اخذ مهریه یا همان هدیه مرد به زن برای عقد با وی شرایطی دارد که به آن اشاره میکنیم. مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه می باشد که هرکدام نکاتی برای دریافت دارند. حتی اگر زنی به لحاظ شرعی از دریافت مهریه خود صر‌ف‌نظر کند و آن را به همسرش ببخشد، به لحاظ قانونی میتواند نسبت به دریافت مهریه اقدام نماید.

نحوه دریافت مهریه از طرف زوجه

اگر زنی به لحاظ شرعی از دریافت مهریه خود صر‌ف‌نظر کند و آن را به همسرش ببخشد، به لحاظ قانونی حق دریافت مهریه از شوهر، کماکان به قوت خودش باقی می‌ماند.

اگر مرد با اجبار یا در شرایط دیگر، نوشته و دست‌خطی از زن بگیرد که به موجب آن، زن مهریه خودش را به شوهر بخشیده باشد، این نوشته ارزش حقوقی ندارد و حق دریافت مهریه توسط زن همچنان به قوت خودش باقی است.

مطابق قانون، مهریه تنها در صورتی قابل پرداخت و دریافت است که این کار در دادگاه یا محضر انجام شود. اگر مردی خودرو، خانه یا چیز دیگری به ‌عنوان مهریه برای همسرش بخرد و زن در دادگاه یا محضر نپذیرد که آن چیز بخشی از مهریه است، تنها در حکم هدیه خواهد بود و مهریه محسوب نخواهد شد؛ مگر اینکه مرد این مسأله را در عقدنامه یا محضر ذکر و ثبت کند که آن چیز را با ذکر عنوان دقیق آن (مثلاً: 3 دانگ از فلان خانه) بابت مهریه به همسرش داده است.

راه‌های مطالبه مهریه:

دریافت مهریه روال و مراحلی دارد که به آن اشاره مینماییم:

1ـ  ارسال اظهارنامه از سوی زن به شوهر

اظهارنامه جزو اوراق چاپی دادگستری است که دو ستون «خواهان» (زوجه) و «خوانده» (زوج) دارد. خواهان بایستی اظهارات خود را مبنی بر درخواست مهریه، در ردیف خواهان بنویسد و آن را از طریق دادگاه برای خوانده بفرستد. اظهارات زوج نیز در ردیف خوانده نوشته می‌شود. لازم به ذکر است که هنگام رسیدگی دادگاه به دادخواست، زوجه همچنان باید از شوهر تمکین کند. در غیر این صورت، زن از طرف دادگاه، ناشزه (زنی که از شوهرش تمکین نمی‌کند) تشخیص داده می‌شود و مطابق قانون، نفقه به او تعلق نمی‌گیرد.

2ـ از طریق اجرای ثبت

در صورتی که مردی توانایی پرداخت مهریه را داشته باشد ولی آن را نپردازد، زن می‌تواند برای گرفتن مهریه‌اش، آن را از طریق دوایر اجرای ثبت مطالبه کند. در این صورت، اگر ظرف مدت ده روز اداری، زن بتواند دارایی‌های شوهرش را به دادگاه معرفی کند، دادگاه می‌تواند آن دارایی‌ها را فوراً توقیف کند. چنانچه دارایی مرد فقط حقوق ماهانه‌اش باشد ـ در صورتی که مرد هیچ همسر دیگری نداشته باشد ـ تا زمانی که بتواند مهریه زن را به طور کامل پرداخت کند، یک‌چهارمِ حقوق ماهانه‌اش به زن تعلق می‌گیرد. همچنین مرد بایستی تا زمان پرداخت کامل مهریه زن، از کشور خارج نشود.

اگر مرد به غیر از حقوقش، اموال دیگری که جزو مستثنسات دین نباشد، نیز داشته باشد، دادگاه می‌تواند اموال او را مصادره و توقیف کند و در ازای بدهی (مهریه) زن، آن را بفروشد و مهریه را از محل فروش امول مرد، پرداخت کند. در مجموع، اگر مرد غیر از مستثنیات دین (ابزار کار یا وسیله‌ و خودرویی که مرد با آن کار می‌کند) اموال دیگری داشته باشد، گرفتن مهریه با مراجعه به دفترخانه و اجرای ثبت، راحت‌تر است.

3ـ از طریق دادگاه

در صورتی که مرد توانایی مالی پرداخت مهریه را نداشته باشد، زن می‌تواند برای مطالبه مهریه‌اش از دادگاه درخواست دریافت مهریه نماید. در این صورت، دادگاه خانواده به دادخواست زن رسیدگی می‌کند. چنانچه زن از نظر دادگاه مستحق دریافت مهریه تشخیص داده شود، دادگاه مرد را به پرداخت مهریه محکوم می‌کند و مرد باید ظرف زمان تعیین‌شده توسط دادگاه،‌ مهریه زن را پرداخت کند.

زوجین می‌توانند در مدت قانونی 20 روزه، به حکم صادره از طرف دادگاه اعتراض و درخواست تجدید نظر کنند. اما در صورتی که رأی دادگاه قطعی شد، زن می‌تواند از دادگاه درخواست اجرای ماده ۲ قانون اجرای محکومیت‌های مالی را نماید و اگر مرد معسر نباشد (یعنی توانایی پرداخت داشته باشد) و بدهی خود را هم پرداخت نکند، با حکم دادگاه به زندان می‌رود. اما در صورتی که مرد در دادگاه خانواده معسر شناخته شود (یعنی توانایی پرداخت نداشته باشد) دادگاه حکم به تقسیط مهریه می‌دهد.

4-درخواست قرار تأمین خواسته

در صورتی که مرد مالی برای پرداخت مهریه داشته باشد و زن این احتمال را بدهد که در طول مدت دادرسی، یعنی تاز زمانی که دادگاه تشکیل می‌شود، مرد آن مال را بفروشد یا به غیر واگذار کند، زن می‌تواند از دادگاه درخواست صدور قرار تأمین کند. با این درخواست زن، قرار تأمین از سوی دادگاه صادر شده و اموال مرد تا صدور حکم دادگاه، توقیف می‌شود که از همین مال تأمین‌شده، دادگاه می‌تواند مهریه زن را پرداخت کند. در غیر این صورت، عدم پرداخت مهریه ضمانت اجرایی دارد.

منبع:dadpardaz.com

5/5 - (1 امتیاز)