امروزه نرخ طلاق به صورت قابل توجهی زیاد شده است. یکی از نحوه های طلاق، طلاق توافقی می باشد. در این مقاله ابتدا به تعریف طلاق توافقی میپردازیم سپس مواردی که زوجین به توافق میرسند را بررسی خواهیم کرد. طلاق توافقی مراحلی دارد که به آن اشاره میکنیم.

همه چیز درباره طلاق توافقی

طلاق توافقی، به نوعی از طلاق می‌گویند که زن و شوهر بر اساس توافق با هم، از یکدیگر جدا می‌شوند و‌ به زندگی مشترکشان پایان می‌دهند. طلاق توافقی، ساده‌ترین و سریع‌ترین راه رسیدنِ زوجین به طلاق است. در این نوع طلاق،‌ زن و شوهر درباره همه مسائل و موضوعات یک زندگی مشترک و حق و حقوقی مثل: مهریه، حق نفقه، جهیزیه و حضانت فرزندان، بین خودشان توافق می‌کنند.

چه مواردی در طلاق توافقی قابل توافق است؟

1ـ مهریه:
مطابق قانون، زن از زمان اجرای عقد نکاح، مالک مهریه می‌شود و می‌تواند آن را مطالبه و در آن تصرف کند. اما اگر زن در هنگام اجرای طلاق هنوز باکره باشد، مقدار مهریه‌ای که به او تعلق می‌گیرد، تنها نیمی از مهریه مورد توافق در عقد ازدواج است.

«توافق در مسئله مهریه» در طلاق توافقی به چه معناست؟

اگر زن خواهان دریافت مهریه باشد و مرد هم قبول کند مهریه زن را بپردازد، در مسئله مهریه توافق حاصل شده است. در شکل دیگر، زن می‌تواند مهریه خود را ببخشد و از دریافت آن صرف‌نظر کند که در این مورد هم، بر سر مهریه بین زوجین توافق حاصل شده است.

با وجود این، یکی از مواردی که ممکن است در بخشش مهریه توسط زن اتفاق بیفتد، رجوع مجدد زن به دریافت مهریه حتی بعد از اجرای طلاق است. یکی از فروض رجوع به مهریه اینست که زن در حال گذراندن دوران عده طلاق (حالت انتظار شرعی که زن بعد از طلاق یا وفات شوهرش باید تا ازدواج بعدی صبر کند) مهریه‌ی خود را مطالبه کند. یعنی زن مطَلّقه مهریه‌ای که هنگام طلاق بخشیده است را دوباره از همسر سابقش طلب کند. در این حالت ممکن است با رجوع زن به مهریه‌اش بعد از طلاق، طلاق از حالت بائن (طلاقی که موجب پایان روابط زناشویی است) خارج شده و به حالت رجعی تبدیل می‌شود. یعنی اینکه شوهر بتواند در صورت تمایل‌ به همسر خود رجوع و دوباره زندگی مشترک را ادامه دهند.

2ـ حضانت فرزند و چگونگی ملاقات زوجین با آن‌ها
در اصطلاح فقهی، حضانت به معنای حفظ،‌ نگهداری و تربیت فرزندان است. در طلاق توافقی، زن و شوهر باید درباره حضانت فرزندان توافق کنند. یعنی اینکه حق نگهداری و سرپرستی فرزندان به کدام یک از پدر یا مادر داده شود و کدام یک از آن‌ها فقط حق ملاقات با فرزندان را داشته باشند.

منبع:dadpardaz.com

 

2/5 - (2 امتیاز)