سوال: من آپارتمانی را به صورت قولنامه ای خریده ام آیا می توانم برای آن از اداره ثبت در خواست سند مالکیت بکنم؟

پاسخ جواد بلندی، سردفتر 117 کرج: تحت شرایطی شما می توانید این در خواست را داشته باشید و شرایط به این صورت است که اول عرصه ی آن ملک آپارتمان شما دارای سابقه ثبت باشد یعنی سند مالکیتی برای آن صادر شده باشد، ولو به صورت مشاعی که عرصه ی زمین با چندین ملک مشترک باشد.

دوم مالکین آن ساختمان یعنی آن مجموعه آپارتمان همگی باهم باید طی یک درخواستی مشترک به تعداد آپارتمان ها ویا به تعداد واحد ها درخواست بدهند که به نسبت به سهمتان به صورت مشاعی از کل آن مجتمع برای شما سند صادر شود.

بعد که این اسناد صادر شد در واقع مراحل خودشو طی کرد حالا پرسه هایی دارد از جمله کارشناسی، نقشه برداری ، استعلام از سازمانهای ذیربط ، آگهی و سایر تشریفات اداری هیئت قانون تعیین تکلیف مستقر در اداره ثبت محل ملک شما رای بر صدور سند مالکیت می دهد.

استعلام ها بسته به نوع ملک و محل وقوع ملک فرق میکند و آن هیاتی که مستقر در اداره ثبت آن محل ملک شماست به این نتیجه رسید که مجموعه ی شما که مشمول این قانون می شود سند را به نسبت سهمتان صادر میکنند زمانی که سند را صادر کردند در صورتی که پایان کار کل ساختمان باشد، شما بعد آن باید اقدام کنید به تفکیک واحد ها تا سند ششدانگ برای هر واحد دریافت کنید.

برای تفکیک بعداز صدور سند مشاعی به همراه اسناد مالکیت مشاعی و پایانکار به دفترخانه مراجعه می کیند و نامه دستور تفکیک را دریافت کنید و به نظام مهنسی برای تفکیک ارجاع میشود.

بعد از اینکه نظام مهندسی مراحل نقشه برداری را انجام داد شما را به اداره ثبت محل ملک برای صدور سند صادر ارجاع میکند.

اداره ثبت بعداز صدور صورت مجلس تفکیکی اقدام به صدور اسناد آپارتمانها و انباری و پارکینک های مربوطه می کند که معمولا در این مرحله شما را برای تنظیم تقسیم نامه به دفترخانه صادر کننده نامه تفکیک اراجع میدهد تا مالکین فی مابین خودشان تقسیم نامه تنظیم کنند تا اسناد بصورت مشاعی صادر نشود که بعد مالکین مجبور شوند بنام هم انتقال سند بدهند و متحمل هزینه های دارایی و شهرداری شوند.

پروسه آن یک مقدار بیشتر از زمین ها، باغات و ساختمان ها است یک مقدار طولانی تر است و نکته ی مهم آن این است که برای این که سند برای هر واحد شش دانگ داشته باشید نیاز به پایان کار دارد.

اگر ملکی دارید که خلافی ساخت آن بسیار زیاد است حالا به هر دلیلی ساختمان شده که جلوی آن را نگرفتند و تخلف زیاده دسترسی به ماکلین اولیه ندارید و این رو باید خود مجتمع در نظر بگیرد و همگی باهم انجام بدهند هزینه هارو خودتان برآورد کنید و پایان کار داشتن برای تفکیک ملک مهم است.

چون شما سند مشاعی هم بگیرید دوباره آن سند مشاعی مسائل خاص خودش را دارد مثلا وام نمیتوانید بگیرید ولی حداقل از حالت قولنامه ای خارج می شود.

4/5 - (5 امتیاز)