با سلام خدمت بینندگان عزیز سایت دفتر اسناد رسمی ۱۱۷ کرج

یکی از مدارکی که دفاتر اسناد رسمی از مراجعه کننده هایی که قصد نقل و انتقال ملک را دارند یا می خواهند سندی را در رابطه با ملک تنظیم کنند مطالبه می کنند بنچاق است.

که اکثر اوقات افراد بنچاق را همراه خود ندارند و سند مالکیت را ارائه می کنند و می گویند همین سند است ، وقتی که این سند هست دیگر چه نیازی به بنچاق است ؟

در جواب به سوال بالا اجازه دهید توضیح مختصری را در رابطه با بنچاق به شما بدهم.

در زمان های قدیم که ثبت اسناد به روالی که امروز انجام می پذیرد نبود ، مردم معاملات خود را بر روی برگه ای بین خودشان می نوشتند بعد این قراردادشان را پیش فرد عالِمی می بردند و اون شخص هم صحت این معامله را تایید می کرد و در واقع رسمی اش می کرد.

یا شاهد انجام معامله بود یا طرفین پیش فرد عالِم یا مرجع تقلیدشان حاضر می شدند و ایشون این قرارداد را تنظیم می کرد.

درواقع کلمه ی محضر هم از همین جا باب شده است در واقع طرفین به محضر فرد عالِم می رسیدند و فرد عالِم که این معاملات و قراردادها را تایید می کرد وجهه ی رسمی پیدا می کرد و اسمش می شد بنچاق سپس آرام آرام دفاتر اسناد رسمی شروع به کار کردند و دیگر ثبت رسمی اتفاق افتاد و بنچاق رسمی از طرف دفتر خانه صادر و به طرفین داده می شد.

که بعداً سند مالکیت هم اضافه شد ، حالا کاری که سازمان ثبت اسناد انجام می دهد این است که نقل و انتقالی که در دفاتر اسناد رسمی اتفاق می افتد را در سیستم سازمان ثبت می کند و سند مالکیتی که به نام مالک قبلی صادر کرده را به نام خریدار جدید تغییر نام می دهد.

پس الان با دو موضوع سرو کار داریم یک برگه ای که نام اش بنچاق است و سند رسمی است که از جانب دفاتر اسناد رسمی به نام خریدار تنظیم می شود و تحویل اش می دهد سپس سند مالکیت به اداره ثبت اسناد و املاک ارسال شده و سند تعویض می گردد و یک سند مالکیت جدید به نام افراد به آدرس قید شده پست می گردد.

حال بنچاق چه کاربردی دارد ؟! خب یک سری شروط ضمن العقد در بنچاق قید می شود مثل شرط حق فسخ مثل استفاده ی مادام العمر مالک از منافع و از این دست صحبت ها که این عبارات در سند مالکیت قید نمی شود حال به لحاظ سیستمی شدن و شرایطی که الان حاکم است این موضوعات هم در سند مالکیت قید می شود به جز آن دسته از اسنادی که دفترچه ای هستند یا در قدیم داخل متن بنچاق شان موضوعی را قید کرده اند.

پس تا کامل بنچاق را مطالعه نکرده اید سند نقل و انتقال انجام ندهید. چرا ؟

چون سند را نقل و انتقال می دهید یا شما خریدار یک ملکی هستید ، نقل و انتقال می کنید پول رد و بدل می کنید. خریدار هم جای دیگری پول را هزینه می کند. بعد در دفتر اسناد رسمی متوجه می شوید که ای بابا در بنچاق مالکیت ایشان یک سری شروطی قید شده که حق معامله را نداشته حالا تا شما بیاید برید اثبات حق بکنید باید پروسه ی زمانبری را طی کنید و اذیت می شوید پس برای اینکه معاملاتتان سخت نشود در همان بدو معامله مدارک را تکمیل و با چشم خودتان نگاه کنید ، متن بنچاق یا سند قطعی را کامل بخوانید سپس اگر شرط و شروطی نبود بعداقدام به معامله کنید.

در نتیجه بنچاق یا برگه ی سند رسمی ای که دفتر اسناد رسمی به شما می دهد برای نقل و انتقال است.

 سند مالکیت هم که تعریف خاص خودش را دارد و بعد از انتقال در دفتر اسناد رسمی سند در اداره ثبت به نام فرد جدید تعویض می شود و این دو برگ با هم دلیل بر مالکیت یک شخص است پس حتماً در معاملاتتان به این موضوع دقت کنید. حتماً بنچاق را رویت کنید. بعد معامله انجام بدهید و یادتان باشد به هر اداره ای هم که مراجعه می کنید اصل مدارک را تحویل ندهید برای اینکه هر اداره یا سازمانی مدارک را از شما گرفته ، رویت می کند سپس باید برای خودش از مدارک کپی بگیرد و اصل را به شما عودت دهد اگر این کار را نکند شما باید دوباره به دفتر اسناد رسمی مراجعه کرده و درخواست رونوشت بدهید که یک پروسه ی زمان بر و هزینه بر است.

اطلاعات بیشتر را می توانید در لینک روبرو از اینستاگرام من مشاهده کنید: https://www.instagram.com/p/CJBhs35D5cm/

ارادتمند شما سید محمد جواد بلندی

سردفتر دفتر اسناد رسمی شماره ۱۱۷ کرج

امتیاز دهید