با سلام خدمت بینندگان عزیز سایت دفتر اسناد رسمی ۱۱۷ کرج

خیلی پیش می آید که یکی از وراث سهم الارث نمی خواهند و یا قصد بخشش به شخص دیگری را دارند و می پرسند آیا می توان سند هبه یا صلح تنظیم کرد ؟

بله این قابلیت وجود دارد ولی اینگونه نیست که قبل از اینکه مالیات بر ارث ترکه پرداخت بشود بتوان نسبت به اموال متوفی سندی تنظیم کرد ، کلاً در خصوص اموال ماترک باید مالیات بر ارث پرداخت گردد

در خصوص املاک هم سند مالکیت نسبت به سهم الارث وراث صادر می شود ، سپس شخص می تواند سهم الارث اش را به نام هر کسی که می خواهد انتقال بدهد ، صلح یا قطعی کند.

در خصوص خودرو هم می تواند سهم الارث اش را پس از اینکه تعویض پلاک انجام شد انتقال بدهد تا نسبت به سهم اش سند قطعی تنظیم بشود.

اما گاهی اوقات افراد فکر می کنند نیازی به پرداخت مالیات بر ارث نیست و صرفاً با گرفتن گواهی انحصار وراثت و مشخص شدن وراث ، ورثه می توانند سهم شان را به دیگری انتقال بدهند یا به نفع شخص دیگری صلح انجام بدهند ، لازم به ذکر است در قوانین مدنی ما این اجازه داده شده و شما می توانید هر حقی که دارید را صلح کنید ولی در قوانین ثبتی وقتی می خواهید سند صلح تنظیم کنید باید یکسری تشریفات قانونی را طی کنید چون وقتی انتقال مالکیت در قالب عقد صلح انجام می شود یکسری اموال به نام شخص دیگری می شود که باید تشریفات قانونی را طی کنید.

تشریفات قانونی اش چیست :

مالیات بر ارث باید پرداخت گردد.

اگر اموال متوفی ملک است باید سند مالکیت صادر شود سپس استعلامات اخذ شود و بعد اجازه ی انتقال دارید.

اگر هم اموال متوفی خودرو است باید اول تعویض پلاک شود سپس زمانی که سهم الارث شما در مالکیت خودتان مستقر شد بعد اجازه ی انتقال قطعی دارید لازم به ذکر است اگر پلاک به نام متوفی است نیاز به تعویض پلاک دارد در هر صورت اول باید تکلیف پلاک روشن شود یا به نام یکی از ورثه بشود بعد شما می توانید سهم الارث خودتان را انتقال بدهید.

اما متاسفانه دیده شده که سندی در قالب صلح تنظیم شده و ورثه حقوقشان را به فرد دیگری صلح کرده اند در صورتی که این سند اشتباه است و تخلف از قوانین محسوب می شود ، همسر متوفی می تواند  نسبت به سهم زوجه مبنی بر اینکه من در خصوص اموال غیر منقول مبلغی از ورثه این شخص به نسبت سهم خود دریافت کرده ام اقرانامه ای تنظیم کند و دیگر هیچ حقی در خصوص املاک نداشته باشد.

در خصوص خودرو که اموال منقول محسوب می شود چون از اصلش می برد ( بموجب قانون سهم الارث زوجه یک هشتم از پول و مبلغ اموال غیر منقول و یک هشتم از خود اموال منقول ) باید نقل و انتقال صورت بگیرد فقط در خصوص اموال غیر منقول است که از بهایش می برد در سایر اموال و اموال منقول باید نقل و انتقال صورت بگیرد نقل و انتقال اش به چه صورت است ؟

مالیات بر ارث حتماً باید پرداخت بشود استعلاماتی اگر دارد گرفته بشود و عیناً مانند یک خریدار و فروشنده نقل و انتقال بشود پس این دیدگاه که فکر میکنند می توانند سهم الارث اشان را قبل از تشریفات قانونی به دیگری صلح کنند دیدگاه اشتباهی است و تشریفات اداری فراوان دارد البته اگر اموال زیاد باشد راه حل دیگری دارد که با گرفتن مالیات بر ارث بدون نقل و انتقال ، جابجایی هایی در سهم و ارث صورت بگیرد که در پست های بعدی راه حل اش را برایتان توضیح خواهم داد.

اطلاعات بیشتر را می توانید در لینک روبرو از اینستاگرام من مشاهده کنید: https://www.instagram.com/p/CIx5w5hjMIb/

ارادتمند شما سید محمد جواد بلندی

سردفتر دفتر اسناد رسمی شماره ۱۱۷ کرج

5/5 - (1 امتیاز)