شرایط ضمن عقدی که در عقدنامه ثبت میشود و طبق توافق افراد تعیین میشود و درج میشود. تکلیف بسیاری از موضوعات مالی و غیر مالی مشخص میشود که یکی از این شروط حق حضانت فرزندان است که اگر در عقدنامه ثبت شود احتیاجی به رای دادگاه و اقدام قانونی برای تعیین حق حضانت فرزندان پس از جدایی نیست.

برای به عهده گرفتن حضانت فرزندان بعد از طلاق چه شرایطی وجود دارد؟

قانون مدنی، شرایط لازم برای نگهداری از طفل را «توانایی عملی، شایستگی اخلاقی، عقل، اسلام و عدم ازدواج مادر با شخص دیگر» عنوان کرده است. علاوه بر این موارد، اگر زندگی با یکی از والدین، کودک را در خطر جسمی یا روحی قرار دهد مانند اینکه یکی از والدین بیماری خطرناک واگیردار داشته باشد، نمی‌تواند از کودک نگهداری کند. اگر مادر مجدداً ازدواج کند، در صورتی که پدر فوت کرده باشد حق حضانت فرزندان بعد از طلاق از او سلب نمی‌شود و کودک همچنان تحت نگهداری او باقی می‌ماند.

موارد زیر می‌تواند از جمله شرایطی باشد که دادگاه حق حضانت را از یکی از والدین سلب کند:

اعتیاد زیان‌آور به الکل، مواد مخدر، قمار؛

اشتهار به فساد اخلاقی و فحشا؛

ابتلا به بیماری روانی به تشخیص پزشکی قانونی؛

سوءاستفاده از طفل یا اجبار او به ورود به مشاغل ضداخلاقی مانند فساد، فحشا، تکدی‌گری، قاچاق؛

تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف؛

مصادیق سلب حضانت فرزندان بعد از طلاق تنها به همین موارد خلاصه نمی‌شود و همانطور که گفته شد در صورت احتمال هرگونه خطر جسمی، روحی و یا تربیتی، دادگاه می‌تواند حق حضانت را از والدین سلب کند.

وضعیت حضانت در صورت فوت والدین چیست؟

در صورت فوت هریک از والدین، حضانت طفل با دیگری است. مثلاً پس از فوت پدر، حضانت کودک با مادر است. همان‌طور که گفته شد پدربزرگ ولی طفل است و در صورت فوت پدر، حضانت طفل بر عهده او نیست. در صورتی که پدر و مادر هردو فوت کنند، حضانت طفل بر عهده پدربزرگ پدری است. اگر پدربزرگ هم فوت کرده باشد حضانت طفل بر مبنای طبقات ارث است.

آیا امکان ملاقات طفل با والدی که حضانت فرزند بر عهده او نیست وجود دارد؟

از آن جایی که طفل باید از حضور هردو والدین بهره مند شود، هریک از والدین که دادگاه حضانت کودک را به او واگذار نکرده‌ است می‌تواند ساعاتی از هفته با فرزند خود ملاقات کند. تعیین ساعات ملاقات در درجه اول با توافق والدین با یکدیگر انجام می‌شود. اما در صورتی که والدین در این مورد به توافق نرسند، دادگاه در این مورد تصمیم می‌گیرد. هیچ مسئله ای، حتی فساد اخلاقی، نمی‌تواند مانع از ملاقات والدین با کودک شود، بلکه باید شرایطی تأمین گردد تا این دیدار در محیطی امن و با نظارت کافی انجام شود. در صورتی که یکی از والدین مانع ملاقات فرزندش با دیگری شود، یا والدی که حضانت بر عهده او نیست از تحویل کودک خودداری کند، طرف دیگر می‌تواند با مراجعه به مراجع قضایی او را ملزم به تحویل طفل کند. در صورتی که ایجاد مانع برای ملاقات تکرار شود می‌تواند دلیلی برای سلب حضانت باشد.

تأمین مخارج و نفقه کودک بر عهده چه کسی است؟

در طول زندگی مشترک، پرداخت هزینه های زندگی زن و فرزندان بر عهده مرد است. پس از جدایی نیز بدون توجه به این مسئله که حضانت کودک با کدام‌یک از والدین است، پدر مسئولیت دارد نیاز های مالی او را تأمین کند. مبلغ نفقه کودک را دادگاه حانواده بر اساس وضعیت او از نظر موقعیت اجتماعی، شرایط سنی، نیاز های روزمره و غیره تعیین می‌کند.

اگر در شروط ضمن عقد گفته شده باشد که در صورت واگذاری حضانت طفل به مادر تأمین مخارج او با مادر است، پدر موظف به پرداخت نفقه طفل نیست. اما اگر مادر به صورت داوطلبانه مدتی هزینه های زندگی فرزندش را تأمین کند به معنای وظیفه او نسبت به این عمل نیست و هر زمان که بخواهد می‌تواند پرداخت نفقه کودک را از پدرش درخواست کند. در صورتی که پدر فوت کرده باشد حضانت کودک با مادر است اما پدربزرگ پدری وظیفه دارد مخارج زندگی کودک را تأمین کند.

با وجود همه مطالب گفته شده، مهم ترین بحث در مسئله حضانت فرزندان بعد از طلاق، مصلحت و آسایش طفل است و دادگاه بیش از هرچیز این مورد را در نظر می‌گیرد بنابراین ممکن است با وجود احراز همه شرایط در یکی از والدین صرفاً به این دلیل که کودک تمایل ندارد با او زندگی کند، دادگاه حضانت فرزندان بعد از طلاق را به او واگذار نکند.

2/5 - (1 امتیاز)