وقتی زوجین اختلافاتشان پایانی ندارد طلاق آخرین راه حل برای آنان میباشد. طلاق به در معنای لغوی به معنا گشودن و از هم گسستن میباشد. در مقررات کشور به معنی از بین رفتم عقد دایم می باشد. به هر حال طلاق آسیب هایی را به بار می آورد. شناخت انواع طلاق طبق مقررات کشور و کسب اطلاعات در این زمینه باعث می شود با آگاهی بیشتری در این زمینه قدم برداریم.

انواع طلاق چیست؟

اول- طلاق رجعی

طلاق رجعی نوعی از طلاق است که در مدت عده برای مرد حق رجوع وجود دارد. در میان انواع طلاق، در طلاق رجعی مرد می‌تواند پس از طلاق و در مدت عده به زن خود رجوع کرده و مجددا به زندگی مشترک بازگردد. برای توضیح بیشتر طلاق رجعی، بهتر است اطلاعاتی در مورد مفهوم عده، عده‌ی طلاق رجعی و آثار رجوع را بدانید.

چه طلاقی رجعی محسوب می‌شود؟

طلاقی که جزو انواع طلاق بائن نباشد را می‌توان طلاق رجعی دانست.

تعریف عده

زمانی که زن بعد از طلاق نمیتواند ازدواج کند عده نامیده می شود. به بیان ساده، عده مدتی ­است که در آن زنی که از همسرش طلاق گفته برای اطمینان از نداشتن فرزندی از همسر خود (پاک بودن رحم خود) و احترام به رابطه‌ی زناشویی سابق، حق ازدواج مجدد را از دست می‌­دهد. این مدت با توجه به انواع طلاق یا پایان زندگی (مرگ شوهر، فسخ نکاح یا طلاق)، نوع ازدواج (دائم یا موقت) و بارداری یا عدم بارداری زن متفاوت است.

آثار و احکام عده

عده‌ی طلاق رجعی مهلتی را در اختیار طرفین قرار می­‌دهد که به زندگی خود و فرزندان‌شان بیاندیشند و از وقوع اتفاق‌های ناگوار در آینده جلوگیری کنند. به همین دلیل است که قانون­گذار به شوهر اجازه داده که در صورت پشیمانی از قطع رابطه‌ی زناشویی به همسر خود برگردد و اثر طلاق را از بین­ ببرد. در عده‌ی طلاق رجعی طرفین همچنان با یکدیگر محرم هستند. در صورتی که زن در هنگام عده با مردی ازدواج کند ازدواج آنان باطل است. بعلاوه، اگر حکم ممنوعیت ازدواج در عده را از قبل می‌دانسته‌اند، ازدواج و رابطه‌ی آنها با یکدیگر برای همیشه حرام می­‌شود. در مدت عده طلاق رجعی، شوهر باید به زن نفقه بدهد. همچنین در صورت مرگ یکی از زن یا شوهر، دیگری از او ارث می‌برد.

رجوع و آثار آن

در ادامه بحث انواع طلاق و طلاق رجعی، بهتر است با مفهوم رجوع و آثار آن بیشتر آشنا شویم. مراد از حق رجوع در طلاق رجعی آن است که مرد می‌­تواند در مدت عده، بدون آنکه نیاز به عقد مجدد باشد، با هر لفظ یا عملی به همسر خود بفهماند که او را مجددا به همسری خود پذیرفته ­است. رجوع مشروط بر آن است که مرد قصد قطعی ازدواج دوباره داشته ­باشد. در واقع قصد قطعی مرد، شرط اساسی در برقراری مجدد رابطه‌ی زناشویی در ایران است. منظور از قصد ­قطعی (قصد رجوع) آن است که مرد اراده‌ی واقعی مبنی بر از سرگیری رابطه‌ی زناشویی و تشکیل مجدد خانواده‌ی خود را داشته باشد و بخواهد مجددا با همسر مطلقه‌ی خود زندگی­ کند.

دوم- طلاق بائن

دومین نوع از انواع طلاق را باید طلاق بائن دانست. طلاق بائن آن است که در مدت عده برای مرد حق بازگشت به ازدواج وجود ندارد. بنابراین رابطه‌ی زوجیت قطع شده و زن در حکم همسر نیست، زن و مرد بر هم حرام می‌گردند، زن حق نفقه ندارد و چنانچه یکی از طرفین در مدت عده فوت کند، دیگری از او ارث نمی‌برد. در این صورت، اگر مرد بخواهد مجددا با آن زن ازدواج کند باید عقد جدیدی جاری شود.

چه طلاقی بائن محسوب می شود؟

در ماده 1145 قانون مدنی، انواع طلاق بائن ذکر شده اند. بر اساس این ماده، طلاق قبل از نزدیکی، طلاق زن یائسه، طلاق خلع و مبارات (مادام که زن رجوع به عوض نکرده باشد)، طلاق زن پس از سه بار ازدواج و طلاق در صورت عسر و حرج زن از نواع طلاق بائن هستند.

3/5 - (14 امتیاز)