تنظیم سند بدون پایان کار/ راه انتقال سند بدون پایان کار چیست؟⭐14022024-01-22T18:05:22+03:30

تنظیم سند بدون پایان کار/ راه انتقال سند بدون پایان کار چیست؟

بعد از آنکه ملکی ساخته شده و آماده‌ی بهره‌برداری می‌شود، مالک بایستی با مراجعه به شهرداری منطقه‌ای که ملک در آن قرار گرفته است، نسبت به اخذ یک مجوز اقدام نماید که به این مجوز پایان کار ساختمان گفته می‌شود. وجود پایان کار برای هر ملکی شامل ساختمان‌های ویلایی، آپارتمان‌ها، مغازه‌ها، برج‌ها و… ضروری است.

برخی از مواردی که در بررسی کارشناس برای ارائه پایان کار شهرداری به ملک لحاظ شده و مورد بازرسی و توجه قرار می‌گیرد شامل نوع مصالح، ارتفاع، نمای ساختمان، مسائل ایمنی، عایق کاری و غیره است.

یکی از مهم‌ترین و متداول‌ترین سوالات شهروندان عزیز این است که آیا انتقال سند بدون پایان کار ممکن است؟ در این مقاله از دفترخانه ۱۱۷ کرج می‌کوشیم شما را با پاسخ دقیق به این سوال آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

انتقال سند بدون پایان کار

زیرنظر: سید محمدجواد بلندی

سید محمدجواد بلندی سردفتر دفترخانه شماره 117 کرج می‌باشد. وی دارای سال‌ها تجربۀ فعالیت حقوقی در زمینه ثبت اسناد مختلف قانونی است.

محمد جواد بلندی
دفترخانه اسناد رسمی 117 کرج

آیا پایان کار ضروری است؟

همانطور که برای شروع فرایند ساخت و ساز یک زمین یا بازسازی یک خانه کلنگی و ساخت یک آپارتمان به جای آن نیازمند دریافت پروانه ساخت از شهرداری منطقه هستید، بعد از پایان عملیات ساخت و ساز نیز نیازمند دریافت پایان کار می‌باشید. در واقع مجوز پایان کاری که توسط شهرداری منطقه اعطاء میشود به معنی آن است که ساختمان از نظر رعایت مقررات ساخت و نیز امور مربوط به خلافی‌ها مشکلی نداشته و آماده‌ی فروش، انتقال یا بهره‌برداری و سکونت است.

اگر مشکلی وجود داشته باشد، شهرداری معمولا از صدور پایان کار برای ملک امتناع می‌ورزد تا زمانی که مشکل مربوطه حل شود. در برخی مواقع نیز با پرداخت جرائم قانونی مربوطه پایان کار صادر می‌شود. حتی در مواردی ممکن است شهرداری نسبت به تخریب ملک اقدام نماید.

آیا پایان کار ضروری است
پایان کار با مالک یا سازنده

اخذ پایان کار با مالک است یا سازنده؟

به طور رایج اخذ پایان کار با سازنده می‌باشد. مگر آنکه در زمان تنظیم سند مشارکت در دفترخانه، موضوع دیگری نوشته شده باشد. در این صورت ممکن است تعهد دریافت پایان کار به مالک یا سازنده محول شده باشد.

همچنین لازم است بدانید اگرچه توقیف بودن یک ملک مانع از صدور سند رسمی برای ملک یا انتقال سند می‌شود، ولی مانعی برای ارائه پایان کار شهرداری به ملک نیست.

در صورتی که سازنده از پیگیری و اخذ پایان کار امتناع نماید و در صورتی که این امر در سند مشارکت در ساخت به مالک محول نشده باشد، مالک می‌تواند با مراجعه به دادگاه‌های حقوقی، دادخواست الزام سازنده به اخذ پایان کار را تقدیم دادگاه نماید.

استعلامات انتقال سند در دفترخانه اسناد رسمی

در زمانی که برای انتقال سند رسمی یک ملک به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه می‌کنید، برای آنکه انتقال سند انجام شود بایستی چندین استعلام مختلف صورت بگیرد که از جمله رایج‌ترین و مهم‌ترین آنها می‌توان موارد زیر را ذکر کرد:

  1. استعلام از اداره ثبت اسناد و املاک کشور
  2. استعلام از اداره دارایی
  3. استعلام از شهرداری ( صدور گواهی نوسازی و پایان کار به روز )

که در اینجا استعلام از شهرداری به معنی همان گواهی عدم خلاف ( برای ساختمان های در حال ساخت ) و دارا بودن پایان کار است.

نمونه پایان کار شهرداری

در تصویر زیر یک نمونه پایان کار صادر شده توسط شهرداری تهران را مشاهده می‌نمایید که به منزله پایان ساخت و ساز مورد قبول شهرداری می‌باشد:

نمونه پایان کار ساختمانی

آیا شهرداری ملزم به صدور پایان کار است؟

در صورتی که از ارائه پایان کار به مالک یا سازنده امتناع کند، ممکن است مالک یا سازنده به پرداخت جریمه محکوم و حتی نهایتا و پس از ارجاع به کمیسیون بدوی ماده 100 شهرداری به تخریب ساختمان منجر شود. که البته این رای بعدا توسط مالک و سازنده در دیوان عدالت اداری قابل اعتراض خواهد بود.

همچنین در صورتی که مالک و سازنده نسبت به عدم صدور پایان کار توسط شهرداری معترض باشند، طبق قانون این حق را دارند که از طریق پیگیری از مراجع قضایی نسبت به الزام نهاد شهرداری به صدور قانونی پایان کار ملک اقدام کنند.

قانون تسهیل تنظیم اسناد مصوب ۱۳۸۵

جزئیات این قانون در ادامه ذکر شده است:

ماده 1

دفاتر اسناد رسمی موظفند با رعایت بندهای زیرپس ازدریافت دلایل مالکیت وپاسخ استعلام از اداره ثبت محل به منظور تطبیق سند با دفتر املاک واعلام وضعیت ثبت (حسب مورد)وعدم بازداشت نسبت به تنظیم سند رسمی انتقال عین اراضی واملاک اقدام نمایند.

الف-گواهی پایان ساختمان یاعدم خلاف موضوع تبصره 8ماده100اصلاحی قانون شهرداری درمورد املاک مشمول قانون مذکور .

ب-اعلام نظر وزارت جهاد کشاورزی (حسب موردسازمان امور اراضی وسازمان جنگلها ومراتع وآبخیزداری کشور)مبنی بر عدم شمول مقررات قانون مرجعتشخیص اراضی موات وابطال اسناد آن وماده 56قانونحفاظت وبهره برداری از جنگلها ومراتع درمورداملاک واقع در خارج از محدوده قانونی شهرها.

ج-دفاتر اسنادرسمی مکلفند هنگام نقل وانتقال عین املاکمفاصا حساب مالیاتی وبدهی موضوع ماده 37 قانون تامین اجتماعی مصوب1354رااز انتقال دهنده مطالبه وشماره آنرادر سندتنظیمی قید نمایند مگر اینکه انتقال گیرنده ضمن سند تنظیمی متعهد به پرداخت بدهی احتمالی گردد که در این صورت متعاملین نسبت به پرداخت آن مسوولیت تضامنی خواهند داشت

تبصره

در موارد مذکور در ماده فوق مراجع ذیربط مکلفند درتاریخ مراجعه به مراجعه کنندگان گواهی وصول تقاضاتسلیم وظرف مدت بیست روزاز تاریخ صدورگواهی یاد شده پاسخ آنراصادر نمایند اعلام نظر مراجع مذکورباید روشن و با ذکر علت و مستند به دلایل قانونی باشد در غیر این صورت ثبت سند با تصریح موضوع در سند تنظیمی بلامانع خواهد بود.

ماده 2

دفاتر اسناد رسمی موظفند درصورت عدم وصول پاسخ استعلامات منتقل الیه رااز آثاروتبعات سند تنظیمی موضوع تبصره ماده(1)مطلع سازند در این صورت طرفین پس از تنظیم سند ونقل وانتقال متضامنا مسوول و پاسخگوی کلیه تعهدات قانونی وبدهی های مربوط به ملک که تا زمان تنظیم سند طبق قوانین محقق ومسلم بوده می باشند.

ماده 3

سردفتران دفاتر اسناد رسمی ذیربط مسوول صحت واعتبار اسناد تنظیمی میباشند و درصورت تخلف مطابق مقررات با آنان عمل میشود.

ماده 4

دفاتر اسناد رسمی میتوانند در صورت درخواست متعاملین نسبت به تنظیم سند رسمی راجع به نقل وانتقال تلفن ثابت وهمراه اقدام نمایند .شرکت مخابرات ایران مکلف است پاسخ استعلام دفاتر در موارد مربوط را حداکثر ظرف مدت دو روز صادر نمایند اعتبار پاسخ استعلام یکروز پس ازصدور است.

ماده 5

نقل وانتقال ماشینهای چاپ لیتوگرافی وصحافی پس موافقت از ارایه موافقت وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی توسط مالک باید در دفاتراسنادرسمی انجام شود نقل وانتقالات مذکور در شناسنامه مالکیت که نمونه آن توسط سازمان ثبت اسناد واملاک کشور ووزارت فرهنگ وارشاد اسلامی تهیه میگردد منعکس میشود.

ماده 6

هر گونه انتقال بلاعوض به نفع دولت وشهرداریها از پرداخت عوارض و اخذ هر گونه گواهی به استثناء پاسخ استعلام از اداره ثبت اسناد واملاک محل معاف می باشد.

ماده 7

آیین نامه اجرایی این قا نون حداکثر ششما ه پس ازابلاغ باهمکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور واملاک کشور و وزارت دادگستری تهیه و به تصویب هیا ت وزیران خواهد رسید

ماده 8

کلیه قوانین و مقررات مغایر با این قانون از تاریخ تصویب این قانون لغو میگردد.

انتقال سند بدون دریافت پایان کار

بنابراین و همانطور که طبق “‌‌قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی” مشاهده گردید، یکی از شرایط ضروری برای تنظیم سند ملکی طبق ماده 1 این قانون، دارا بودن پایان کار است.

از آنجایی که پایان کار مهر محکمی است بر رعایت اصول ایمنی و مهندسی در ساخت ملک مورد نظر و نیز پرداخت کلیه بدهی‌ها و در واقع سند نهایی پذیرفته شدن ملک شما در ساختار شهری محسوب می‌شود، وقتی یک مالک از دریافت پایان کار یا ارائه پایان کار به شما در زمان فروش ملک خود به شما امتناع می‌ورزد، اغلب به این معنی است که مالک تخلفی صورت داده یا قوانین ساختمانی را رعایت نکرده است.

بر همین اساس است که انتقال سند رسمی ملک در دفاتر اسناد رسمی قوه قضائیه بدون پایان کار امری ممنوع است و سردفتران از این امر پرهیز می‌کنند.

در مجموع و در این قسمت از سایت دفترخانه 117 کرج بایستی به اطلاع شما شهروندان گرامی برسانیم که انتقال سند ملک بدون پایان کار امکان پذیر بوده ولی شرایط خاص خودش را داشته و خریدار باید تقبل هزینه ها ادامه مسیر را بعد از انتقال سند به نماید  بنابراین به شما توصیه می‌کنیم در صورت معامله ملک بدون پایان کار ابتدا” مشورت نمایید و در این مورد هرگونه سوال درباره نحوه انتقال سند بدون پایان کار، حتما با سردفتر اسناد رسمی 117 کرج تماس حاصل نمایید و از ایشان راهنمایی بخواهید.

انتقال سند بدون پایان کار ممکن است
بیعنامه

انتقال سند ملک بدون پایانکار

با این حال در صورتی که مالک ساختمانی که هنوز پایان کار خود را اخذ نکرده باشد به دلایلی مثل مشکلات مالی نیاز فوری به فروش ملک خود را داشته باشد، قانون‌گذار راهکارهایی را برای آنکه مالک متضرر نشود پیش‌بینی کرده است.

برای مثال چنانچه یک مالک به دلیل مشکلات مالی یا ناتوانی در پیگیری پایان کار از شهرداری و کمیسیون ماده 100 نتواند نسبت به اخذ پایان کار خود اقدام کند، می‌تواند باستناد قانون تسهیل و رعایت موارد آن سند را انتقال داده و  خریدار  مسائل مربوط به پیگیری پایان کار را ادامه داده و برای ملک پایان کار بگیرد .

برای کسب مشاوره حقوقی و اطلاعات بیشتر درباره انتقال سند ملک بدون پایان کار با دفترخانه تماس بگیرید.

مشاوره تلفنی تنظیم سند مشارکت

آدرس مراجعه حضوری جهت انتقال سند بدون پایان کار

سردفتر: سید محمد جواد بلندی

■ آدرس: کرج عظیمیه خیابان شریعتی ابتدای خ پامچال جنوبی دفترخانه ۱۱۷ کرج

■ پست الکترونیکی: info@javad-bolandi.ir

■ ساعت کاری: 8 صبح تا 2:30 عصر

■ پشتیبانی: 09102939516

دفترخانه اسناد رسمی 117 کرج
مشاوره در واتساپ

سوالات متداول انتقال سند بدون پایان کار

پرداخت هزینه اخذ گواهی پایان کار با مالک است یا سازنده؟2024-01-14T20:18:10+03:30

به طور رایج پرداخت هزینه‌ها با دارنده‌ی سند (یعنی مالک یا مالکین) است، مگر آنکه دادگاه خلاف این را حکم کرده باشد یا در سند مشارکت چیز دیگری لحاظ شده باشد.

آیا می‌توان بدون پایان کار سند ملک را هبه کرد؟2024-01-14T20:17:54+03:30

لازم است بدانید برای انعقاد هرگونه سند رسمی ملکی در دفترخانه اسناد رسمی شما به پایان کار نیاز دارید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با دفترخانه تماس حاصل نمایید.

اعتبار زمانی پایان کار ساختمان چقدر است؟2024-01-14T20:17:30+03:30

طبق قوانین جدید شهرداری، مدت زمان اعتبار پایان کار نامحدود (مادام‌العمر) می‌باشد.

مشاوره تنظیم سند بدون داشتن پایان کار

    نکات انتقال سند بدون پایان کار در دفترخانه اسناد رسمی

    1. هزینه دریافت پایان کار به عوامل مختلفی بستگی دارد که از آن جمله می‌توان به نوع کاربری ملک (مسکونی، اداری، تجاری و…)، متراژ آن، طبقات آن، منطقه جغرافیایی آن و… اشاره کرد.
    2. به هیچ عنوان به بهانه هزینه‌ی بالای دریافت مجوز پایان کار، از دریافت آن منصرف نشوید. زیرا برای فروش سند رسمی ملک و انتقال یا هبه آن با مشکل جدی مواجه خواهید شد.
    3. لازم است بدانید برخی از امکانات شهری مانند دریافت کنتور آب و برق و گاز و هر چیز دیگر، نیازمند پایان کار است.

    نظر کاربران نی نی سایت درباره انتقال سند بدون پایان کار

    نی نی سایت با بیش از صد هزار بازدید روزانه، بزرگترین انجمن فارسی زبان در دنیا است که در آن درباره مسائل مختلفی حتی شامل امور حقوقی مثل تنظیم و انتقال سند بدون پایان کار مطرح و درباره آن گفتگو می شود.

    در اینجا بخشی از گفتگوهای صورت گرفته در این باره را با شما به اشتراک گذاشته ایم.

    با این حال ذکر این نکته ضروری است که به هیچ عنوان بدون مشورت گرفتن با افرادی که دانش و تجربه کافی در این زمینه تخصص دارند نسبت به کسب اطلاعات در این زمینه اقدام نکنید. توصیه ما مراجعه به سردفتر اسناد رسمی یا وکیل حقوقی متخصص در امور ملکی است.

    • خرید خانه بدون پایان کار نی نی سایت
    • نی نی سایت پایان کار 2
    • نی نی سایت پایان کار

    مساله پایان کار ملکی که به تازگی ساخت و ساز کرده بودیم با مشکل مواجه شده بود که به صورت اتفاقی با دفترخانه 117 کرج آشنا شدیم. سردفتر گرامی این مرکز نظرات خودشون رو برای حل مشکل ما که برای انتقال سند یا فروش ملک بدون پایان کار بودد مطابق با موازین قانونی به ما پیشنهاد دادند. از این مرکز محترم کمال تشکر را داریم.

    داریوش عبداللهیانداریوش عبداللهیان, شغل آزاد
    4.6/5 - (5 امتیاز)

    عنوان

    Go to Top