به عمل آید.

ماده 242 همان آیین نامه می گوید: برای اجراییه های راجع به قانون الحاق ماده ی 10 مکرر و دو تبصره به قانون تملک آپارتمانها باید اوراق ذیل به ضمیمه ی تقاضای اجرایی به اجرای ثبت  محل تسلیم شود.

ماده 255 همان آیین نامه می گوید : تقاضای صدور اجراییه بابت مطالبات سازمان بیمه های اجتماعی موضوع ماده ی 35 قانون بیمه های اجتماعی و آیین نامه های اجرایی آن از ثبت محلی که طبق تبصره ماده ی 3 آیین نامه ی مذکور معین می گردد به عمل می آید.

مواد دیگری در آیین نامه راجع به موارد دیگر وجود دارد که نیازی به ذکر آنها در این مبحث  نمی بینیم.

نشانی اداره اجرا اسناد رسمی استان البرز

کرج آزادگان ابتدای خیابان مطهری ، روبروی تامین اجتماعی ، اداره  کل ثبت اسناد و املاک استان البرز

4.5/5 - (2 امتیاز)