بخشش مهریه در دفترخانه اسناد رسمی کرج در دفتر اسناد رسمی 117 کرج، یکی دیگر از فعالیت هایی است که تیم حقوقی ما به آن مشغول می باشد.
منظور از بخشش مهریه آن است که برخی از زنان پس از عقد نکاح این گونه تصمیم می گیرند که مهریه خود را ببخشند. از این رو پرداختن به این مطلب در دفترخانه اسناد رسمی بین زوج و زوجه اهمیت بالایی دارد. بنابراین بر آن شدیم تا در این مقاله از سری مقالات وبسایت دفترخانه اسناد رسمی ۱۱۷ کرج به این مسئله بپردازیم.

 

 

مهریه ازدواج موقت | دفترخانه اسناد رسمی 117 کرج

بخشش مهریه در کرج ازای حق طلاق امکانپذیر است؟

 

 

بخشش مهریه در دفترخانه اسناد رسمی چگونه است؟

 

 

بخشش مهریه تحت شرایط مختلفی امکان پذیر می باشد. حالت اول این است که زن، سند یا نوشته ای را به همسر خود داده باشد و در آن به صراحتا بیان کند که مهریه را دریافت کرده است. حالت دیگر این است که زن در سندی صراحتاً بیان کند که از حق مهریه خود با اختیار می گذرد.

 

 

1- از مشاورین و کارشناسان ما کمک بخواهید :

 

 

بخشش مهریه در دفترخانه اسناد رسمی ۱۱۷ کرج یکی از انواع خدمات حقوقی مشاورین و کارشناسان ما در این دفتر خانه می باشد.
اگر به دنبال بخشش مهریه بدون بازگشت، بخشش مهریه در خارج از کشور، بخشش مهریه بی اذن پدر، بخشش مهریه با سند عادی، بخشش مهریه روی کاغذ، بخشش مهریه با دست نوشته و بخشش مهریه و طلاق، هستید؛ کافیست با کارشناسان حقوقی ما در دفترخانه اسناد رسمی ۱۱۷ کرج در ارتباط باشید.

 

 

بخشش مهریه از خارج از کشور | دفترخانه اسناد رسمی 117 کرج

بخشش مهریه در کرج از کشور قابل انجام است؟

 

 

2- راه های ارتباطی با ما :

 

مشاوره : 09102939516

 

 

منظور از بخشش مهریه چیست؟

 

یکی از مسائلی که امروزه بین زوج و زوجه به وفور دیده می شود، بخشش مهریه در دفترخانه اسناد رسمی می باشد. با توجه به اینکه بلافاصله پس از خواندن خطبه عقد، مهریه به زن تعلق می گیرد؛ از این رو زن می تواند با آن هر عملی انجام دهد.

 

 

1- زوجه حق بخشش دارد :

 

 

اگر زن تصمیم بگیرد که مهریه خود را به همسرش ببخشد، به این عمل بخشش مهریه می گویند. بخشش مهریه با سند عادی یا رسمی یا بخشش مهریه بدون بازگشت، از جمله اعمالی است که زن می تواند پس از عقد نکاح با مهریه خود انجام دهد.

 

 

بیشتر بخوانید: وکالت طلاق مشروط به بخشش مهریه و حقوق مالی

بیشتر بخوانید: نکاتی که در زمان بخشش مهریه باید به آن توجه کرد

 

 

بخشش مهریه بدون اذن پدر | دفترخانه اسناد رسمی 117 کرج

بخشش مهریه در کرج در ازای حضانت فرزند

 

 

3- میتوانید به دفترخانه اسناد رسمی کرج مراجعه کنید :

 

 

زوج و زوجه برای بخشش نیازی به حضور در دادگاه ندارند. زوجه میتواند بخشش مهریه را با سند عادی و یا با سند رسمی انجام دهد.
منظور از بخشش مهریه با سند عادی این است که زن دست نوشته‌ای تهیه کرده و روی آن ذکر کند که مهریه خود را بخشیده است. بخشش مهریه با سند رسمی یعنی حضور زن در دفترخانه اسناد رسمی و بخشش مهریه با امضای سند رسمی.

 

بخشش مهریه  بدون اذن پدر قانونی است ؟

 

 

اگر چه در بسیاری از موارد بخشش مهریه با رضایت درونی زن صورت می گیرد؛ اما گاهی نیز ممکن است مرد، همسر خود را وادار به بخشش مهریه با دست نوشته یا بخشش مهریه در دفترخانه بکند. از این رو دفترخانه ها شرط رضایت پدر برای بخشیدن مهریه را لازم و ضروری می دانند.

 

میتوانید برای دریافت اطلاعات درباره وکیل طلاق در کرج و مهرشهر به محتوای مربوطه مراجعه کنید.

 

امضای شهود الزامی است؟

 

 

البته زن و مرد می توانند در صورت تمایل یک قرارداد خصوصی را بین خود تنظیم کرده و آن را به امضای شهود برسانند. با این حال دفترخانه هنوز برای رسمی دانستن این برگه رضایت پدر خانم را جویا می شود.
برای دانستن دقیق‌تر شرایط بخشش مهریه در دفترخانه اسناد رسمی کرج، کافیست با کارشناسان ما در دفتر اسناد رسمی ۱۱۷ کرج در ارتباط باشید.

 

 

 

[aparat id=’8HGjs’]

 

همه چیز در مورد بخشیدن مهریه را در ادامه توضیح میدهیم :

 

 

مهریه را می‌توان به اصطلاح بخشید یا بذل کرد.‌ زن می‌تواند به هر شکل و روشی که قابل اثبات و مستند باشد تمام یا بخشی از مهریه‌ خود را به همسرش ببخشد یا از دریافت آن صرف نظر کند. وقتی چیزی را به دیگری می‌بخشیم، شاید تصور اینکه در پس آن، چه مباحث مهم حقوقی و قضایی نهفته است برای‌مان دشوار باشد، اما این یک واقعیت است که آگاهی از آنها مخصوصا برای خانم‌هایی که ممکن است بخواهند تصمیمی برای بخشش مهریه بگیرند ضروری است. از وکیل مهریه در کرج مشاوره دریافت کنید.

 

 

با سردفتر اسناد رسمی 117 کرج آقای سید محمد جواد بلندی در این خصوص به گفت‌وگو نشسته‌ایم :

 

 

1- منع قانونی وجود ندارد :

 

بخشیدن ، دارای هیچ منع قانونی برای زن نیست ، زیرا زن به محض وقوع عقد نکاح ، مالک مهریه می شود و می تواند هرگونه تصرفی، مانند بخشش آن به زوج انجام دهد. اما اقدام به بذل مهریه، دارای شرایط و مدارک ویژه ای است. . به عنوان مثال، اگر بخشش مهریه به صورت کتبی انجام گیرد، باید در دفترخانه و با تنظیم سند رسمی باشد.

 

 

زن مالک مهر خود است :

 

یکی از مسائل مهمی که پیرامون عقد نکاح مطرح می شود، بحث مهریه می باشد. برخی از زنان، پس از عقد ازدواج، به هر دلیلی تمایل پیدا می کنند که مهریه خود را بخشیده یا به اصطلاح حقوقی، مهریه شان را بذل کنند. براساس ماده 1082 قانون مدنی،”به مجرد عقد، زن مالک مهر می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد، در آن بنماید.” بذل مهریه، از مواردی است که هیچ گونه منع قانونی برای زن، در قانون پیش بینی نشده است.

 

بخشش مهریه بدون شاهد | دفترخانه اسناد رسمی 117 کرج

بذل مهریه در کرج با مشاوره آنلاین و تلفنی

 

2- بخشیدن به چه طریق صورت می پذیرد :

 

بخشیدن و یا به تعبیر حقوقی، بذل مهریه با توجه به نوع مهریه به سه صورت هبه غیرمعوض، هبه معوض و ابراء صورت می‌گیرد. چنانچه مهریه همانند اغلب موارد رایج در جامعه، دین و به عنوان مثال به صورت سکه تعیین شده باشد، مشمول مقررات ابراء خواهد بود.

 

ابرا در قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران :

 

با توجه به ماده ۲۸۹ قانون مدنی، ابراء عبارت است از صرف‌نظر کردن داین از حق خود و به معنی صرف نظر کردن از حق، اسقاط حق به طور مطلق و بدون انتظار دریافت مالی از مدیون و پیدایش تعهد و التزامی از طرف او است و بدین ترتیب زوجه می‌تواند ذمه شوهر را نسبت به مهریه ساقط کند.

 

درباره بذل کردن هم بدانید :

 

علاوه بر ابراء، بذل مهریه در قالب عقد هبه هم امکان‌پذیر است. در هبه غیرمعوض هم، همانند ابراء، زوجه بدون هیچ عوض یا جایگزینی مهریه را بذل می‌کند؛ اما هبه ناظر به مواردی است که مهـریه به صورت عین معین و به عنوان مثال به صورت مالکیت سه دانگ یک ملک در نظر گرفته شده است.

 

 

هبه معوض به چه معناست؟

 

هبه معوض نیز به معنای بذل مهریه در مقابل هر عوض یا جایگزینی اعم از انجام دادن یا انجام ندادن کاری مانند موافقت زوج با طلاق است. لازم به ذکر است که تحقق هبه در مورد مهریه‌هایی که عین معین است، مانند سه دانگ از یک ملک، موکول به رعایت شرایط قانونی مندرج در قانون مدنی از جمله قبول و قبض است که البته در صورتی که عین موهوبه (آنچه بخشیده می‌شود) در ید متهب (کسی که مالی به او بخشید می‌شود) باشد، با توجه به صراحت ماده 800 قانون مدنی، محتاج به قبض نیست.

 

عمل قبض :

 

بدین ترتیب اگر به هر دلیلی عین موهوبه قبلاً در ید زوج بوده باشد، نیازی به عمل قبض نیست و در مواردی همچون مالکیت یک منزل، لازم نیست حتما قبل از هبه به تصرف زوجه داده شده و یا انتقال صورت گرفته باشد تا قبض توسط زوج ممکن شود.

 

بخشش مهریه بعد از فوت زوجه | دفترخانه اسناد رسمی 117 کرج

صلح در مهریه در کرج همراه با نظر کارشناسان ما

 

تنظیم سند رسمی بر همه اسناد ارجحیت دارد :

 

بدین ترتیب زوجه می‌تواند تمام یا حتی بخشی از مهـریه خود را به یکی از طرق مذکور به زوج بذل کند و این اقدام می‌تواند به موجب حتی یک دست‌خط و به صورت سندی عادی یا سند رسمی انجام شود که البته به جهت جلوگیری از انکار و تردید طرفین، تنظیم سند رسمی ترجیح دارد و در دفاتر اسناد رسمی به صورت اقرارنامه بذل مهریه و یا در قالب عقد هبه و یا حتی بعضاً در قالب عقد صلح تنظیم می‌شود.

 

آیا امکان مطالبه مجدد مهریه توسط زوجه پس از بخشیدن آن به زوج وجود دارد؟

 

همان‌طور که گفته شد، ابراء که صرفاً در خصوص دیون قابل تحقق است امکان رجوع ندارد. زیرا ابراء، موجب اسقاط دین و یکی از اسباب سقوط تعهد است. بنابراین اگر تمام یا بخشی از مهریه‌ای که به صورت سکه تعیین شده، ازسوی زوجه به زوج بدین نحوبخشیده شود، دیگر امکان رجوع متصور نیست؛حتی اگر درسند، عنوان «هبه» برآن اطلاق شده باشد.

 

به این شرایط دقت کنید :

 

البته این در صورتی است که سکه‌های بذل شده، قبل از بذل مهریه، به زوجه تسلیم نشده باشد؛ وگرنه با پرداخت مهریه به زوجه، مهریه از حالت دین بر ذمه شوهر خارج شده وبا تحویل آن به زوجه مهریه مصداقی از عین معین می‌شود. لذا دراین فرض، درصورت تحقق شرایط قانونی عقد هبه، زوجه می‌تواند رجوع وسکه‌های موهوبه را استرداد کند.

 

به هبه قابل رجوع توجه کنید :

 

در مورد هبه غیرمعوض نیز زوجه همیشه می‌تواند به آنچه بخشیده رجوع کند. اماهبه معوض، در صورتی که عوض هم داده شده باشد،طبق ماده ۸۰۳ قانون مدنی، قابل رجوع نیست. لازم به ذکر است هرگاه هبه، معوض و در قبال طلاق باشد، در صورتی که زوجه در دوران عده به مهریه رجوع کند، زوج هم می‌تواند رجوع به زوجیت کند و طلاق بائن به طلاق رجعی تبدیل می‌شود. همچنین اگر بخشیدن مهـریه در مقابل طلاق باشد و زن طلاق داده نشود، این امر ابراء محسوب نشده و یک هبه قابل رجوع است.

 

در این صورت اثبات در دادگاه لازم است :

 

بدین ترتیب حتی رجوع از بذل مهریه در صورتی که در دفتر اسناد رسمی انجام شده باشد نیزدر صورت عدم اسقاط حق رجوع ضمن سند تنطیمی، متصور است و این امکان وجود دارد که زوجه از هبه رجوع کند؛ اما نکته قابل توجه این است که اگر عقد هبه به صورت رسمی ثبت نشده باشد، باید ابتدا تحقق هبه در دادگاه ثابت شود و سپس از آن رجوع شود که در صورت ثبت رسمی عقد هبه ، نیازی به اثبات آن قبل از رجوع وجود ندارد.

 

بخشش مهریه با سند عادی | دفترخانه اسناد رسمی 117 کرج

تخصصی ترین مشاوره آنلاین حقوق ثبتی

 

 

مراحل بخشیدن مهریه را با هم بررسی میکنیم :

 

این که زن چگونه می تواند مهریه را به شوهرش ببخشد و آیا برای این کار نیاز دارد به دادگاه خانواده مراجعه کند یا خیر شاید سوال عده زیادی از زوجینی است که می خواهند مهریه شان را به دلایل مختلف به همسرشان ببخشند .

 

 

1- باید مورد قبول دادگاه باشد :

 

اگر زن واقعا مایل به بخشش مهریه به شوهرش باشد باید برای انجام این عمل حقوقی به صورت رسمی اقدام کند تا هم مورد قبول دادگاه واقع شود هم این که مشکلی در آینده برای اثبات بخشیدن مهریه توسط زن به مرد برای مرد یا وراث او بوجود نیاید.

 

مراحلی که برای بخشش مهریه توسط زن به مرد به صورت رسمی باید طی شود عبارتست از :

 

بخشش مهریه در کرج در ازای حق طلاق :

 

  • زن با همراه داشتن شناسنامه و عقد نامه به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کند . اگر زن در قبال بخشیدن مهریه از شوهر قرار است مالی دریافت کند یا حق طلاق را دریافت کند لازم است که مرد هم با در دست داشتن شناسنامه همراه زن به دفتر خانه برود.

  • زن در دفتر خانه اقدام به اقرار به بخشش مهریه کند که اقرارنامه ثبتی نامیده می شود این اقرار زن به صورت سند رسمی و قانونی در دفتر اسناد رسمی به ثبت می رسد .

  •  بعد از ثبت اقرار نامه در دفتر اسناد رسمی با عنوان بخشیدن مهریه توسط زن ، این عمل زن با نامه ای از طرف دفتر خانه به دفتر ازدواجی که قبلا در آن جا صیغه نکاح خوانده شده است فرستاده می شود تا در قسمت ملاحظات ازدواج قید شود.

 

دیگر راه بازگشتی وجود ندارد :

 

اگر زن به صورت رسمی مهریه را به شوهرش ببخشد و تمامی این مراحل طی شود دیگر به هیچ عنوان نمی تواند به مهریه رجوع کند یعنی هیچ راه بازگشتی تحت عنوان اکراه و اجبار به بخشش توسط مرد به بخشیدن مهریه برای او وجود نخواهد داشت.

 

بخشش مهریه با دست نوشته | دفترخانه اسناد رسمی 117 کرج

مطالبه بعد از بخشش امکان دارد؟

 

 

2- متن بخشش مهریه بدون بازگشت :

 

در بخش های قبل، در مورد بخشیدن مهریه صحبت کرده و مدارک و مراحل بخشیدن آن را توضیح دادیم. اما یکی از مسائل و دغدغه هایی که در رابطه با بحث بخشیدن مهریه، از جانب آقایان وجود دارد، ان است که آیا ممکن است بعد از بخشیدن مهریه، زوجه بتواند مجددا برای دریافت آن اقدام نماید؟ به عبارت دیگر، متن بخشش مهریه بدون بازگشت، به چه صورت باید تنظیم شده تا قابل رجوع از سوی زوجه نباشد؟

 

دیگر ادعای دریافت غیر ممکن است :

 

در پاسخ به این سوال باید گفت، متن بخشش مهریه بدون بازگشت، چنانچه در قالب یکی از موارد مقرر در قانون، تنظیم شده و به امضای زوجه و زوج رسیده، باعث بخشش مهریه به طور قطعی، از جانب زوجه شده و دیگر، ادعای دریافت مهریه از سوی وی، در هیچ دادگاهی پذیرفته نمی شود. این موارد، عبارتند از:

 

ابراء ذمه زوج :

 

چنانچه زوجه، ذمه زوج را از پرداخت مهریه، ابرا کرده و به اصطلاح، وی را از پرداخت دین مربوط به مهریه، بری الذمه کند، دیگر، حق رجوع از ابراء و مطالبه مهریه را نخواهد داشت. چرا که ابراء، مطابق قانون مدنی، از عوامل سقوط تعهد بوده و با ابراء زوجه و سقوط تعهد مهریه زوج، موضوعی، برای مطالبه مجدد، از سوی زوجه باقی نمی ماند.

 

صلح مهریه به زوج:

 

در حالتی که زوجه، مهریه خود را به زوج، صلح نموده، از آنجا که عقد صلح، مطابق قانون مدنی، یک عقد لازم است، جز در حالتی که شرط فسخ عقد، در ضمن آن، درج شده باشد، قابل برهم زدن نبوده و لذا، زوجه نمی تواند با بر هم زدن صلح واقع شده، مهریه خود را مطالبه نماید.

 

اقرار به دریافت مهریه :

 

اگر زوجه، طی یک سند، اقرار به دریافت مهریه نموده و ذیل آن را امضا نماید، دیگر درخواست وی مبنی بر مطالبه مهریه، پذیرفته نمی شود. چرا که درخواست بعدی برای دریافت مهریه، در واقع ادعای عدم دریافت مهریه و انکار اقرار سابق وی بوده و همانطور که می دانیم، انکار بعد از اقرار، پذیرفته نمی شود.

3.6/5 - (7 امتیاز)