با سلام خدمت بینندگان عزیز سایت دفتر اسناد رسمی ۱۱۷ کرج

امروز می خواهم در مورد عوارض خودرو که بسیار محل بحث و جدل است و برخی خریداران که حقوق شان در این مورد ضایع می شود صحبت کنم.

ببینید زمانی هست که شما خودرو یی را به علت نداشتن وقت به صورت وکالتی خرید می کنید و اصلاً در دفتر اسناد رسمی حاضر نمی شوید فقط به فروشنده می گویید وکالت فروش را به نام من تنظیم کن بیار تا تسویه حساب نهایی را انجام بدهیم ، فروشنده هم خودش به دفتر اسناد رسمی مراجعه کرده سند وکالت فروش بنام شما تنظیم کرده و به شما تحویل می دهد و شما هم به عوارض اش دقت نمی کنید.

دفاتر اسناد رسمی هم می توانند به موجب ماده 42 قانون ارزش افزوده با عوارض سال قبل نسبت به تنظیم سند اقدام کنند.

در نتیجه عوارض سال جاری پرداخت نمی شود ، شما هم به این نکته توجه نمی کنید و زمانی که برای انتقال سند به نام خودتان اقدام می کنید متوجه این موضوع می شوید.

حال برخی به دفتر اسناد رسمی مربوطه مراجعه می کنند و عنوان می کنند که چرا شما عوارض این خودرو را تمام و کمال دریافت نکردی و سند تنظیم کردی خب همانطور که در بالا گفتم ما می توانیم به موجب ماده 42 قانون ارزش افزوده سند را به این شیوه تنظیم کنیم.

نکته ی اول :

در بسیاری از شهرستان ها عوارض سالیانه فقط بابت همان سال آخر پرداخت و دریافت می شود و به عوارض سال های قبلی هیچ توجهی نمی شود حال عیبی هم ندارد اگر به عوارض سال های قبل توجه شده و فقط سال آخر دریافت شده باشد باید کل فیش هارا داشته باشید اگر نه باید از فروشنده که ماشین را به نام شما انتقال می دهد مفاصاحساب کامل دریافت کنید یعنی مفاصاحساب سالیانه بگیرید تا گواهی بشود که این عوارض از اول تا پایان سال جاری پرداخت و تسویه حساب شده است.

نکته ی دوم :

حواستان باشد دیده شده که برخی مراجع و دفاتر اعلام می کنند که ما می توانیم عوارض را برای شما پرداخت کنیم و حتی درصدی را به خودتان برگردانیم متاسفانه این دست عوارض ها که مشخص نیست مبنای قانونی دارند یا نه هم دیده می شود.

مثلاً عوارض در یک شهر پرداخت شده ولی گواهی اش در شهر دیگر صادر می شود ، برخی از این گواهی ها اصلاً اصالت ندارند.

پس یادتان باشد آخرین فیش ملاک نیست بلکه اگر آخرین مفاصاحساب کامل باشد ملاک است.

دریافت مفاصاحساب کامل عوارض خودرو به عهده ی دفاتر اسناد رسمی نیست بلکه شهرداری موظف است که استعلام تمامی عوارض های پرداختی برای هر سال را گرفته و در گواهی مفاصاحساب کامل شما درج کند و سپس فیش صادر کند اگر عوارض سال های ماقبل اش را استعلام نکند یا از شما نخواهد ، عوارض برای آخرین سال (سال جاری) صادر می شود.

پس در نتیجه برای اینکه در معامله هایتان متضرر نشوید حتماً اگر قصد خرید خودرویی را به صورت قطعی یا وکالتی دارید ، باید بابت عوارض مفاصاحساب کامل دریافت کنید.

اطلاعات بیشتر را می توانید در لینک روبرو از اینستاگرام من مشاهده کنید: https://www.instagram.com/p/CJWXdhlDLPC/

ارادتمند شما سید محمد جواد بلندی

سردفتر دفتر اسناد رسمی شماره ۱۱۷ کرج

5/5 - (1 امتیاز)