با سلام خدمت بینندگان عزیز سایت دفتر اسناد رسمی ۱۱۷ کرج

در خصوص اسنادی که برای نقل و انتقال ملک تنظیم می کنیم معمولاً اداره دارایی (امور مالیاتی) مبلغی را به ما اعلام می کند که هزینه ها و حقوق دولتی بر اساس این مبلغ محاسبه شده و مبلغ اصلی در سند قید نمی شود.

حالا اگر به هر دلیلی با یکدیگر به اختلاف برسید ، باید به قراردادی که بین خود دارید ارجاع کنید اما بهتر است که از دفتر اسناد رسمی بخواهید مبلغ کل و شرایط و نحوه ی پرداخت را در سند قید کند تا دیگر اصلاً لازم به نگه داشتن قرارداد نباشد.

ضمن اینکه فرق اسناد عادی و اسناد رسمی هم در همین است اگر شما ادعا دارید ، مبلغی داده نشده و طرف مقابل منکر بشود بار اثبات بر عهده خود شماست.

اما در اسناد رسمی این اتفاق نمی افتد سند رسمی است و فرد فقط می تواند بازگو کند این سند جعلی است که بار اثبات هم با خودش است.

ولی در اسناد عادی برعکس اگر شما مدعی هستید از طرف مقابلتان فرضاً ده هزار تومان طلب دارید که هشت هزار تومان اش را دریافت کرده اید و فرد مقابلتان هم مدعی می شود که من این پول را پرداخت کرده ام ، بار اثبات در اسناد عادی بر عهده ی شکایت کننده است.

نکته ی قابل توجه این است که دیگر لازم به نگه داشتن قرارداد برای همیشه نیست چون در سند رسمی مطالباتتان قید شده است پس این نکته را در قراردادهایتان لحاظ کنید و از دفتر اسناد رسمی بخواهید مبلغ اصلی ، نحوه پرداخت و ریز مبالغ که پرداخت کردید را در قسمت شرایط و متون حقوقی قید کند.

اطلاعات بیشتر را می توانید در لینک روبرو از اینستاگرام من مشاهده کنید: https://www.instagram.com/p/CJa-6CtDQ5n/

ارادتمند شما سید محمد جواد بلندی

سردفتر دفتر اسناد رسمی شماره ۱۱۷ کرج

امتیاز دهید