این مقاله در مورد مدارکی است که خریدار باید قبل از معامله خودرو رویت کند و بعد اقدام به امضای مبایعه نامه یا قولنامه کند، تا دچار دردسر نشود.

زیرا مراجعاتی داشتیم که اشخاص خودرویی را معامله کردند و زمانی که فردای آن روز یا چند روز بعد به دفترخانه مراجعه کردند و قصد سند تنظیم انتقال داشتند ، خریدار متوجه شده که مدارک فروشنده برای تنظیم سند کامل نیست یا اصلا خودش مالک نیست و غرضی هم درکار نبوده ولی فقط اطلاعات کافی نداشته و این مسئله وقتی پیش میاد افراد دچار مشکل می شوند.

بالاخره شما یک معامله ی خودرو انجام دادید و پولی جا به جا شده و فروشنده با پولی که دریافت کرده جنسی خریده یا عملی انجام داده که قابل برگشت نیست و یا خریدار برای خودرو هزینه هایی انجام می دهد مثل تعمیرات و نصب وسایل، در این فاصله (تعداد روز بستگی به توافق طرفین دارد) و تا زمان فرا رسیدن روز معین خریدا متوجه می شود که سند خودرو هنوز به اسم فروشنده نبوده و معامله شاید باید فسخ شود و خودرو عودت شود.

چه مدارکی را بایستی قبل از معامله خودرو رویت کنیم؟

چه مدارکی لازم است؟

پس مدارکی که در واقع باید خریدار خودش نیز رویت کند به این صورت می باشد:

1- اگر خودرو دست اول باشد یعنی خود فروشنده خودرو را از کمپانی خریده باشد باید برگه ی سند فروش کارخانه را داشته باشد که اصطلاحا” به آن سند کمپانی می گویند شما کارت ملی یا شناسنامه از فروشنده مطالبه کنید رویت کنید که مطابقه داشته باشد.

2- اگر دست دوم باشد سند قطعی باید بجز آن سند کمپانی سند قطعی به اسم همان فروشنده باشد.

3- در بعضی موارد فروشنده شما روی سند کمپانی یا مالک دست دوم که سند قطعی دارد یک وکالت فروش گرفته است و وکالت فروشش هم باید رویت کنید که وقت تعویض پلاک اگر داره نگذشته باشد و وکالت باید وکالت بلاعزل فروش باشد.

4- برگه ی سبز خودرو ، شناسنامه مالکیت پلاک خودرو به نام خود این شخص باشه اشخاصی هستند که وکالت فروش گرفتند و تعویض پلاک هم کردند اما سند به نام خودشان قطعی نکردند یعنی بعد از تعویض پلاک تصور میکرده که همین تعویض پلاک را بکند که وقت پلاکش نگذره بعد هم که ماشینو فروخت با همین وکالت مستقیم انتفال میدم به نام شخص جدید درصورتی که این طور نیست کسی که به اسم خودش تعویض پلاک کرده حتما باید یه سند قطعی به نام خودش تنظیم کند.

5- عوارض سالیانه خودرو ، در خودروی های سواری و وانت دوکابین

6- بیمه شخص ثالث معتبر

7- کارت وسیله نقلیه و سایر مدارکی که مدارک ردیف اول تا سوم بسیار مهم است.

بعد از چک کردن اینها اقدام به معامله و نوشتن مبایعه نامه کنید چون همانطور که عرض کردم اشخاصی میان سند تنظیم کنند و روز تنظیم متوجه می شوند که این شخص خودش مالک نیست و اثرات بعدی داره تا مالک پیدا شود و یا خدای نکرده مالک قبلی فوت کرده باشد با یک چک کردن ساده می توانید از تبعات بعدی جلوگیری کنید.

هر سوال و نظر و پیشنهادی دارید میتوانید از همین طریق برای من ارسال کنید.
اردادتمند شما سید محمد جواد بلندی دفترخانه 117 کرج

5/5 - (4 امتیاز)