اجرت‌المثل چیست ؟

اجرت‌المثل به معنای حق‌الزحمه کارهایی است که زوجه در منزل زوج با عدم قصد تبرا انجام می‌دهد و در قانون و شرع مقدس اسلام برای این کارها مبلغی پیش‌بینی‌شده است و زوجه می‌تواند حقوق قانونی خویش را مطالبه یا آن را اسقاط نماید.

اجرت المثل چیست؟

معیار تعیین اجرت‌المثل چیست؟

دادگاه جلسه دادرسی تشکیل داده و در صورت مستحق بودن زوجه موضوع را به کارشناسی محول می‌کند. کارشناس با عنایت به اظهارات طرفین و در نظر گرفتن اشتغال زن و تحصیلات ایشان و محل سکونت و موارد دیگر نظر خود را اعلام می‌نماید و زوج و زوجه می‌توانند به این نظر اعتراض نمایند.

معیار تعیین اجرت المثل

آیا در دعوای مطالبه اجرت‌المثل امکان تقسیط اجرت‌المثل برای زوج وجود دارد؟

درصورتی‌که زوج مالی برای پرداخت و توقیف نداشته باشد، می‌تواند دادخواستی با عنوان تقسیط اجرت‌المثل به دادگاه ارائه دهد و دادگاه با در نظر گرفتن شرایط فرد و احراز اعسار او حکم به تقسیط خواهد داد.

آیا در خصوص مطالبه اجرت‌المثل امکان جلب زوج وجود دارد؟

درصورتی‌که حکم قطعی صادر شود و اجراییه صادرشده و زوج هیچ‌گونه اقدامی از تاریخ صدور اجراییه تا یک ماه انجام ندهد و دادخواست تقسیط نیز ندهد با حکم دادگاه و درخواست زوجه جلب می‌شود.

امکان جلب زوج برای اجرت المثل

نکته : درصورتی‌که پرونده در دادگاه به جریان افتاده باشد و قاضی طرفین را دعوت کرده و اولین جلسه دادرسی تشکیل شود و زوجه ادعا کند که فعالیت‌های زیادی در منزل انجام داده و انجام این فعالیت‌ها بدون قصد تبرا بوده، در این صورت یا زوج قبول می‌کند یا منکر می‌شود. اگر زوج قبول کرد باید اجرت‌المثل زوجه را به ایشان پرداخت کند و اگر زوج منکر شد زوجه باید ادعای خود را ثابت نماید و در صورت عدم اثبات این موضوع به زوجه اجرت‌المثل تعلق نخواهد گرفت.

تفاوت نحله و اجرت‌المثل چیست ؟

نحله در لغت به معنی بخشش و در اصطلاح حقوقی مبلغی است که دادگاه بر طبق شرایطی که تعیین می‌کند مرد را موظف به پرداخت آن می‌نماید.

۱- برای معین کردن مبلغ نحله کارشناسی صورت نمی‌گیرد و قاضی با در نظر گرفتن تعداد سال‌هایی که زوجین باهم زندگی کرده‌اند، نوع کار‌هایی که زوجه در خانه زوج انجام داده است و وضعیت مالی مرد مبلغی را تعیین می‌کند.

۲- یکی از شروط که در رابطه با استحقاق زوجه برای دریافت نحله وجود دارد، آن است که باید مرد دادخواست طلاق داده و برای این دادخواست عذر موجهی وجود نداشته باشد؛ بنابراین در زمان زندگی مشترک نحله به زوجه تعلق نمی‌گیرد.

۳- اگر زوجه از انجام وظایف زناشویی قصور کرده است و یا ازنظر دادگاه برای طلاق موجه محسوب شود ، دیگر نحله به زوجه تعلق نمی‌گیرد.

اجرت‌المثل درواقع حق‌الزحمه اموری است که زوجه در منزل زوج انجام داده است و وظیفه‌ای در خصوص انجام آن‌ها نداشته است و زن استحقاق دریافت اجرت‌المثل را دارد. در‌حالی‌که نحله بخششی از جانب شوهر بود و لزومی ندارد که زن بابت دریافت آن کاری انجام داده باشد.

نکته : امکان ارائه دادخواست اعصار از سوی زوج برای تقسیط نحله وجود دارد.

مدارک لازم برای دریافت نحله و اجرت‌المثل

۱-سند ازدواج

2- اصل شناسنامه زن
۳- اصل کارت ملی زن

آیا اجرت المثل زوجه از ماترک متوفی قابل وصول است ؟

 بلهزوجه می‌تو اند در صورت مطالبه، اجرت المثل ایام زندگی مشترک خود را از ماترک زوج متوفی با جلب نظر کارشناس مطالبه کند

اجرت المثل متوفی

نمونه دادخواست مطالبه نحله یا اجرت‌المثل:


ریاست محترم دادگاه خانواده
با سلام
این‌جانب به‌موجب سند عقدنامه شماره …………در تاریخ…………به عقد دائم آقای…………….. درآمده‌ام و از زمان شروع زندگی مشترک به تاریخ……….. تا اکنون به دستور ایشان و بدون قصد تبرا، کلیه امور خانه‌داری اعم از آشپزی، نظافت و نگهداری و تربیت فرزندان را که به لحاظ شرعی و قانونی وظیفه این‌جانب نبوده است، انجام داده‌ام؛ اما تاکنون هیچ‌گونه مزدی بابت انجام این امور دریافت نکرده‌ام. حال از دادگاه محترم تقاضا دارم که مستند به مواد ۳۳۶ قانون مدنی و ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده مبلغ نحله / اجرت‌المثل این‌جانب تعیین و حکم به پرداخت آن توسط خوانده به‌علاوه جمیع هزینه‌های دادرسی صادر گردد.

در دفاتر اسناد رسمی در سند اقرارنامه غیرمالی با توافق طرفین و اراده صریح مقر یا همان زوجه ، زن تصمیم می‌گیرد که از حقوق مالی خود صرف‌نظر کند یا خیر و اگر صرف‌نظر کرد هرگونه ادعا و اعتراض بعدی از ایشان سلب و ساقط می‌شود و تحت هیچ شرایطی دیگر اجرت‌المثل و نحله اسقاط شده قابل مطالبه مجدد نیست.

نمونه سند اقرارنامه غیرمالی که در آن به اسقاط اجرت‌المثل و نحله اشاره‌شده است:

به‌موجب اين سند رسمي اقرار و اظهار صريح نمود مبني بر اينكه از كليه حق و طلب خود در خصوص مهريه و صداق مندرج در سند نکاحیه مذكور و حقوق متعلقه اعم از نفقه ، نحله ، اجرت‌المثل و ساير حقوق مالي خود نسبت به آقاي ……..(زوج) با مشخصات فوق‌الذکر مديون آن سند صرف‌نظر نموده و می‌نماید ، بنابراين ما في الذمه مديون نامبرده در آن سند در مقابل مشاراليه ابراء و ساقط و مشاراليه بري الذمه می‌گردد.

5/5 - (1 امتیاز)