درصورتی که زوجه به دادگاه مراجعه نماید و خواستار طلاق از همسر خود به دلیل آزار جسمی، ضرب و شتم باشد برای اثبات این موضوع احتیاج به گواهی پزشکی قانونی که بر این موضوع استناد نماید دارد ولی کافی و مبنی بر گناه کار بودن شخص مقابل نیست. ملاک دادگاه های خانواده که صلاحیت رسیدگی به موضوع طلاق را دارند عموماً رای دادگاه کیفری یا کیفرخواست دادسرا است و نه صرفا برگه اخذ شده از پزشکی قانونی.

آیا ارجاع به مددکاری، راهی برای اثبات ضرب و شتم و سوء معاشرت مرد است؟

راهکار دیگری که می‌تواند به زوجه برای اثبات ضرب و شتم و سوءرفتار همسر او کمک کند، تقاضا از دادگاه برای ارجاع موضوع به مددکاری جهت تحقیق در این خصوص است. در این حالت مددکار دادگاه به صورت محسوس و نامحسوس از همسایگان محل زندگی زوجین تحقیق می‌کند. به کارگیری این روش در واقع مساعدتی به زوجه برای اثبات بهتر ضرب و شتم و سوءرفتار است. این موضوع در شرایطی که عموماً طلاق گرفتن به درخواست زوجه سخت می‌باشد، می تواند راه تاثیرگذاری باشد.

آیا یک بار ضرب و شتم برای زن حق طلاق ایجاد میکند؟

یکی دیگر از نکات مهم در این زمینه این است که اصولاً سوءرفتار و یا سوءمعاشرت زوج باید به حدی باشد که ادامه زندگی را برای زوجه غیر قابل تحمل نماید، در غیر این صورت دادگاه به اقناع برای صدور حکم طلاق نخواهد رسید. بدیهی است که اگر برای دادگاه ثابت شود که شوهر دارای سوء رفتار و یا سوء معاشرت است، زوجه می‌تواند از این طریق و علی‌رغم مخالفت شوهرش به طلاق دست یابد. نکته مهم دیگر این است که سوء رفتار و یا سوء معاشرت باید به صورت مستمر باشد و اینکه مرد یک مرتبه سوء رفتار داشته باشد، نمی‌تواند برای زن حق طلاق ایجاد کند. زن باید بتواند اثبات کند که ضرب و شتم مرد به میزانی است که برای زن سختی زیادی در زندگی با مرد ایجاد کرده است. این موضوع ممکن است با گواهی‌های متعددی که از پزشکی قانونی دریافت شده یا دفعات مکرری که علیه مرد کیفرخواست یا حکم محکومیت به ضرب و شتم صادر شده است قابل اثبات باشد.

 

3.5/5 - (2 امتیاز)