صلح عمری و انواع آن همچون صلح عمری با حق فسخ، برای همسر، بدون حق فسخ، صلح عمری مغازه، برای مالیات بر ارث، برای فرزند و برای سرقفلی، یکی دیگر از انواع خدماتی است که کارشناسان حقوقی ما در دفتر اسناد رسمی ۱۱۷ کرج به شما عزیزان ارائه می دهند.

برای اینکه با مفهوم حقوقی عبارت صلح عمری بیشتر آشنا شوید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

صلح عمری یعنی چه؟

در قوانین حقوقی، منظور از صلح عمری، قرارداد و عقدی است که فرد اموال یا مال خود را به اشخاصی مانند همسر، فرزند و یا غیر صلح می نماید. انتقال اموال که در این بحث مطرح می‌گردد، دارای شرایطی است که توضیح کامل آن در این مقال نمی گنجد. در صورتی که تمایل دارید نسبت به شرایط حقوقی آن اطلاعات کافی کسب کنید، کارشناسان حقوقی دفتر اسناد رسمی ۱۱۷ کرج با افتخار آمادگی پاسخگویی به شما را دارند.

صلح عمری و انواع آن

بیشتر بخوانید: مبایعه نامه چیست؟ + شرایط ابطال مبایعه نامه

بیشتر بخوانید: زیر و بم صلح عمری

هزینه صلح عمری

جهت انجام این مساله، قیمت های متفاوتی وجود دارد و با توجه به مال و املاکی که تصمیم به انتقال آن را دارید، هزینه آن متفاوت است.

در این میان ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که آیا به انتقال اموال تحت صلح عمری مالیات تعلق میگیرد یا خیر؟ پاسخ این است که طبق ماده ۵۹ قانون مالیات های مستقیم:

« نقل و انتقال قطعی املاک به مأخذ ارزش معاملاتی و به نرخ پنج درصد (5%) و همچنین انتقال حق واگذاری محل به ‌مأخذ وجوه دریافتی مالک یا صاحب حق و به نرخ دو درصد (2%) در تاریخ انتقال از طرف مالکان عین یا صاحبان حق مشمول مالیات ‌می‌باشد.»

جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با هزینه صلح عمری، با ما در دفتر اسناد رسمی ۱۱۷ کرج در ارتباط باشید.

مشاوره رایگان: 09362239888

تلفن ثابت: 34207225-026

صلح عمری برای همسر

بسیاری از آقایان تمایل دارند که پس از فوت ایشان، همسرشان مالکیت اموال شان را در اختیار بگیرد. همچنین در بسیاری از موارد دیده می‌شود که بانوان نیز نگران مقدار اندک ارثی که پس از فوت همسرشان به ایشان می رسد هستند. در اینجا نیز بحث صلح عمری برای همسر پیش می آید.

برای این منظور می‌توانید با حضور در یک دفتر اسناد رسمی، ملک خود را از طریق عقد صلح عمری برای همسر، به ایشان منتقل کنید. بدین صورت تا آخر عمر می توانید از ملک خود استفاده نمایید.

در صورت عقد صلح عمری برای همسر، پس از اینکه شوهر فوت کرد؛ زن، مالکیت منزل را بر عهده گرفته و این ملک بین سایر وراث تقسیم نمی شود.

عقد قرارداد

عقد قرارداد صلح عمری شرایطی دارد. مالک در طی آن شروط زیر را برقرار می‌کند:

1- اولین شرط این است که تا هنگامی که مالک زنده است، از ملک خود بهره‌مند می‌شود؛ مثلاً می تواند آن را اجاره دهد.

2- دومین شرط این است که بعد از فوت مالک، متصالح یعنی کسی که به نفع او صلح شده است، مالکیت شش دانگ مال و منافع او را دارا می شود.

لازم به ذکر است که نوعی از صلح عمری تحت عنوان با حق فسخ نیز وجود دارد.

در صورتی که تمایل دارید در ارتباط با جنبه های مختلف عقد صلح عمری اطلاعاتی کسب کنید، با کارشناسان حقوقی دفتر اسناد رسمی 117 کرج در ارتباط باشید.

پانوشت: صلح عمری

2.6/5 - (28 امتیاز)