ابتدا به تعریف وصول مطالبات می پردازیم. وصول مطالبات، در اصطلاح حقوقی است که شناخت آن از یک سو مستلزم آشنایی با مفهوم مطالبات حقوقی و انواع آن و از سوی دیگر آشنایی با راه‌های حقوقی پیش‌بینی شده برای وصول این مطالبات است. این نوشتار در سه بخش به بررسی ابعاد حقوقی این اصطلاح خواهد پرداخت.

منظور از مطالبات حقوقی چیست؟

در اصطلاح مطالبات حقوقی در موقعیت‌های مختلف حقوقی به کار می‌رود و ممکن است معانی متفاوتی از آن اراده شود اما منظور از مطالبات حقوقی در این نوشتار، کلیه‌ی تعهداتی است که به جهات و اسباب مختلف در جامعه برای اشخاص ایجاد می‌شود و موجب شکل‌گیری رابطه‌ی حقوقی میان دو شخص می‌گردد؛ رابطه‌ای که در یک سوی آن «مدیون یا بدهکار» و در سوی دیگر آن، «دائن یا طلبکار» قرار دارد.

همه چیز درباره وصول مطالبات

وصول مطالبات در قانون و در زبان حقوقی به اخذ و کارسازی دیون مالی از مدیون در حق دائن تعبیر گشته است. شاید در نگاه اول وصول مطالبات عملی ساده و غیر تخصصی به نظر آید و هر شخص با اندیشه به این امر که بدون داشتن تخصص و اطلاعات حقوقی می تواند مطالبات خود را وصول نماید، بدون مشورت با اهل فن خود به دنبال انجام این امر رفته و ممکن است در عمل با مشکلات عدیده مواجه گردد.

به دلیل ناآگاهی از قوانین و رویه قضائی، گاه ممکن است فرصت احقاق حق خود را برای همیشه از دست بدهد. وصول مطالبات در ظاهر ساده ولی در عمل دارای پیچیدگی های بسیار بوده و دارا بودن تخصص و تجربه و یا دخالت اهل فن را می طلبد.

به عنوان مثال عدم ارسال اظهار نامه در دیون بدون سررسید و یا عدم رعایت و عدم توجه به مواعد چک و عدم آگاهی جهت استفاده از مزایای اسناد تجاری و همچنین عدم درخواست به موقع تامین خواسته و یاعدم مطالبه خسارات به نحو صحیح و یا عدم توانایی در تطبیق قرارداد با مواد قانونی و … دائن یا طلبکار را متحمل ضررهای جبران ناپذیری می نماید.
در بسیاری از موارد حتی پس از اخذ حکم قطعی محکوم علیه یا مدیون مدعی اعسار از پرداخت محکوم به گردیده و دائن به دلیل دفاع غیر صحیح و عدم آگاهی، توانایی وصول طلب خود بصورت یکجا را برای همیشه از دست می دهد.

متاسفانه اقامه دعوی ( آن هم بصورت شتاب زده ) همواره بهترین و سریع ترین راه جهت وصول مطالبات نمی باشد.

بهتر است که وصول مطالبات یه ترتیب مطابق با روش های زیر انجام پذیرد :
(لازم به ذکر است که ممکن است نیاز باشد روش های متفاوتی با توجه به شرایط هر پرونده در راستای اخذ نتیجه بهتر و سریع تر، اعمال گردد)

1) دعوت به مذاکره :
بدیهی است بسیاری از افراد تا قبل از اقدامات جدی و یا ورود وکلای دادگستری و اخطار آنها جهت اقامه دعوی حقوقی یا کیفری، پرداخت دیون خود را جدی نگرفته و اقدام در کارسازی آنها نمی نمایند. در این روش باید عواقب ناشی از اقامه دعوی و پرداخت کلیه خسارات و هزینه دادرسی به طرف مقابل گوشزد گردد و مدیون یا ضامن یا هردو جهت حل و فصل اختلافات و پرداخت مسالمت آمیز دیون، دعوت گردند. واضح است در صورت اخذ نتیجه در این روش، نسبت به روش های دیگر به مراتب در زمان و هزینه صرفه جویی می گردد.

2) ارسال اظهارنامه و اخطاریه :
اظهارنامه برگه ای است که از طریق رسمی و توسط دادگستری، قبل از اقامه دعوی برای مدیون ارسال می گردد و در آن پرداخت طلب ( با ذکر عواقب و نتایج ناشی از اقامه دعوی ) از مدیون مطالبه می گردد. ارسال اظهار نامه در بسیاری موارد در اثبات دعوی نیز موثر می باشد.

متن اظهارنامه الزاماً باید توسط اهل خبره نگاشته شود زیرا بی توجهی به مطالب درج شده عواقب قانونی خاص خود را دارا می باشد.
اگر نمی دانید متن اظهارنامه را چگونه تنظیم نمایید و از بار حقوقی و قانونی الفاظ و جملاتی که میخواهید در اظهارنامه بیان نمایید مطلع نمی باشید، جداً از ارسال اظهارنامه خودداری نمائید.

لازم به ذکر است اگر مدیون دارای اموال غیرمنقول و یا منقول می باشد بهتر است قبل از اقدام جهت مذاکره و ارسال اظهارنامه و متعاقباً اطلاع نامبرده از مطالبه دین و هوشیار شدن وی، به جهت خطر انتقال اموال، با انجام سریع و به موقع تشریفات قانونی و در حداقل زمان ممکن و قبل از ابلاغ، اموال مدیون توقیف گردد.

3) اقامه دعوی :
در صورت عدم حصول نتیجه جهت وصول مطالبات از طریق مصالحه و ارسال اظهارنامه و در صورت عدم کارسازی طلب و یا عدم انجام توافق و اخذ رضایت طلبکار، مراتب از طریق مراجع قضائی ( حقوقی یا کیفری ) با رعایت تمامی موارد و ریزه کاری های قانونی و با توجه دقیق به رویه قضائی، در حداقل زمان ممکن پیگیری گردد.

2.4/5 - (16 امتیاز)