در صورتی که امضاء فردی زیر یک نوشته به وسیله سردفتر اسناد رسمی تایید و تصدیق شود، اصطلاحاً گواهی امضاء انجام شده است.

ماده 49 قانون ثبت درباره گواهی امضاء چه می گوید؟

برابر ماده 49 قانون ثبت یکی از وظایف مسئولین دفاتر اسناد رسمی ، تصدیق صحت امضای اشخاص در ذیل نوشته های عادی است، و دفتری برای این امر اختصاص دارد که دفاتر گواهی امضاء نامیده می شود و یکی از دفاتر قانونی دوازده گانه رسمی است که در بند 5 ماده یک آیین نامه اصلاحی (8/11/80) و همچنین در بند 6 مادۀ 11 آیین نامه قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب 1354 از آن نام برده شده است.
این دفتر برابر ماده 2 همان آیین نامه باید مجلد باشد و تمام صفحات آن را در بدو امر دادستان شهرستان محل یا نمایندۀ وی شماره گذاری نموده و پس از امضاء و مهر دادسرا، مجموع صفحات را در صفحه اول و آخر دفتر ذکر و قید نماید.

مراحل اخذ گواهی امضا چیست؟

برای گواهی امضای اشخاص، باید متقاضیِ گواهی امضاء با مدرک شناسایی و هویت در دفترخانه، نزد سردفتر حاضر شده و زیر سند یا نوشته را امضاء نماید، سپس سردفتر نام و مشخصات او، موضوع  تاریخ سند را قید و امضاء کننده حضوراً (نزد سردفتر) در محل پیش بینی شده مقابل آن امضای دیگری نماید.

پس از آن سردفتر امضاء را گواهی و پس از امضای خود و ممهور به مهر دفترخانه و قید شماره ردیف دفتر به ذی نفع تسلیم گردد.

قانون درباره گواهی امضاء چه می گوید؟

برابر ماده 20 قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب 1354 دفترگواهی  امضاء دفتر ریاست که منحصرا مخصوص تصدیق امضاء ذیل نوشته های عادی است و نوشته تصدیق امضاء شده با توجه به ماده 357 آیین دادرسی مدنی مسلم الصدور شناخته می شود.
بنابراین طبق ماده 1252 قانون مدنی ، محتویات سندی که امضای ، امضاء کننده آن رسما گواهی شده است قابل تکذیب نیست وطرف می تواند ادعای جعلیت نسبت به سند مزبور نماید یا ثابت کند که سند یا شده به جهتی از جهات قانونی از اعتبار افتاده است.
باتوجه به آن چه گفته شد چنین می نماید که تصدیق و امضای سردفتر است که در زیر امضای نوشته عادی و ثبت در دفتر به آن اعتبار می بخشد و الا عدم امضاء و گواهی سردفتر در ذیل نوشته و ثبت دفتر گواهی امضاء آن نوشته فاقد اعتبار و ارزش قانونی است.
مسئولین دفاتر گواهی امضاء مکلف اند رونوشت یا فتوکپی سند گواهی شده را به هزینه متقاضی دریافت و نگه داری نمایند.
دفاتر، مجازبه تصدیق صحت امضاء نوشته های مالی نیستند، مقصود از نوشته های مالی نوشته هایی است که در آن به طور منجز پرداخت وجه نقدی از طرف امضاء کننده تعهد و یا ضمانت شده باشد و یا آن که موضوع گواهی امضاء شده عین یا منفعت مال غیر منقول و یا سهام شرکت هاب ثبت شده باشد.
در مورد تصدیق صحت امضاء مواد 64 و 66 و 67 قانون ثبت اسناد و املاک لازم الرعایه است.

چه نکاتی را درباره گواهی امضاء باید در خاطر داشته باشیم؟

  • هنگام گواهی امضای اشخاص باید عین شناسنامه یا کارت ملی آنها ملاک احراز هویت قرار گیرد و در صورت وجود هرگونه ابهام و مخدوشی و ناخوانا بودن، مراتب را به اداره ثبت احوال محل صدور آن منعکس و موضوع را پرسش نماید.
  • سردفتران اسناد رسمی باید از گواهی امضای اوراقی که متن آن به زبان خارجی است قبل از ترجمه رسمی و حصول اطلاع از مدلول آن خودداری کنند.
  • گواهی امضا هرگونه نوشته که جنبه مالی دارد ممنوع است. (اصطلاحاً گواهی امضاء ظهر قبض انبار وجاهت قانونی ندارد)
  • در مواردی که ذی نفع تقاضای تصویر مصدق نوشته گواهی امضا شده را دارد، چون اصل ورقه گواهی امضاء شده قبلا به متقاضی تحویل گردیده و فقط تصویری از آن در بایگانی دفترخانه موجود است، بنابراین جهت مساعدت و تسهیل در کار وی، تسلیم تصویری از تصویر در نوشته گواهی امضا شده موجود در دفترخانه  با قید جمله: «این تصویر برابر با تصویر موجود در دفترخانه است.» به در خواست کننده بی اشکال است.
  • گواهی اثر انگشت افراد بی سواد به منزله گواهی امضا است.

منبع: کتاب آیین تنظیم و ثبت اسناد در دفاتر اسناد رسمی

4.7/5 - (6 امتیاز)