چک سندی تجاری است که فرد صادر کننده موظف است تا مبلغ تعیین شده در چک را، طی تاریخ معین شده پرداخت نماید. اگر به هر علتی نتواند تمام یا بخشی از مبلغ را پرداخت کند، دارنده چک میتواند چک را برگشت بزند و برای وصول آن از طریق روشهای قانونی اقدام نماید. با توجه به قانون صدور چک که بیان میکند، چکهایی که صادر میشوند اسناد لازمالاجرا هستند، پس میتوان رسیدگی به چک پرداخت نشده را به ادارات ثبت اسناد ( دفاتر اسناد رسمی) نیز سپرد. در ادامه مقاله مراحل صدور اجراییه چک در دفتر خانه و نکاتی دربارهی صدور اجراییه چک را به شما توضیح خواهیم داد.
فهرست مطالب
صدور اجراییه چک
صدور اجراییه چک به مراحلی گفته میشود که، اگر دارنده چک گواهی عدم پرداخت چک از بانک را داشته باشد میتواند با ارائه آن به ثبت اسناد و یا دادگاه اقدام به توقیف اموال و یا جلب صادرکننده چک نماید. برای اجراییه چک لازم است تا چک دارای شرایطی باشد مانند؛
- وجه کافی در حساب نباشد.
- حساب صادر کننده چک مسدود باشد.
- برگه گواهی عدم پرداخت چک توسط بانک صادر شده باشد.
- چک به غلط نوشته شده باشد.
- امضای چک ایراددار باشد.
- چک برای تضمین ارائه نشده باشد.
مراحل صدور اجراییه چک در دفتر خانه
در ابتدا برای اجراییه چک متقاضی میتوانست از دو طریق برای انجام این کار اقدام کند، یا از طریق مراجع قضایی و یا از طریق دفتر ثبت اسناد. اما الان با توجه به تغییر شرایط دارنده چک موظف است حتماً از طریق دفتر اسناد رسمی برای اجراییه چک اقدام نماید و سپس دفتردار نامهی عدم وجود اموال در دفتر خانه را به دادگاه صادر میکند و سپس حکم جلب از طرف مراجع قضایی صادر میشود. در واقع یعنی ابتدا اگر صادر کننده چک دارنده اموالی باشد، اموال توقیف میشود و اگر مالی برای توقیف نداشته باشد، حکم جلب از طرف مراجع قضایی صادر میشود. طبق ماده ۲ قانون صدور چک، تنها چکهایی را میتوان در دفتر خانه اسناد رسمی به مرحله اجراییه رساند که، چک توسط یکی از بانکهای مجاز کشوری صادر شده باشد. چکهای صندوقهای قرض الحسنه یا موسسات مالی و اعتباری برای اجراییه در دفتر اسناد رسمی قابل قبول نمیباشند. اگر چک این شرایط را دارا باشد دارنده چک میتواند با ارائه مدارک لازم هویتی و تقاضای صدور اجراییه چک در دفتر خانه اسناد رسمی برای وصول چک اقدام نمایند. مدارک باید به دفتر خانهای سپرده شود که با بانک صادر کننده چک در یک محل باشد.
فرم تقاضای صدور اجراییه چک توسط دفترخانه
دفتردار فرم تقاضای صدور اجراییه چک را با طی مراحل زیر انجام میدهد؛
- ابتدا وارد سامانه ثبت الکترونیک اسناد رسمی میشود و با توجه درخواست متقاضی یکی از گزینههای جستجو یا ویرایش تقاضا نامه های اجرائیه قبلی، ایجاد تقاضانامه جدید یا رفع نقص اجرائیه ارسال شده اجرا را انتخاب میکند. که برای صدور اجراییه چک باید گزینهی ایجاد تقاضا نامه جدید را انتخاب کرد.
- مرحلهی دوم شامل پر کردن جدولهای باز شده از کلیک گزینهی تقاضا نامه جدید و نوشتن علت تقاضای صدور اجراییه چک میباشد.
- در مرحلهی سوم دفتردار اطلاعات مربوط به اشخاص را وارد میکند تا تطابق اطلاعات هویتی ثبت احوال و دفتر انجام شود. مشخصات صادر کننده چک، مشخصات دارنده چک، در صورت فوت مشخصات ورثه فرد متوفی اطلاعاتی هستند که دفاتر اسناد رسمی باید آنها را از طریق سامانه احراز هویت سنا ثبت کرد.
- مرحلهی چهارم شامل ثبت اطلاعات مربوط به سند یا همان چک است. اطلاعاتی مثل نوع سند، تاریخ صدور چک که در صورت قلم خوردگی باید تصحیح شود، بانک صادر کننده چک، وجه چک که هم در حروف و هم در عدد باید تطابق داشته باشند، واحد پول که معمولاً ریال است، تاریخ برگشت خوردن چک که در گواهی بانک ذکر میشود میباشد.
- در مرحلهی پنجم باید نوع موضوع لازم الاجرا که همان چک است ذکر شود به علاوهی تاریخ و مبلغ دقیق چک و قرار دادن متن دقیق تقاضای نامه متقاضی.
- مرحلهی ششم پرداخت هزینه تقاضا نامه شخص متقاضی از طریق سامانه IPG.SSAA.IR است که توسط کارت بانکی متقاضی پرداخت میشود.
- باید در مرحلهی هفتم تمامی مدارک لازم را از طریق تب پیوستها به اداره اجرا ارسال شود.
- انتهای این پروسه شامل اخذ اثر انگشت فرد متقاضی و ارسال آن به اداره اجرا است که پس از تکمیل آن میتوان تقاضا نامه را نیز چاپ کرد.
بعد از طی مراحل صدور اجراییه چک در دفتر خانه
پس از این که مراحل لازم برای اجراییه چک در دفتر خانه انجام شد، نامهای به بدهکار ابلاغ میشود مبنی بر این که ظرف مدت ۱۰ روز اقدام به پرداخت بدهیاش نماید. در غیر اینطورت، یعنی در صورت عدم پرداخت بدهی، دفتر خانه با توجه به تقاضای دارنده چک اقدام به استعلام و توقیف اموال صادر کننده چک میکند.
بیشتر بخوانید: بهترین وکیل برای مطالبه مهریه در کرج کیست؟
مدارک لازم برای صدور اجراییه چک در دفتر خانه
- اصل و کپی برابر اصل شده چک برگشتی و گواهی عدم پرداخت چک
- کارت ملی دارنده چک
- تطابق امضای صادر کننده و نمونه آن که توسط بانک در گواهی عدم پرداخت چک ذکر شده باشد
- تکمیل فرم تقاضای صدور اجراییه چک در دفتر خانه
- تکمیل فرم معرفی اموال صادر کننده چک برای توقیف اموال
- استعلام وضعیت ثبت نام شخص متقاضی در سامانه ثنا
مزایای صدور اجراییه چک در دفتر خانه
- حجم بالای پروندههای قضایی در مراجع قضایی باعث شده است تا روند پیگیری چکهای برگشتی بسیار کند باشد. ولی طی این مراحل در دفتر خانه اسناد رسمی با سرعت بالایی انجام میشود و تنها به ۴۸ ساعت زمان نیاز دارد.
- چون چک یک سند رسمی است، بدهی ناشی از چک نیازی به اثبات کردن ندارد و دفتر خانه اسناد رسمی بر خلاف مراجع قضایی هیچ گونه اقدامی در این زمینه انجام نمیدهد و سریعاً برای صدور اجراییه چک دست به کار میشود.
- صدور چک در دفتر خانه اسناد رسمی نیاز به پرداخت هزینه قبل از وصل چک ندارد و شما پس از این که چکتان وصول شد مبلغ توافقی را پرداخت میکنید. این در حالی است که در اقدامات قضایی قبل از وصول چکتان باید هزینه دادرسی پرداخت شود.
- صدور چک از روش اجرای ثبت محدودیت زمانی ۶ ماهه که در روش شکایت کیفری از چک برگشتی دارد را شامل نمیشود.
سوالات متداول درباره صدور اجراییه چک در دفترخانه
چکهایی که به مرحله اجراییه وارد میشوند باید چه شرایطی داشته باشند؟
وجه به مقدار کافی در حساب نباشد. حساب صادر کننده چک مسدود شده باشد. برگه گواهی عدم پرداخت چک توسط بانک صادر شده باشد و چندین شرط دیگر که در مقاله کاملاً توضیح دادهایم.
مدارک لازم برای صدور اجراییه چک در دفتر خانه چیست؟
برای صدور اجراییه چک باید اصل و کپی برابر اصل شده چک برگشتی، گواهی عدم پرداخت چک، کارت ملی متقاضی، تکمیل شده فرم تقاضای صدور اجراییه چک در دفتر خانه در دست باشد. اگر مدارکتان نواقصی داشته باشد امکان کند شدن روند اجراییه یا پیش نرفتن روند وجود دارد.
بعد از طی مراحل صدور اجراییه چک در دفترخانه چه اتفاقی میافتاد؟
بعد از این که این مراحل را کاملاً طی کردید، یک نامه به صادر کننده چک ابلاغ میشود. صادر کننده چک موظف است تا طی ده روز بدهی را پرداخت کند. در غیر اینصورت اموال وطی توقیف و یا نامه صدور حکم جلبش صادر میشود.
مشاوره صدور اجراییه چک در دفترخانه
ما برای انجام صدور اجراییه چک در دفتر خانه ، دفتر خانه اسناد رسمی ۱۱۷ کرج به سردفتری آقای سید جواد بلندی را معرفی میکنیم، که در کوتاه ترین زمان ممکن امکان مطالبه چکتان و یا توقیف اموال صادر کننده چک را برای شما انجام میدهند. همچنین این دفتر اسناد رسمی با معرفی وکلای حرفهای به کسانی که زمان لازم برای پیگیری چک را ندارند میتواند کمک شایانی کند.
تماس بگیرید
- مشاوره تلفنی: 09102939516
- ساعت کاری: ۳ عصر تا ۹ شب
- واتساپ: کلیک کنید
مشاوره کاملاً رایگان است!
ثبت ديدگاه