مرد برای گرفتن گواهی عدم تمکین باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند. وی باید به دادگاه خانواده محل سکونت همسر مراجعه نموده و ادعای خود را ثبت نماید. بعد از اینکه رای دادگاه صادر شد به مدت ۲۰ روز زمان باقیست که طرفین به دادگاه مراجعه نمایند. زنی که عدم تمکین کرده ناشزه نامیده شده و همسر وی میتواند از مزایایی که بر این قضیه مرتبط است استفاده کند.

 مباحث مربوط به تمکین در دوره عقد

قانون برای زوجه باکره حقی در نظر گرفته است به نام «حق حبس». حق حبسِ زوجه یعنی وقتی زوج در دوران عقد، دادخواستِ الزام به تمکین زوجه را به دادگاه می‌دهد، زوجه باکره در مقام دفاع از خود می‌تواند به دادگاه اعلام کند که از «حق حبس» خود استفاده می‌کند. در این صورت، زوجه می‌تواند تا تمام مهریه خود را نگرفته، از زوج تمکین نکند. با وجود این درخواست زوجه (درخواست مهریه تمام) قاضی رسیدگی‌کننده به دعوی، دادخواستِ «الزام به تمکین» زوج را نمی‌پذیرد و رد می‌کند. البته اگر زوجه از زوج «تمکین عام» (وظایف عرفی و قانونیِ همسری در برابر شوهر) کرده باشد، در صورتی که حتی باکره هم باشد، نمی‌تواند به حق حبس خود استناد کند.

موارد موجه برای عدم تمکین

مواردی وجود دارد که زن میتواند عدم تمکین کند:

1ـ در دوره «عادت ماهانه» یا دوره نفاس، زوجه می‌تواند عدم تمکینِ خاص از زوج داشته باشد؛ یعنی اینکه از رابطه زناشویی با شوهر امتناع بورزد.

2ـ طبق ماده ۱۱۲۷ قانون مدنی، اگر شوهر بعد از عقد به یکی از بیماری‌های مقاربتی مبتلا شود، زن این حق را دارد که از تمکین خاص (رابطه زناشویی) امتناع کند و این امتناع، مانعی برای «حق نفقه» او نشود.

3ـ زوجه بتواند ثابت کند که حضورش در منزل شوهر، باعث خوفِ ضرر بدنی، مالی و یا شرافتی برای او (خودش) می‌شود. در صورت اثبات زوجه، او می‌تواند طبق ماده ۱۱۱۵ قانون مدنی، مسکن مستقل از شوهرش داشته باشد و در صورت اثبات ضرر، دادگاه حکمِ «بازگشت به منزل شوهر» نمی‌دهد. همچنین،‌ تا زمانی که زن معذوریت قانونی در بازگشت به منزل شوهرش داشته باشد،‌ نفقه او به عهده شوهر است.

5ـ در صورتی که زوج نتواند منزل مناسبِ شأن زوجه را تهیه کند.

تاثیر عدم تمکین بر زوجه:

1ـ طبق قانون، نفقه به زن ناشزه تعلق نمی‌گیرد.

2ـ مرد در بحث «دادخواستِ ازدواج مجدد» دارای موقعیت بهتری قرار می‌گیرد.

3ـ اگر درخواست طلاق از جانب مرد باشد، شرط «تنصیف دارایی» (نصف کردن دارایی مرد در هنگام طلاق) که مرد مکلف به اجرای آن است از بین می‌رود.

4ـ اگر زوجه در دعوی «الزام به تمکین» محکوم شود، درخواست طلاقِ یک‌طرفه از سوی زوجه بسیار دشوار می‌شود.

نکته: پرداخت نفقه از زمان جاری شدن «عقد ازدواج دائم» به عهده شوهر است. اما در صورتی که زن به وظایف زناشویی در برابر شوهرش عمل نکند، نفقه به او تعلق نمی‌گیرد. با این فرض، این شوهر است که برای عدم پرداخت نفقه به زن، باید بتواند امتناع زن از انجام وظایف زناشویی‌اش را اثبات کند. در این مسئله، فرقی هم ندارد که خواهان دعوی شوهر باشد یا زن.

4/5 - (1 امتیاز)