در این متن از سایت دفترخانه 117 کرج می خواهم درباره ی موضوعی که بعضی از مردم دچار اشتباه هستند و با مشکلات و ضرر های زیادی روبه رو میشن توضیحی به شما عزیزان بدم.
امروز در دفتر خانه مراجعه کننده ای داشتم که از من خواستار تنظیم وکالت بلاعزل به نام مادرشان شدند با این هدف که در بود و نبود وی مادرشان بتوانند ملک را بفروش برسانند و یا و اجاره بدهند.
من اقدام به شروع تنظیم سند کردم و در حین انجام کار متوجه شدم منظور از بود و نبود خود یعنی حتی فوت وی بوده یعنی اگر فوت کرد این ملک به مادر آن برسد و بتواند با این وکالت مالک ملک بشود.
وکالت همان طور که از اسمش پیداست یک نیابت و نایب گرفتن شخص در هر کاری است و به شرط حیات و زنده بودن شخص موکل ( وکالت دهنده ) است یعنی شخصی که فوت کند نمی تواند وکیل داشته باشد و به محض فوت وکالت باطل است و اشتباهی که اکثر مردم می کنند فکر میکنند اگر وکالت بلاعزل باشد همه چی را از شخص وکالت دهنده ساقط کرده اند و اختیار تمام و کمال به آنها واگذار شده است یا بعداز فوت هم واگذار میشود.

اما در صورتی که این قید بلاعزل تاثیری در فوت اشخاص ندارد.

وکالت اموال بعد از فوت

وکالت طبق ماده 678 قانون مدنی به چند طریق باطل میشود که یکی از آنها فوت وکالت دهنده یا وکیلی که به او وکالت داده شده باشد است .
ویا محجور و مجنون بشود، صغیر باشد و در زمانی که صغیر بوده یعنی زیر 18 سال سن داشته پدرش یا قیمش این وکالت را داده باشد بعد از سن قانونی این وکالت از بین می رود. حال اگر آن شخص ممنوع معامله یا اموالش توقیف یا بازداشت بشود ، مالی که بصورت وکالتی سند برای آن تنظیم شده قابلیت جابه جایی ندارد
و این که قید بلاعزل داشته باشد تاثیری در موارد فوق الذکر ندارد و وکالت باطل است

کاربرد قید بلاعزل به خاطر این است که اشخاص اگر یک معامله ای کردند مانند زمین،ماشین، خانه به هردلیل در آن لحظه چند روز یکسری محدودیت هایی از نظر تشریفات قانونی و گرفتن یک سری استعلامات است که در آن لحظه نمی توانند انجام دهند. تصمیم میگیرند یک وکالت به شخص خریدار دهند که خود شخص خریدار از جانب فروشنده بتواند استعلام هارا اخذ نماید و بعد از حاضر شدن آن استعلامات بتواند در دفترخانه به جای فروشنده با این وکالت امضا کند.

حالا فرض کنید وقتی یک ملکی را با شخصی معامله می کنید وبعد در دفترخانه وکالت میگیرید و تسویه حساب میکنید اگر این وکالت بلاعزل نباشد و شخص بتواند هر لحظه به دلایلی مثل احساس کند ملک را ارزان فروخته یا هر دلیل دیگر و اقدام به فسخ یک طرفه وکالت کند شما را دچار دردسر و مسایل حقوقی و دادگاهی جهت احقاق حقوقتان میکند.

برای جلوگیری از این فسخ یک طرفه تا روز قطعی کردن سند با وکالت ، در متن سند عبارت حق عزل را از خود سلب و ساقط نمود گنجانده مبشود و این تنها کاربرد بلاعزل است و اثری به سایر موارد ندارد.

پس اگر تصمیم بگیرد ماجراجویی کند و وکالت را بتواند یک طرفه بدون حضور شما و وکیل باطل کند و شما هم کل مبلغ را تسویه کردید شما دیگر نمیتوانید ملک را به نام خود یا شخص مورد نظر خود انتقال دهید.

این اشتباه اکثر مردم است که ملکی و ماشینی وکالتی می خرند و مدت ها می گذره و اقدام به قطعی کردن سند نمی کنند و متاسفانه شخص وکالت دهنده فوت میکند و خریداردرگیر به مسائل انحصار وراثت ، مالیات بر ارث میشوند و گاهی هم ورثه شخص وکالت دهنده همکاری نمی کنند و شما باید اگر مبایعه نامه داشته باشید به دادگاه مراجعه کنید و دادخواست بدین و گاها” چندین ماه درگیر مسائل حقوقی میشوید.

حتما دقت بفرمایید قید بلاعزل فقط برای این است که موکل یک طرفه نتواند وکالت را باطل کند بکار می آید و در بقیه موارد به کار نمی آید که طرف فوت کرده باشد و حتی مجنون و مجهورشده باشد ( مشکل عقلی).

راه چاره این که بعد فوت بتواند حق فروش داشه باشد این است که سند صلح بنام شخص مورد نظر تنظیم بشود که توضیحات لازم را در قسمت سند صلح دادم.

کمال افتخار را داریم که با سوالات خود ، نظرات و پیشنهادات در هر چه بهتر شدن مطالب و اطلاع رسانی به عموم مردم ما را یاری بفرمایید

منتظرتان هستم ارادتمند شما سید محمد جواد بلندی

4.5/5 - (2 امتیاز)