با سلام خدمت بینندگان سایت دفتر اسناد رسمی ۱۱۷ کرج

در خصوص طرح برون سپاری اخذ مالیات نقل و انتقال املاک مسکونی که به دفاتر اسناد رسمی در اجرای تکلیف قانونی مقرر در تبصره ۴ ماده ۱۸۷ قانون مالیات های مستقیم و آیین نامه اجرایی اجرا شده و به نوعی برون سپاری شده است لازم دانستم که اطلاعاتی را با شما عزیزان در اشتراک بگذارم ببینید در حال حاضر وظیفه ای که به دفاتر اسناد رسمی سپرده شده است املاک با کاربری مسکونی ، آپارتمان ها و خانه های ویلایی است اما چندین مورد هست که خود فروشنده باید همانند روال سابق به صورت حضوری و فیزیکی برای دریافت گواهی اقدام کند :

  1. زمانی که باقانون تسهیل تنظیم اسناد سند تنظیم شده باشد یعنی معامله ی قبلی ای که به نام فروشنده فعلی صورت گرفته قبلا گواهی دارایی اش دریافت نشده باشد و بدهکار باشد ، خریدار باید به صورت فیزیکی و حضوری اقدام کند که در داخل بنچاق یا سند رسمی ای که نقل و انتقال بنام شخص فروشنده فعلی صورت گرفته مشخص است که گواهی دارایی اخذ نشده است.
  2. زمانی که سند وراثتی و بنام متوفی باشد.
  3. در صورتی که نقل و انتقال قطعی نباشد مانند صلح ، صلح قطعی یا صلح با حق فسخ.
  4. زمانی که نقل و انتقالات به صورت قهری انجام بشود یعنی محاکم یا اجرای ثبت دستور به  انتقال می دهند در این موارد هم بازهم به شیوه ی سابق باید عمل کرد.

 چون بعضی از مراجعین اصرار دارند که خود دفاتر اسناد رسمی باید این گواهی را دریافت کنند و وظیفه ی ما نیست به همین خاطر لازم دانستم که در این خصوص اطلاعاتی را با شما عزیزان در اشتراک بگذارم.

اطلاعات بیشتر را می توانید در لینک روبرو از اینستاگرام من مشاهده کنید : https://www.instagram.com/p/CG8KA4WBgsQ/

منبع : https://tax.gov.ir/action/do/news/6015/

ارادتمند شما سید محمد جواد بلندی

سردفتر دفتر اسناد رسمی شماره 117 کرج

امتیاز دهید