با سلام خدمت بینندگان عزیز سایت دفتر اسناد رسمی ۱۱۷ کرج

گاهی اوقات دیده شده افراد در وکالتی که به شخصی اعطا می کنند که در اکثر موارد هم وکالت در طلاق است مراجعه می کنند و می گویند چرا در متن وکالتشان عبارت حق ضم وکیل را از خود سلب و ساقط نمود قید نشده است ؟

حال با هر هدفی که دارند ممکن است منصرف شده باشند یا نمی خواهند وکیل بتواند امور مربوط به وکالتنامه را انجام بدهد و می خواهند مانعی ایجاد کنند و قصد ضم وکیل را دارند.

منظور از ضم وکیل چیست ؟

یعنی یک وکیل دیگر را به وکالتنامه ضمیمه یا اضافه کنند که بموجب قوانین این امکان وجود ندارد و من هم این عبارت را در اسنادم قید نمی کنم و بعضی از افراد عنوان می کنند که چرا شما این حق را سلب و ساقط نمی کنید یا اصلاً مراجعاتی هست که می گویند در متن وکالت من این عبارت قید نشده و شما باید ضم وکیل انجام بدهید.

اما چرا نمی شود این عبارت را اضافه کرد ؟

اولاً نیازی به تصریح در وکالتنامه ندارد.

دوماً زمانی که شما با یک نفر قراردادی منعقد می کنید اگر کلمه ای اشتباه قید شده باشد یا از قلم افتاده باشد باید شخص مقابل در دفتر اسناد رسمی حاضر شده و دوباره بتوافق هم مورد اشتباه را برطرف کنید.

در خصوص وکالت هم همین است ، وکالت عقدی است که اتفاق افتاده و اگر قرار است موردی به وکالت اضافه بشود ، وکیل باید دوباره در دفتر اسناد رسمی حاضر شده و شما دوباره عقدی منعقد کنید که بشود موردی را به آن اضافه کرد که خب معمولاً هم شخص وکیل اصلاً حاضر نمی شود و ممکن است با هم اختلافات زیادی داشته باشند.

به فرض مثال : موکل (شخصی که وکالت داده) از وکالتش منصرف شده و می خواهد در انجام امور وکالت توسط وکیل ممانعت کند که نتواند ادامه ی مسیر را بدهد ، فرضاً مردی وکالت در طلاق داده و نمی خواهد همسرش بتواند طلاق بگیرد یا برعکس خانمی به همسرش وکالت در بخشش مهریه و انجام پروسه ی امور قضائی داده ولی الان نمی خواهد همسرش بتواند امور مربوط به مهریه را انجام داده و از جانب ایشان مهریه را ببخشد یا ابرا کند ، می خواهد جلوی وکالت را بگیرد و فکر می کند که با ضم وکیل می تواند خللی در انجام این امور ایجاد کند.

پس برای اضافه کردن عبارت ضم وکیل صرف این که در متن وکالتنامه هم قید نشده باشد نیاز به حضور مجدد وکیل دارید و اگر وکیل حاضر بشود که دیگر اصلاً این مسائل پیش نمی آید ولی چون حاضر نمی شود شما هم این حق و اختیار را ندارید.

اطلاعات بیشتر را می توانید در لینک روبرو از اینستاگرام من مشاهده کنید: https://www.instagram.com/p/CI3mvifjgMZ/

ارادتمند شما سید محمد جواد بلندی

سردفتر دفتر اسناد رسمی شماره ۱۱۷ کرج

1/5 - (1 امتیاز)