اگر دارای این سوالات هستید با بهترین وکیل مهریه در کرج مشورت کنید. آیا با همسر خود برای بخشش مهریه توافق کرده اید و به دنبال روشی بدون بازگشت هستید ؟ آیا بعد از بخشش دچار پشیمانی شده اید ؟  آیا دنبال مراحل قانونی آن هستید؟ سید محمد جواد بلندی سر دفتر اسناد رسمی به شما کمک میکند در این مقاله هر انچه درباره مهریه میخواهید را بدانید.

در این مطلب می خوانید

توضیحات سید محمد جواد بلندی وکیل مهریه در کرج درباره این بحث و مسائل پیرامون آن حول محورهای زیر است:

وکیل مهریه در کرج را با دانش قبلی انتخاب کنید

قبل از اقدام قانونی برای تنظیم هرگونه سند با مطالعه و دانش کافی گام بردارید تا با موانع و مشکلات پیش رو آشنا شده و راه هموارتری در پیش بگیرید. یکی از روش های آشنایی ، مشورت با مشاور حقوقی خبره میباشد که به تمام پیچ و خم ها و مفاد قانونی مسلط باشد.

1- قاعده و قانون:

برای مهریه نیز به وکیل مجرب و آگاه در این زمینه نیاز دارید. تا هنگام مراجعه به دفاتر اسناد رسمی دچار سردرگمی نشوید.

در ادامه به تمامی موارد پیرامون این بحث اشاره خواهد شد.

2- درباره سند ابراء چه میدانید؟

اگر زوجه بخواهد صداق خود را ببخشد به صورت توافقی چه از نظر خانم و چه از نظر آقا قابلیت برگشت نداشته باشد بهترین حالت سند ابراء است که توسط دفاتر اسناد رسمی تنظیم میشود نه در دفترخانه های ازدواج و یا طلاق . ابراء در قانون مدنی به معنای صرفنظر کردن است.

برای آگاهی از پاسخ سوالات خود با بهترین وکیل مهریه در کرج تماس بگیرید.

درباره سند ابراء بیشتر بدانید:

ابراء به معنی گذشتن از حق خود به اختیار است . ابراء عبارت است از حقوقی که توسط طلبکار یا دائن صورت میپذیرد و شخص دیگری در آن نقش ندارد. در آن طلبکار اختیاری و رایگان از حق خود چشم پوشی میکند . ماده 289 قانون مدنی به تعریف این موضوع پرداخته است.

اختیار زن:

زن مختار است در صورت خواست خود یا توافق با همسرش، زوج خود را از پراخت مهریه مبری نماید که به این معنی است که دیگر حق رجوع ندارد و قابل توجه میباشد که ابراء شرایط فسخ ندارد.

مدارک و مراحل تنظیم سند ابراء:

مدارک مورد نیاز برای تنظیم سند ، مدارک شناسایی زوجین و عقدنامه میباشد. ابتدا از دفترخانه ازدوج استعلام گرفته میشود سپس اقدام به تنظیم سند میشود. وجود دوشاهد بهتر است اما ضرورتی ندارد.

وکیل مهریه در کرج با مشاوره های حقوقی نحوه بخشش مطابق با قانون مدنی

3- فرق دفاتر ازدواج با دفتر اسناد رسمی:

دفاتر ازدواج و طلاق تحت نظارت سازمان ثبت اسناد است . در این دفاتر ازدواج ، طلاق ، فسخ نکاح به صورت رسمی و قانونی ثبت میگردد و مدارک قانونی به زوجین داده میشود.

دفاتر اسناد رسمی ، تحت نظارت سازمان ثبت اسناد و املاک زیرنظر قوه قضاییه است که توسط سر دفتر اداره می گردد.

مشاوره های بخشش مهریه در کرج میتواند به شما در کسب اطلاعات لازم کمک کند.

توافق برای بخشش

برای بخشیدن  نیازی به اجازه پدر نیست و از نظر قانونی بلامانع است اما در مواردی که بخشش یک طرفه است و در ازای آن حق طلاق گرفته نمیشود دفاتر اسناد اشخاصی را به عنوان شاهد میخواهند.

1- اعتبار دست خط:

اگر خانم یا زوجه در منزل یا هر جای دیگری روی یک برگه کاغذ با دست خط خود بنویسد که مهریه خودش را به همسرش بخشیده است این بخشش مورد قبول هست ولی اولا قابلیت رجوع دارد.

2- ابطال توسط دادگاه:

دوما اگر اعتراض داشته باشد و اثبات کند در شرایط و با اجبار شوهرش نوشته است برگه دستخط  ارزشی ندارد و قابلیت ابطال توسط دادگاه وجود دارد البته که در مراجع ثبتی و دفاتر اسناد رسمی قابل استناد نبوده و ترتیب اثر نمی دهند.

3- اعلام شفاهی:

همچنین اگر خانم به صورت شفاهی با وجود شاهد بخشش را اعلام کند و شاهدین شهادت دهند که این گفته درست است باز هم در دفتر اسناد رسمی اعتباری ندارد.

4- روش قانونی:

تنها راه قانونی و معتبر در این مسئله مراجعه خانم به دفاتر ثبت اسناد میباشد. در واقع لازم است بدانید توافق برای بخشش مهریه در قبال حق طلاق امری معمول و امکان پذیر است.

بیشتر بخوانید: چطور بهترین وکیل طلاق در کرج را پیدا کنم؟

5- بخشش در مقابل حق طلاق:

خانم ها میتوانند به دفاتر اسناد رسمی برای گرفتن حق طلاق مراجعه کنند  و در قبال بخشش مهریه حق طلاق را از مرد بگیرند ( در واقع وکالت در طلاق ) به همین جهت از مهریه خود صرفنظر کرده و به همسرشان مهریه را ابراء می کنند.

استعفاء از وکالت طلاق:

ولی نکته ای حائز اهمیت این است که اگر خانم از وکالت طلاق گرفته شده صرف‌نظر کند و استعفاء دهد امکان بازگشت  وجود ندارد.

بدون قابلیت بازگشت:

تاکید میشود که در صورتی که وکالت در طلاق بازگرداننده شود.  هیچگاه مهریه باز نخواهد گشت و اگر برای مهریه ابرا نوشته شده باشد دیگر قابلیت برگشت ندارد.

دین یا بدهی جدید آقا:

پس خانم ها باید دقت کنند از وکالت خود استعفاء ندهند مگر اینکه آقا دین (بدهی ) جدیدی را به نفع همسرش ایجاد کند که جایگزین آن شود

نقش وکیل در تغییر شرایط ضمن عقد، بعد از عقد و ازدواج

آیا میتوان در موارد عقدنامه تغییراتی همچون  کاهش، افزایش و  وصول و… ایجاد کرد؟

1- افزایش بعد از عقد:

شاید تا به حال درباره اینکه افزایش مهریه منع قانونی دارد چیزی نشنیده باشید ولی باید بدانید که کاملا صحت دارد. زوجین برای افزایش میتوانند از وصول چک، سفته و یا چنین مواردی استفاده کنند اما باید بدانید که دیگر عنوان صداق ندارد.

2-کاهش:

نحله تعیین شده در سند ازدواج قابل تغییر نیست بنابراین کاهش  نیز همچون افزایش آن منع قانونی دارد و زن تنها میتواند با استفاده از سند ابراء آن را به طور کامل ببخشد و بداند که دیگرقابل بازگشت نیست.

به شما خواهیم گفت نحوه وصول مهریه چه روش هایی دارد؟

3- شرایط وصول و یا به اجرا گذاشتن آن:

گام اول رجوع به دفتر ازدواجی است که آن جا عقد ثبت شده است و درخواست صدور اجراییه،  میتوان این کار را به وکیل سپرد و یا شخص خود انجام دهد.

درخواست اجرا:

در گام بعدی مراجعه به اداره ثبت اسناد  است و درخواست اجرا است.

آیا گرفتن مهریه بدون طلاق ممکن است؟

لازم به ذکر است برای گرفتن مهریه نیازی به طلاق نیست و بدون طلاق هم میتوان اقدام برای وصول کرد. اصلا طلب کردن آن با هیچ مسئله ای ارتباط ندارد حتی اگر زن خانه را ترک کرده باشد یا موجب خیانت شده باشد ولو اینکه رابطه نامشروع داشته باشد نیز میتواند آن را طلب کند.

1- جاری شدن عقد:

صداق جز در مواردی که زن آن را ببخشد به محض جاری شدن عقد قابل مطالبه است حتی پس از مرگ.

آیا امکان مطالبه مهریه بعد از مرگ شوهر وجود دارد؟

2- مطالبه پس از فوت اقا:

زن میتواند پس از فوت همسر خود تمام نحله را از ماترک شوهرش اموال به جا مانده دریافت کند و اگر ارثیه و ماترکی نداشته باشد و اموال باقیمانده پاسخگویی مطالبه کامل نباشد وراث تعهد و مسئولیتی در پرداخت باقی مانده  ندارند.

2- وضعیت پرداخت  بعد از فوت خانم:

بعد از جاری شدن عقد ، زن مالک تمام مهر خود میشود و وراث زن پس از مرگ آن میتوانند تمام آن را از شوهر وی مطالبه کنند.

3- باکره بودن:

اگر زن باکره باشد و نزدیکی با شوهر خود نداشته باشد و طلاق بگیرید صداق نصف خواهد شد اما این شرایط  برای فوت همسر قبل از نزدیکی صدق نمیکند و تنها طلاق میتواند باعث نصف شدن آن شود.

دریافت صداق کامل بعد از عقد:

چنانچه زن حق صداق خود را بعد از نکاح کامل دریافت کرده باشد ولی این ازدواج منجر به طلاق شده باشد و با همسر خود نزدیکی نداشته باشد و در صورت باکره بودن باید نصف آن را به همسرش پس بدهد.

مشاوره وکیل مهریه در کرج از دفتر اسناد رسمی

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاورۀ حقوقی تخصصی در زمینۀ وکیل مهریه در کرج با ما تماس بگیرید:

تماس بگیرید

5/5 - (1 امتیاز)